دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آذر 1403 - 15:26
در شورای روابط عمومی دانشگاه آزاد اصفهان بررسی شد؛

رویکرد‌های نوین روابط عمومی در دانشگاه

رویکرد‌های نوین روابط عمومی در دانشگاه
مدیران، کارشناسان و مسئولان روابط عمومی دانشگاه آزاد استان اصفهان، نقش و جایگاه روابط عمومی، رویکرد‌ها و وظایف نوین این حوزه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
کد خبر : 945974

به گزارش خبرنگار آنا، مدیران، کارشناسان و مسئولان روابط عمومی دانشگاه آزاد استان اصفهان در نشست سالانه خود که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا برگزار شد، نقش و جایگاه روابط عمومی، رویکرد‌ها و وظایف نوین این حوزه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد استان اصفهان در این نشست گفت: روابط عمومی که از آن به عنوان هنر هشتم یاد می‌شود، تلفیقی از علوم مختلف، هنر و فرهنگ است که با جامعه و ارتباطات انسانی بسیار آمیخته است و بخاطر تحولات علوم و تکنولوژی و ظهور پارادایم‌های مختلف در طی سال‌های گذشته تحولات و پیشرفت‌های زیادی داشته است. به روز بودن و توانایی مدیریت تحول و استراتژیک در کنار فراگیری علوم و توانایی استفاده از فناوری‌ها و ترکیب آن با هنر و انسان‌شناسی جز جدایی‌ناپذیر این حرفه است.

سهیل احادیث با اشاره به ضرورت استفاده از فناوری‌های روز در اطلاع‌رسانی، تولیدات محتوایی و مخاطب شناسی، همچون هوش مصنوعی و سایر علوم بیان کرد: روابط عمومی شریان حیاتی ارتباطات و روح فاخر در هر سازمان است و می‌کوشد تا افکار عمومی داخلی و خارج سازمان را مدیریت و با نفوذ در آن برای جلب رضایت مخاطب و توسعه و رشد و تعالی سازمان گام بردارد و بنابر این تعریف، جایگاه روابط عمومی به عنوان مشاور رییس و مدیریت و راهبری روح سازمان است.

وی ضرورت ارتباط موثر، کاربردی و هدفمند برون و درون دانشگاهی جهت ایجاد فرهنگ والای سازمانی و معرفی ارزش‌ها، ظرفیت‌های بالقوه، دستاورد‌ها و افتخارات در راستای تعالی، جذب و نگه‌داشت مخاطب و سازمان و استفاده از ظرفیت‌های متقابل را متذکر شد.

مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد استان بیان کرد: استفاده از بازو‌ها و ظرفیت‌های توانمند از جمله رسانه‌های جمعی و پایگاه‌های خبری محلی، منطقه‌ای، استانی یا کشوری مثل خبرگزاری آنا، معرفی نوآوری‌ها و طرح‌های بدیع همانند طرح پویش، طرح نشاط و سایر طرح‌های اجرایی در دانشگاه آزاد و تفاهم‌های تاثیرگذار برای مخاطبان مختلف دانشگاه، از وظایف ذاتی روابط عمومی‌هاست که می‌توانند برای انعکاس خدمات و نقش موثر دانشگاه در جامعه و جذب مخاطب و توسعه سازمان از آن بهره ببرند.

رسالت روابط عمومی، مدیریت شهرت و اعتبار دانشگاه است

احادیث تاکید کرد: رسالت روابط عمومی، مدیریت شهرت و اعتبار دانشگاه است تا تمامی ذی‌نفعان و افراد درون و برون سازمان را از عملکرد، اهداف و نتایج آن آگاه و مطلع سازد. به بیان دیگر، هدف روابط عمومی، مدیریت ارتباطات با هدف افزایش اعتبار براساس عملکرد واقعی سازمان است.

وی خروج روابط عمومی از موضع انفعالی به موضع فعال را ضرورتی انکارناپذیر و الزامی برای این حوزه دانست و اضافه کرد: توجه جدی به افکار همه کارکنان در ایجاد حرکت در مسیر تعالی سازمانی، اثبات و حفظ جایگاه خطیر روابط عمومی در سطوح بالای سازمان و ارائه مشاوره‌های مؤثر و مستمر به مدیران ارشد سازمان، دفاع از جایگاه روابط عمومی به عنوان چشم بینا و گوش شنوای سازمان و اصلی‌ترین مرجع در دریافت بازخورد‌ها و افکارسنجی عمومی در مقابل نظرات غیرمسئولانه، اصلاح و جریان‌سازی سالم بدون در نظر گرفتن امیال و رویکرد‌های شخصی یا حزبی، حفاظت از حریم سازمان در مقابل جوسازی‌ها، خلاف گویی‌ها، دروغ پردازی‌ها، تهدید‌ها از مهم‌ترین وظایف مورد انتظار روابط عمومی‌ها در واحد‌های دانشگاهی است.

در ادامه مدیران و کارشناسان روابط عمومی واحد‌های استان نیز به بیان نظر و پیشنهاد خود درباره جذب، پذیرش دانشجو و هدایت تحصیلی، مباحث مربوط به خبر و رسانه و تعاملات با اصحاب جراید و خبرگزاری‌ها و همچنین تبادل نظر در مورد راه‌های تقویت و توسعه فضای مجازی و راه‌های بهره‌گیری حداکثری از شبکه‌ها و سکو‌های دنیای مجازی و عصر ارتباطات پرداختند.

بازدید‌ها و تعاملات اداره کل روابط عمومی دانشگاه آزاد استان با روابط عمومی واحد‌های استان به صورت دوره‌ای و منطقه‌ای در استان اصفهان و برگزاری کارگاه‌ها و جلسات آنلاین به منظور به اشتراک‌گذاری و انتقال تجربیات و بررسی تهدید‌ها و فرصت‌های موجود در روابط عمومی از دیگر مواردی بود که مورد بحث و توافق اعضای حاضر رسید.

در پایان این گردهمایی نیز از واحد‌های برتر روابط عمومی استان در سه حوزه جذب، پذیرش و هدایت تحصیلی، خبر و رسانه و همچنین توسعه و تقویت فضای مجازی تجلیل و مقرر شد که موضوع خلاقیت در هر یک از بخش‌های روابط عمومی و ارتباطات موثر در دوره‌های بعدی نیز جزء ملاک‌های ارزیابی قرار گیرد..

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب