ورق فولاد سخت؛ گلوگاهی جدید برای خودروسازی
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا؛ یکی از معضلات فعلی صنعت خودرو ادامه مشکلات در زمینه تامین فولاد سخت است. این نوع فولاد که با تکنولوژی خاصی برای افزایش قابلیتهای شاسی و بدنه خودرو به کار میرود در کشور قابل تولید است، اما همچنان بخش عمده آن از خارج از کشور تامین میشود.
نکته اینجاست که تقاضا برای فولاد سخت نیز از طرف خودرو سازان محدود است؛ یعنی چند خودروی انگشت شمار داخلی از این نوع فولاد بهره میبرند. به عنوان مثال سه خودرو تارا، ری را و شاهین از دو خودروساز بزرگ کشور از فولاد با آلیاژ سخت که وزن کمتری نسبت به ورقهای فولادی معمولی دارد بهره میگیرد؛ در واقع جدیدترین پلتفرم ها هم اکنون مشتری این نوع ورق فولادی هستند.
دیر یا زود شرکت های فولاد ساز بایستی به سوی تولید این نوع ورق فولادی حرکت کنند؛ چرا که آینده تولید خودروهای نوین به این موضوع بستگی دارد . در حال حاضر بحثی که از سوی فولاد سازان مطرح می شود، تقاضای کم برای ورق های فولادی آلیاژ سخت است و عنوان می شود که با این تناژ تقاضا تولید اقتصادی نیست.
به هر جهت توقف تولید پژو پارس و سمند و پراید در کشور نوید دهنده شروع فصل جدیدی از تحول در صنعت خودروسازی است. در همین راستا خودروسازان برای توسعه هرگونه پلتفرم جدید ناگزیر به خرید و استفاده از ورق های فولاد سخت هستند و به نظر می رسد با افزایش تقاضا طی پنج سال آینده از تولید فولاد سخت در کشور ناگزیر خواهیم بود.
ابراهیم شجاعت - پژوهشگر صنعت خودرو
انتهای پیام/