شبیهساز بالگرد تهاجمی کبرا با قابلیتهای جدید +فیلموعکس
به گزارش خبرگزاری آنا، نسخه جدید شبیهساز بالگرد تهاجمی کبرا میتواند اطاعات پروازی، تصاویر سایت هدفگیری و دید در شب را با استفاده از نمایشگر روی هلمت¹ در مقابل دید خلبانان بالگرد نمایش دهد (مشابه هلمت IHADSS بالگرد آپاچی). با استفاده از این سیستم انجام پرواز برای خلبانان راحتتر شده (بهویژه در شب) و اطلاعات پروازی بدون حرکت اضافه سر در مقابل دید خلبان قرار میگیرد.
سیستم هدفگیری و دید در شب مورد استفاده در این نمونه نمایشگاهی را نیز میتوان نسخه مشابهای از سیستم دید در شب ²PNVS و سیستم هدفگیری ³TADS در بالگرد تهاجمی AH-۶۴ آپاچی دانست.
اگرچه این سیستم بهعنوان یک بسته ارتقایی توان عملیاتی بالگردهای تهاجمی AH-۱J کبرا را برای پرواز در روز/شب افزایش میدهد، اما بحث فراگیری کمیت این ارتقا در بین ناوگان موجود (درصورت درخواست نیرویهای بکارگیرنده بالگردهای کبرا) و همچنین بهروزرسانی و بهبود سامانه فوق (بهویژه در بخش ابعاد و وزن هلمت) از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
بنابراین گزارش، نخستین نمونه از بالگرد کبرا در جنگ ویتنام ارائه شد، زمانی که نیروهای پیاده و زرهی احتیاج به پشتیبانی هوایی داشتند، اما نه پشتیبانی هواپیماها که پس از بمباران یا راکت باران مواضع دشمن، باید برای سوخت گیری و مهمات گیری به پایگاه خود که دهها کیلومتر دورتر بود باز میگشتند. هر چند هواپیماهای کوچک و کم سرعت تهاجمی نیز در آن جنگ حضور داشتند، اما وسیلهای که بتواند از پشت خطوط مقدم به هوا برخواسته و با دقت بالا (در سرعت پائین) هدفگیری کند و در صورت لزوم به راحتی در نقطهای فرود آید مزایای خاص خود را داشت؛ بنابراین با استفاده از برخی اجزای بالگردهای یو-اچ-۱ که به تعداد فراوان به کار گرفته شده بودند بالگرد آ-اچ-۱ کبرا که صرفاً قابلیت تهاجمی داشت طراحی و ساخته شد. هر چند یو-اچ-۱ها نیز به تیربار و بعضاً راکت مجهز میشدند، اما ساختار آنها محدودیتهای زیادی برای عملیات تهاجمی ایجاد میکرد. نمونه اولیه کبرا تنها به تیربار و راکت انداز مجهز و با بدنهای باریک، هر دو سرنشین که شامل خلبان و کمک خلبان بودند را پشت سر هم جا داده بود.
بعدها این بالگرد که نخستین بالگرد مختص عملیات تهاجم زمینی هم محسوب میشود به موشک ضد تانک هدایت سیمی تاو مجهز شد که در نتیجه تأثیر عملیاتی آن خصوصاً در نقش ضد زره بسیار افزایش یافت. نمونههای مختلف یک و دو موتوره از آن ساخته شده و به کشورهای گوناگونی صادر شد.
بالگردهای کبرا طی ۴۰ سال گذشته در جنگهای گوناگونی حضور داشته اند، اما بزرگترین تجارب عملیاتی آنها در جنگ ویتنام، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و در جنگ خلیج فارس رقم خورده است. آمریکا در فاصله سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۳ بیش از ۱۱۰۰ فروند کبرا در ویتنام به خدمت گرفت که حدود ۳۰۰ فروند از آنها در عملیات رزمی یا سوانح از بین رفتند.

پس از چند مرحله بهسازی امروزه مدل «آ-اچ-۱ زِد وایپر» از بالگرد کبرا در حال تولید است و برخی از کشورهای دارنده آن نیز در برنامههایی اقدام به بهسازی سامانههای مختلف این بالگرد نموده اند.
پیش از انقلاب تعداد قابل توجهی بالگرد کبرا از نمونه دوموتوره «آ-اچ-۱ جِی، سی کبرا (کبرای دریایی)» ملقب به «International» خریداری شده و به مرور در پایگاههای مختلف هوانیروز نظیر کرمانشاه، اصفهان و مسجد سلیمان وارد خدمت شدند. مدل جِی بالگرد کبرا برای نیروی تفنگداران دریایی آمریکا و پرواز در محیطهای دریایی بر اساس نمونههای تک موتوره این بالگرد ساخته شده بود.
بنابر اظهارات منابع خارجی حدود ۲۰۰ فروند بالگرد کبرا به ایران تحویل داده شد که از نمونه ارتقاء داده شده بودند و حدود ۶۰ فروند آنها توانایی شلیک موشک «BGM-۷۱ تاو» را داشتند.
AH-۱W: سوپر کبری، قادر به انجام رزم شبانه میباشد.

ویژگیهای نمای داخلی هواپیما:
- دارای پنل اصلی و حرفه ایی
- دارای پنل سه بعدی (Virtual Cockpit)
- دارای سیستمهای ناوبری بسیار دقیق
- دقت بالای سیستمهای ناوبری
- نورپردازی بسیار دقیق و طبیعی در شب
- دقت بالای سیستمهای نشاندهی اطلاعات پرواز
- طبیعی بودن صد در صدی کابین خلبان
- طراحی بسیار حرفه ایی تجهیزات داخلی
- فعال بودن بیش از ۹۹ درصد کلیدها
- امکان روشن کرذن صد در صدی موتورها بر طبق واقعیت
- فعال بودن کلیدها و کارایی بالا در نمای Virtual Cockpit

ویژگیهای نمای ظاهری هواپیما:
- طراحی دقیق و حرفه ایی بدنه
- امکان باز شدن درب کاناپی
- نورپردازی بسیار دقیق و حرفه ایی

ویژگیهای صدا:
- صدای اصلی و حرفه ایی موتورها به صورت ۳ بعدی
- صدای طبیعی از داخل کابین خلبان
- صدای اصلی و حرفه ایی موتورها از نمای بیرونی
- تغییر صدای واقعی موتورها به هنگام انجام عمل روشن - خاموش
- صدای باز و بسته شدن درب کاناپی
انتهای پیام/


