بلاگرها با فضای کسب و کار چه کردند؛ فراریان مالیاتی با ۲.۳ همت درآمد!
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، شاید روزگاری باور درآمدهای میلیاردی بدون زحمت و حتی بدون پرداخت مالیات یک رویا مانند گنج پیدا کردن بود؛ اما امروزه این رویا تبدیل به واقعیتی با ابعاد مشخص در دستان مردم شده است. در فرهنگ مردم سنتی ایران زمین یعنی پدران و مادران ما یک شبه پولدار شدن اتفاقی هیجان انگیز، اما مذبوح بود؛ چرا این نسلهای قدیمیتر به شیوه ارتزاق حتی بیشتر از خود معقوله تامین نیازها اهمیت میدادند و شرف و حلال بودن نان آنها فروشی نبود.
با توسعه زیرساختهای اینترنتی در کشور، شبکههای اجتماعی و پیام رسانهای مختلف نیز به سرعت جای خود را در بین مردم باز کردند و این اتفاق شروعی برای آفرینش شغلی کاذب، اما پر درآمد به نام بلاگری در فضای مجازی بود. این افراد در فضای مجازی با تیپ و چهره و لحن عجیب، مطالبی طنز و ... را ارائه میدهند؛ اما گاهی مطالب که بیان میکنند از سرو شکلشان عجیبتر است و از این طریق بر مجموع دنبال کنندگان خود میافزاید و این روند تا جایی ادامه پیدا میکند که هر یک از این افراد با گوشی موبایلی در دست خود تبدیل به یک رسانه شده و از ظرفیت ایجاد شده برای درآمدزایی نیز بهره میگیرند!
همیشه و همه جا حاضر؛ موقع مالیات دادن غائب
شیوههای کسب درآمد بلاگرها متنوع است، از دریافت هزینههای میلیونی برای هر پست و استوری تبلیغاتی و یا دریافت انعام، هزینه فروش پکهای آموزشی و تیکه کلام ها! اما تمامی این درآمدها یه وجه مشترک دارند؛ آنها مالیات نمیدهند! طبق بند ذ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در خصوص مالیات فعالیتهای اینستاگرامی آمده است که درآمدهای کاربران دارای ۵۰۰ هزار دنبالکننده در رسانههای کاربرمحور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود؛ از این زمان به بعد رصد اینفلوئنسر و بلاگرها در دستور کار قرار گرفت، اما مطابق آمار این افراد با شیوههایی عجیب و غریب از پرداخت مالیات فرار میکنند.
طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور ۵۵۱ کاربر و فعال مجازی دارای بیش از نیممیلیون دنبالکننده دارند از این تعداد ۱۲۳ اینفلوئنسر که درآمد ۲.۳ هزار میلیاردتومانی در سال ۱۴۰۰ داشتند و تنها ۱۷ میلیارد تومان سهم مالیات تشخیص داده شد که ۲۳ نفر از آنها پذیرفتهاند که این مالیات را بر اساس توافق ماده ۲۳۸ مالیات پرداخت کنند و مابقی شانه خالی کردهاند.
بلاگرها برای دور زدن پرداخت مالیات از روشهای عجیبی مانند بکارگیری اسامی مستعار و پنهان کردن هویت و یا بهره گیری از خدمات شرکتهای واسطهای استفاده میکنند. این درحالی است که درآمد آن رقمهایی است که حتی برای بسیاری از سفارش دهندگان آگهی به این افراد پرداخت سود متناسب ندارد!
اخلال در نظام صنفی با هدایت افکار جمعی
کسب در جمهوری اسلامی ایران از دیر باز بر اساس نظام صنفی شکل گرفته است که با ساز و کار دقیقی در سطح کشور از توزیع عادلانه درآمد در بخش خدمات و فروش کالا حمایت میکند. این نظام صنفی با مدیریت کسبه و فعالین اقتصادی در سطح هر منطقه و هر نوع صنف و خدمات شرایطی را پدید میآورد که در هر محله و منطقهای افراد به صورت عادلانه و در فضای رقابتی بتوانند خدمات و کالای مورد نیاز خود را بیابند.
این شیوه مدیریتی علاوه بر آن که به افراد بیشتری فرصت شغل آفرینی و امرار معاش میدهد، امکان بارگذاری جمعیت در تمام نقاط شهری و روستایی را با تضمین تامین خدمات و رفاهیات را فراهم میکند؛ اما موضوع ناملموس و نوظهور بلاگری موجب شده است که با تبلیغات فریبنده این افراد و بهره گیری از امکانات فضای باعث بروز موجهای عجیبی میشود؛ به عنوان مثال در یک روز خاص با تقاضای عجیبی به یک بوتیک لباس فروشی مواجه میشویم که حتی خیابانهای شهر را نیز مسدود میکند.
فروش با تکیه بر تبلیغات بلاگرها هرچند که از لحاظ قانونی شاید مشکلی نداشته باشد، اما از لحاظ مدیریت نظام اقتصادی و صنفی موجب توزیع ناعادلانه درآمد و همچنین جابجایی غیر ضروری در سطح جامعه میشود و این مشکلات تازه ابتدای مرثیه زخم کاری بلاگرها بر فضای کسب و کار است. مواردی وجود داشته است که یک بلاگر رستورانی غذای بی کیفیت رستورانی که دستمزد خوبی به وی داده است را جلوی دوربین با ولع میل میکند و این رستوران را بهترین رستوران شهر مینامد، اما به رستوران حرفهای و درجه اول که حاضر به ارائه تبلیغ به وی نیست، حمله میکند.
این شیوه علاوه بر آن که موجب تمرکز سرمایه در نقاط خاصی از فضای کسب و کار میشود؛ کسب و کارهای نوپا را نیز تضعیف کرده و موجب عدم توسعه منطقی خدمات در گسترده جغرافیایی کشور خواهد شد.
کلاهبرداری و باج خواهی؛ عواقب کار با بلاگرها
همانطور که اشاره شد برخی از بلاگر برای کسب درآمد با تکیه به هیمنه رسانهای که ایجاد میکنند، اقدام به باج خواهی از کسب و کارها و حتی سازمانها و ارگانها میکنند؛ اما نکته وحشتناکتر کار با این قشر وقوع موضوع شایع تری به نام کلاهبرداری است. کلاهبرداری در زمینه کار با بلاگرها اشکال مختلفی دارد؛ برخی از آنان بعد از دریافت پول، خدمات تبلیغی وعده داده شده را ارائه نمیدهند و برخی بعد از انجام اقدام به گرو کشی اطلاعات مشتری و آبروی برند کسب و کار وی میکنند.
اما بسیاری از کلاه برداریها نیز با تکیه بر بازار گرمی بلاگر ها، توسط صاحبان برخی کسب و کارها از مشتریان صورت میگیرد که شامل انواع کم فروشی، عرضه خدمات گرانتر از فضای رقابتی و همچنین فروش کالای نامرغوب و یا خالی فروشی است.
انتهای پیام/