رویکردهای جدید مرکز مستند سوره برای تولید اثر/ در فیلم مستند به نیاز مخاطبان توجه کنیم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، امسال مرکز مستند سوره با ۸ اثر در بخشهای مختلف هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» حضور دارد؛ مستندهایی که از ۷ استان (خوزستان، هرمزگان، خراسان رضوی، یزد، گلستان، سیستان و بلوچستان و تهران) به این جشنواره راه پیدا کردهاند.
«آن سوی دیوار» به کارگردانی علیرضا حسنی، «پشت کوههای علی زنگی» به تهیهکنندگی و کارگردانی علیرضا باغیشنی، «خاک مادر» به کارگردانی محسن اسلامزاده، «دریا مرا بس است» به کارگردانی مشترک امیر محمد مریدیزاده و مرتضی نوابی، «سنگر هفتتپه» به کارگردانی علی زهیری، «شگرد» به کارگردانی جعفر صادقی، «محمد ایرانی» به کارگردانی مصطفی ملاحسینی و «هدف اکبر» به کارگردانی حسین نژادموسی آثاری هستند که در مرکز مستند سوره تولید و راهی پردیس سینمایی چارسو شدهاند. همچنین غرفه این مرکز در ایام برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» در پردیس سینمایی چارسو نیز میزبان اهالی رسانه و همچنین علاقهمندان فرهنگ و هنر است.
راهبرد فراتهرانی در مرکز مستند سوره
در همین ارتباط، قائممقام سازمان سینمایی سوره در امور مستند در گفتگو با خبرنگار آنا عنوان کرد: از بین هفت فیلم این مرکز در جشنواره امسال، ۶ فیلم کاملاً توسط فیلمسازان بومی تولید شده است. این موضوع مبتنی بر راهبرد جدید مرکز یعنی رویکرد فراتهرانی است که در آن تمرکز «زدایی از پایتخت، توجه به هویت ملی و زیست بومهای محلی، بهرهگیری از فیلمسازان مستعد و جوان از جمله رویکردهای تولید این آثار محسوب میشود.
محمدرضا امامقلی اظهار کرد: ما در این راهبرد جدید به دنبال کشف استعدادهای استانی، توانمندی آنها و رساندن فیلمسازان و آثارشان به جریان اصلی سینمای مستند هستیم. از سوی دیگر در تولیدات بعدی خودمان بر روی مخاطبان کودک و نوجوان هم تمرکز ویژهای داریم.
وی گفت: «علتپژوهشی گذشته»، «نقد وضع موجود» و «ترسیم وضعیت مطلوب در آینده» سه رکن اصلی تولیدات ما در این مرکز خواهد بود.
چه مستندهایی در اکران موفق هستند؟
امامقلی با اشاره به این که جشنواره «سینما حقیقت» فرصت مناسبی برای معرفی و نقد و برسی تولیدات سینمای مستند است نیز افزود: البته ذات جشنوارهها به گونهای است که بیشتر مورد توجه مخاطب خاص قرار میگیرد. اگر این تولیدات ضمن حفظ معیارهای مدنظر منتقدان و مخاطبان خاص، به آنچه که موردنیاز مخاطبان عمومی در کف میدان هم بپردازد شرایط بسیار مطلوب خواهد شد.
قائممقام سازمان سینمایی سوره در امور مستند افزود: اگر یک فیلم مستند بتواند در پاسخ به این نیازها کامیاب باشد، حتماً اکران خوبی هم خواهد داشت، اما اگر صرفاً برای خوشآمد یک قشر خاص نخبه ساخته شود، صرفاً در دایره همین جشنوارهها محصور میشود و نمیتواند اکران موفقی داشته باشد. بنابر این باید در فیلم مستند به نیاز مخاطبان توجه ویژهای داشته باشیم. البته گاهی فیلمهای موفقی را هم در جشنواره داریم که قابلیت بیشتر دیدهشدن در زمان اکران را دارند، اما در زمان اکران به خاطر ضعف نظام توزیع و اکران مستند ناکام میمانند.
امامقلی درباره اهمیت دیدن فیلمهای مستند در کنار فیلمهای داستانی نیز گفت: باید فیلمهای مستند باارزش را ببینیم، چون آنچه که در فیلم مستند ارائه میشود برای درک درست شرایط فعلی و امکان پیشبینی آینده بسیار مهم است. به عبارت دیگر فلیم مستند بازنمایی حقیت است.
ازم به یادآوری است، هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران«سینما حقیقت» از هجدهم تا بیست و پنجم آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس سینقمایی چارسو در حال برگزاری است.
انتهای پیام/