صرفهجویی ارزی ۷۰۰ هزار یورویی با تولید انبوه قطار مترو ملی/ چمران: با تولید واگن از آلودگی جلوگیری کنیم +فیلم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، آیین آغاز تولید انبوه قطار مترو ملی صبح امروز در پایانه فتح آباد در قالب پویش امید و افتخار برگزار شد.
اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس، معاونان شهردار تهران در کنار علیرضا زاکانی کلنگ احداث عملیات طرح توسعه و افزایش ظرفیت تولید در کارخانه واگن سازی را در فتح آباد به زمین زدند.
بر اساس این گزارش، در این مراسم آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مالک شریعتی و یزدیخواه از نماندگان مجلس، معاونین شهردار تهران، اعضای شورای شهر و علیرضا زاکانی شهردار تهران حضور داشتند.
شیخ طاهری مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران در این مراسم گفت: امروز حرکت بزرگ ملی در صنعت ریلی را شاهدیم، خرسندیم شهرداری در بستر همکاری با تمامی ارکان ملی سازی واگن، نقش اصلی را در اجرای پروژه ملی ایفا میکند.
وی عنوان کرد: در پایان دهه نود کشور برای حل مشکل ناوگان کشور که صنعت وابسته بود و سهم ما کمتر از سی درصد بود فکر راه چاره کرد و اعتماد به دانش ایرانی و با اعتماد به استعدادها در راستای حل مشکلات برآمد، از این رو شهرداری با همکاری شرکتهای دانش بنیان در سال ۹۹ خط آغازین قطار ملی مترو را کلید زد و سال ۱۴۰۰ با رفع نواقص و تاییدیهها تا ۱۴۰۲ ادامه یافت و با اخذ مجوزها در ۱۴۰۳ در قالب یک رام قطار در مسیر تهران پرند با جابه جایی مسافر داشته باشیم ایرادات در حال رفع شدن است و امروز مدعی هستیم میدانیم چه خواهیم ساخت.
مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران افزود: همزمان شهرداری قراداد تولید انبوه را منعقد کرد کار طراحی پیش رفت و امروز پانزده قطار قابلیت تولید یافته، رام اول قطار هفت واگنه در حال نصب تجهیزات است و دو رام اول از پانزده رام تا پایان سال تحویل میشود نزدیک به ۷۰۰ هزار یورو برای کشور صرفه جویی ارزی داشته و میزان داخلی سازی که ۱۴۰۰ به سی درصد رسیده بود به ۸۵ درصد خواهد رسید.
در ادامه مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در سخنانی گفت: انشاالله در تمام مسایل کشوربه ویژه درسازههایی که خرید و واردات آن گران و سخت استب به بومیسازی تولید برسیم. این کار را که به واسطه شرکتهای دانش بنیان و واگنسازی صورت گرفت جای تقدیر دارد انشالله باوری که در ملت ما بوجود آمده همچنان درهمه زمینه ها خود را نشان دهد ما در تهران خوشبختانه طول مسیرهای ریلی زباد داریم اما واگن کم داریم و تامین واگن از نیازمندیهای ما محسوب میشود. باید عقب افتادگی جبران شود تا در آینده بیشتر تولید کنیم. چرا که یکی از راههای رفع آلودگی استفاده از مترو است.
علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در این مراسم گفت: ما در این حوزه به عنوان مصرف کننده تا امروز فقط مصرف میکردیم. در حوزه مترو ۳۰ درصد بومی سازی شده بود و عمدتا وابستگی داشتیم، اما در پروژه قطار ملی که همه «ما» شدیم مجموعه صنعتگران همه دست به دست هم دادند، مجموعه مپنا، جهاد دانشگاهی علم و صنعت، مجموعههای فعال و تلاشگر بخش خصوصی که حضورشان بسیار مهم است وارد این عرصه شدند و واگن سازی شهرداری همه دست به دست دادند تا این افتخار برای ایران خلق شود. از این رو حالا ۸۵ درصد بومی است؛ در کنار اینها، امروز بیش از شصت هزار کیلومتر انجام شده که هدیه به مردم است و اولین رام از این قطارها در دهه فجر و ماه بهمن خدمت خود را اغاز میکند و رام بعد در اسفند ماه انجام میشود.
وی افزود: کشور طی ۱۰ سال آینده ۸ هزار واگن نیاز دارد که ۴ هزار واگن برای تهران و باقی برای سایرشهرهاست، اگر این امر محقق شود ۵۰ درصد واگن ملی زیر قیمت بوده و صرفه جویی ارزی خواهیم داشت که به دست طراحان عزیز توسعه مییابد، ما در مجموعه تهران از دو طریق واگنها را تامین میکنیم، یکی ملی که قراداد ۱۱۳ واگن است و دیگری توسط واگن سازی با همکاران خارجی پیش میرود که ۷۹۱ واگن است که طبق قرار بالای پنجاه و پنج درصد بومی سازی خواهد شد. گره کار گشوده شده امید داریم اولین رام هم امسال در خدمت شهروندان قرار گیرد، گلوگاههای مالی هفته قبل برداشته شد. خوشبختیم که کار شروع شد و خیرات و برکات آن برای کسانی است که زحمت کشیدند. این یک آغاز است که با همت جمع دوستان شکل گرفت تا مشکل بزرگ حمل و نقل کشور را حل کند.
انتهای پیام/