پاسخ سخنگوی شهرداری تهران درباره انتقاد به طرح «من شهردارم» / خبرهای خوب از پادگان۰۶ در راه است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشسخ خبری مجازی مطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران برگزار شد.
عبدالمطهر محمدخانی در نشست مجازی خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه سومین نشست سخنگوی شهرداری تهران با یک هفته وقفه به دلیل درگذشت خبرنگار فقید خبرگزاری تسنیم مرحوم مهدی علیرضایی برگزار میشود، اظهار کرد: همه ما در رسانه و حوزه شهری عزادار بودیم و مجدداً این ضایعه دردناک را به اصحاب رسانه تسلیت میگوییم.
وی با بیان اینکه برای کاهش ترددها و کنترل مصرف انرژی و موضوعات مرتبط با آلودگی هوا و تعطیلی ادارات، نشست به صورت مجازی برگزار میشود توضیح داد: مجموعه شهرداری با اعلام رسمی دکتر زاکانی، به پویش «دو درجه کمتر» که توسط رئیس جمهور آغاز شده، پیوسته است.
محمدخانی با بیان اینکه در تبلیغات و اطلاع رسانی این پویش نیز تلاش خود را انجام خواهیم داد، تصریح کرد: تمام بخشهای شهرداری به این پویش میپیوندند و در این زمینه کمکهای لازم را انجام خواهیم داد.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران درباره انتقادات مطرح شده درباره طرح «من شهردارم» یادآور شد: ایده مترقی و پیشروانه «بودجه ریزی مشارکتی» موضوعی است که در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا در حال پیگیری است و مراجعه به نظرات مردم برای حکمرانی شهر یک مسئله بسیار جدی در دنیاست و برای نمونه در اجلاس جهانی در شهر روسیه همه دیدیم که شهرداری تهران موفق شد جایزه جهانی بریکس را دریافت کند.
وی اظهار کرد: در بسیاری از رویدادهای بین المللی بودجه ریزی مشارکتی به صورت جدی پیگیری میشود و مورد علاقه نهادهای بین المللی است و شهرداری تصمیم گرفته بخشی از اقدامات خود را با مراجعه به نظرات مردم انجام دهد و این نمودی از مردم سالاری دینی است و مردم برای منطقه و ناحیه خود تصمیم میگیرند که چه اتفاقی بیفتد. فارغ از گرایشهای سیاسی و مباحث حاشیه ای، باید این طرح مورد استقبال اعضا قرار بگیرد؛ کمااینکه برخی اعضای شورا حمایت جدی در این زمینه دارند.
محمدخانی با بیان اینکه متأسفانه اینکه این موضوع درگیر مباحث سیاسی میشود و برخی رسانههای رقیب اظهارات اعضای شورا را که انتظار میرود مورد همراهی قرار نگیرد، برجسته میکنند که نکته قابل تأملی است، یادآور شد: ۱۲ هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری تهران برای طرح من شهردارم امسال تخصیص یافته و این بودجه صرف هزینههای پروژههای عمرانی، فرهنگی، محیط زیستی و شهرسازی محلات میشود.
وی با اعلام اینکه ۱۸ درصد طرحهایی که به رأی گذاشته شده از نظرات مردم برخاسته است، تصریح کرد: در مرحله اول ایدههای مردم برای اداره شهر را دریافت کردیم و پس از پالایشهای صورت گرفته توسط کارشناسان متخصص به رأی گذاشتیم. به نظر میرسد از سمت یک نهاد مردم سالارانه مثل شورای شهر باید بیشترین میزان همراهی با این طرح صورت بگیرد که البته همینطور هم هست و از سوی اکثریت اعضا شاهد حمایت هستیم و امیدواریم در دورههای بعدی نیز شاهد افزایش استقبال مردم باشیم.
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه در هفته های آتی از اتوبوسهای برقی رونمایی میشود، گفت: رکورد کاشت درخت و توسعه کمربند سبز تهران انجام شده است. کاشت ۳،۵ میلیون درخت اتفاق مهمی است که میتوان از آن یاد کرد. همچنین تاسیس و ساخت یک زباله سوز بزرگ در حوزه پسماند داریم که امیدواریم با همکاری دولت و سازمان محیط زیست به سرانجام برسد.
وی با اشاره به پیادهروسازی در تهران، افزود: وقتی درمورد پیادهروها حرف میزنیم درمورد وسعت قابل توجهی صحبت میکنیم. در سال گذشته در قالب من شهردارم اتفاق خوبی در این زمینه شکل گرفت. در سامانه ۱۳۷ اعتراضها کاهش یافته و به خصوص در مناطق مرکزی موضوع پیادهروسازی و اصلاح معابر خرد یک رکورد خوبی بر جای گذاشته شده است.
وی درباره پادگان ۰۶ گفت:اتفاق بسیار مهمی که در دوره ششم مدیریت شهری افتاد توافقات با دستگاههای دولتی و مجموعههای نظامی برای آزادسازی و قابل استفاده کردن فضاهای داخل شهری بود. تفاهمات بسیار خوبی برای توسعه فاز غربی پروژه یادگار امام و اجرای آزادراه شوشتری و محوطه ورزشگاه تختی انجام شد و در پروژه پادگان ۰۶ نیز قرار شد ۳۵ هکتار از محدوده این مجموعه به بوستان تبدیل شود و در اختیار مردم قرار بگیرد.
وی افزود: فرایند تحویل آن کمی زمان بر شده و امیدواریم در روزهای آینده ساخت آن آغاز شود؛ چراکه طراحی خوب و جذابی صورت گرفته و به پایان رسیده و امید میرود که عملیات عمرانی آن در روزهای پیش رو با همکاری ارتش سرعت بگیرد. در کنار آن پادگانها و فضاهای دیگری در اختیار شهرداری قرار گرفته و میتواند در قالب فضای سبز و بوستانها و مراکز فرهنگی، هنری و مراکز فناوری و هوشمندسازی در اختیار شهروندان قرار بگیرد. در مجموع در روزهای آینده خبر خوبی در این خصوص به شهروندان خواهیم داد.
این مقام مسئول درخصوص میزان کمبود اتوبوس در سطح شهر نیز پاسخ داد و گفت: شهرداری تهران به صورت عملی و واقعی بیش از پنج هزار دستگاه اتوبوس را در بخش داخلی و خارجی خریداری کرده که دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی از تولید کنندگان چینی و دو هزار و ۵۰۰ دستگاه نیز از تولیدکنندگان داخلی است. تمام این اقدامات بدون اتکا به کمک های دولت از محل صرفه جویی مصرف سوخت و تخصیص بودجه از سوی شورای شهر انجام نمی شد و این اقدام بی نظیر است. هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی تحویل داده شده و در ماه های اخیر تحویل اتوبوس ها نظم و سرعت گرفته و هر ماه نزدیک به ۱۰۰ اتوبوس به ظرفیت ناوگان اضافه می شود تا به حداقل شرایط قابل قبول برسیم. تعدادی از اتوبوس های برقی خارجی نیز وارد شده و تا بهار سال آینده امید می رود که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به شهر وارد شود.
سخنگوی شهرداری تهران در رابطه با حادثه تصادف یک دستگاه اتوبوس در روز گذشته یادآور شد: متأسفانه در بخش خصوصی با فرسودگی اتوبوس ها مواجه هستیم و باید اورهال شوند. متأسفانه این شرکت ها به تعهدات خود در این زمینه عمل نکردند و با وضعیت بغرنجی در این موضوع روبه رو هستیم.
وی ادامه داد: از میدان جمهوری تا میدان بهارستان در کمتر از دو هفته شاهد بودیم که مشکلی در این خط به وجود آمده است و امیدواریم با ورود اتوبوس های برقی شاهد این اتفاقات نباشیم و مدیران شرکت مربوطه نیز در این خصوص پاسخگو باشند. در این خط مسیر سبز اتوبوسرانی با تردد اتوبوس های برقی ایجاد خواهد شد.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران درباره مبنی ورود اتوبوس ها، تاکسی ها و موتورسیکلت های برقی به پایتخت بر اساس انجام پیش پرداخت ها، اظهار کرد: قرارداد چین هرگز متوقف نشده است؛ با توجه به ظرفیت خوب تولید داخلی موتورهای برقی تصمیم بر این شد که اولویت اصلی در این بخش به تولیدکنندگان داخلی اختصاص یابد و اولویت اختصاص بودجه را به اتوبوس ها و تاکسی های برقی وارداتی قرار دهیم.
وی افزود: ما با مافیای واردات خودرو مواجه هستیم و اجازه ورود خودروهای ارزان تر با کیفیت مناسب تر را نمی دهند و از تمام ظرفیت ها در فضای رسانه ها و حتی در برخی مجموعه ها و نهادها استفاده کردند که این وسایل حمل و نقل عمومی وارد شهر نشود. با این اتفاقی که این نادوستان رقم زدند شاهد تفاوت ۸۰ تا ۹۰ یورویی قیمت ها بودیم و مشخص بود که چه ضرری به شهر وارد می شود. شهرداری تصمیم گرفت زیر بار زور این مافیا نرود و مسیر جدید و سالمتری را انتخاب کند که نتیجه آن کیفیت بالاتر و قیمت پایین تر آن است.
محمدخانی با بیان اینکه ما با دست اندازهایی مواجه بودیم، تصریح کرد: آزمون و خطا در مسیر واردات تا حدودی انجام شد و تلاش بر این بود که خودروی با کیفیت تر و ارزان تری را وارد کنیم. اگر قرار بود به نفع مافیا عمل شود به جای دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دو هزار دستگاه اتوبوس وارد کشور می شد. با ورود محموله چین در هفته های آینده شاهد شتاب در این مسیر خواهیم بود و امیدواریم تعهدات خود را به طرف خارجی انجام دهیم و امسال حداقل هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را وارد کنیم و در سال آینده تمام این دستگاه ها وارد شود.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران درباره اظهار نظر برخی اعضای شورا نسبت به کارشکنی های شهرداری در دیدارهای مردمی آنها، تأکید کرد: بازدیدهای اعضای شورا از مناطق و بخش های مختلف شهرداری صورت گرفته و بخشی از آن شاید مرتبط با اعضایی باشد که منتقد شهرداری تهران محسوب می شوند. هرچند در شهرداری چنین دسته بندی وجود ندارد و شورا ۲۱ نماینده دارد و شهرداری طبق وظایف، خود را پاسخگوی تمام اعضا می داند.
وی ادامه داد: رئیس شورا به عنوان چهره شاخص شورا چندین بار بر مشخص کردن زمان بازدید از مناطق تأکید کرد. اگر این زمان بندی ها و هماهنگی ها انجام نشود، ممکن است در یک هفته مشخص چند عضو شورا به یک منطقه مراجعه کنند و این به معنای این است که شهردار آن منطقه زمان زیادی را صرف حضور در جلسات با اعضای شورا و بازدیدها قرار دهند و قطعاً اعضا نیز راضی نیستند کار مردم روی زمین بماند. می توان روزهای مشخصی را برای حضور اعضا مشخص کرد و این می تواند به برنامه ریزی و نظم دهی در امور کمک کند و آمادگی ها در این راستا شکل بگیرد.
محمدخانی افزود: برای مثال شاهد این هستیم که آقای امانی که منتقد شهرداری هم هستند، هر هفته از مناطق بازدید می کنند و گزارش آن را نیز در شورا ارائه می دهند. برخی اعضا در یک یا دو سال ابتدایی در هیچ منطقه ای بازدیدی نداشتند و در هیچ یک از مراسمات افتتاحیه و پویش های امید و افتخار که ارائه دستاوردها برای مردم بود، مطلقاً شرکت نمی کردند و موارد مطرح شده تناقضاتی را برای مردم ایجاد می کند و ما هم با این سوال مواجه می شویم که آیا جایز نبود که در بیش از ۱۵۰ پویش امید و افتخار، برخی اعضا در افتتاح بوستان های بزرگ، مترو و پروژه های اساسی حضور پیدا می کردند؟ با این حال شهرداری خود را موظف به نظارت پذیر بودن و عمل بر اساس چارچوب های قانونی می داند. ما بدون گرایش سیاسی و سلایق، پاسخگوی اعضا هستیم.
انتهای پیام/