دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ایجاد تحول بنیادین با دانشگاه تمدن‌ساز و جامعه‌پرداز

ایجاد تحول بنیادین با دانشگاه تمدن‌ساز و جامعه‌پرداز
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند گفت: برای ایجاد تحول بنیادین باید دانشگاه مدرک‌پرداز تبدیل به دانشگاه تمدن‌ساز و جامعه‌پرداز بشود.
کد خبر : 945162

به گزارش خبرنگار آنا، محمدحسین صادقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند در همایش روز دانشجو که در این واحد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: ۱۶ آذر ۳۲ مبدأ جنبش دانشجویی است با مسئولیت سنگین؛ چراکه دانشجو هم باید درس بخواند هم محیط سیاسی پیرامون خود را بشناسد وهم روی محیط سیاسی اثرگذار باشد.

وی افزود: جنبش دانشجویی یک جریان روشنفکری و زمینه‌ساز جنبش سیاسی است. این جنبش محدود به مقطع، برهه و زمان نیست که آغاز و بعد تمام شود؛ بلکه این جنبش مکتب بوده، مکتب دانشجویی. دانشجو در جایگاه عمل قرار دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند ادامه داد: علم معرفت آور و بینش زاست که به عمل فرد ارزش می‌دهد. علم بدون عمل و بدون تقوا نتیجه‌اش همین می‌شود رژیم جعلی و منحوس و کودک کش اسرائیل غاصب که بی‌شرمانه با سلاح‌های پیشرفته، همه قوانین و قواعد بین‌المللی و انسانی خود را زیر پا گذاشته و مردم بی‌دفاع، کودکان مظلوم را به شهادت می‌رساند.

صادقی عنوان کرد: علم روشنایی، توانایی، ایمان، عشق و امید می‌بخشد. علم ابزار می‌سازد، ایمان مقصد، علم سرعت می‌دهد، ایمان جهت، علم توانستن بوده، ایمان خوب خواستن است، علم انقلاب برون بوده و ایمان انقلاب درون. پس دانشجویان علم را با عمل وایمان، توأماً یاد بگیرید.

وی بیان کرد: دانشگاه پرورشگر قوه عاقله کشور است اول باید دانشجو را توانمند کرده بعد دانشگاه را توانمند کرد، بعد جامعه را توانمند و دانا ساخت. دانشگاه مبدأ و محل تغییر و تحول بوده؛ تحول هم دانایی فردی تا دانایی اجتماعی است. برای ایجاد تحول بنیادین باید دانشگاه مدرک پرداز تبدیل به دانشگاه تمدن ساز و جامعه پرداز بشود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند گفت: سه محور راهبردی دانشگاه شامل  دانشگاه کارآمد و پایدار، دانشگاه سرآمد و پاسخگو و پرورشگر قوه عاقله و گسترش‌دهنده فضای انقلابی می‌شود.

صادقی با اشاره به آیه ۳۲ سوره مائده: ومَن اَحیا‌ها فَکَاَنّما اَحیاالنّاسَ جمیعاً (زنده کردن یک انسان به منزله زنده کردن همه مردم است) مطرح کرد: اگر دانشگاه به معنی واقعی باشد مصداقی از این آیه خواهد بود؛ چراکه دانشگاه به دلیل وجود نخبگان محل زایش، بارش ایده‌ها، خلق محصولات و کشف پدیده‌هاست و نقطه آغاز پیشرفت بوده؛ نظام آموزشی هر جامعه آیینه تمام نمای آینده آن جامعه است.

دانشگاه و دانشجو از قبل از انقلاب تحول‌آفرین بودند

مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی نیز گفت: دانشگاه و دانشجو از قبل از انقلاب تحول‌آفرین بوده و مهم‌ترین اتفاقاتی که در کشور و در دنیا می‌افتاد از سوی دانشگاه و دانشجو این اتفاقات و حرکات است. همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند قبل از انقلاب تحول عظیمی که از ناحیه دانشجو‌ها افتاد منشأ آن برمی‌گردد به آن کودتایی که در ۲۸ مرداد اتفاق افتاد از سوی آمریکا و انگلیس و این موجب شد بعد از چند ماه معاون رئیس‌جمهور آمریکا که برای کسب دکترای افتخاری به دانشگاه تهران آمده بود موجب شد که دانشجویان به تمامیت‌خواهی، استکبار و سلطه‌ای که ابرقدرت‌ها نسبت به کشور‌های جهان‌سومی یا در حال توسعه داشتند، اعتراض کردند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی شمسی اضافه کرد: دانشگاه و دانشجو تحول‌آفرین است؛ چرا؟ به دلیل اینکه رشد جامعه و رشد دنیا در گرو علم آن جامعه بوده هر چقدر علم آن جامعه رشد پیدا کند به همان اندازه جامعه رشد پیدا کرده هر کشوری بخواهد رشد کند از ناحیه علم رشد پیدا می‌کند. اکنون کشور‌های توسعه‌یافته دنیا یا ابرقدرت‌ها را نگاه کنید که سیطره بر کشور‌های ضعیف دارند منشأ این سیطره علم است کلام امیر المومنین را گوش کنیم که می‌فرمایند العلم سلطان یعنی علم قدرت آفرین بوده، چه علمی قدرت آفرین است که آیا کشور‌های دنیا بر چه اساسی به این قدرت از اقتصادی شغلی و معیشتی رسیدن که ماهم آن راه را برویم.

ایجاد تحول بنیادین نیازمند دانشگاه تمدن‌ساز و جامعه‌پرداز است

وی مطرح کرد: علم قدرت آفرین است اکنون هر کشوری که استعمارگر، استبدادگر، قدرت خواه و فرصت‌طلب بوده قطعاً علم در آن کشور رشد بی‌نظیری شکل گرفته نگاه کنید نخستین باری که انقلاب صنعتی در ۱۸۴۰ اتفاق افتاد مقدمه آن با انقلاب علمی بود که از انگلستان آغاز شد، نتیجتاً در سال ۱۸۴۰ انقلاب صنعتی شکل گرفت و تبدیل به ثروت در آن کشور شد که اکنون تکیه بر  قدرت خود دارند. چه اتفاقاتی افتاد در انگلیس که مهد اقتصاد دنیا شناخته می‌شد. ۳۰۰ سال زمان برد از علم تا رسیدن به ثروت.

مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی توضیح داد:: دانشجویان چهار مرحله لازم است تا بتوانیم علم را تبدیل به ثروت کنیم این کشور‌ها مانند کشور انگلستان ۳۰۰ سال زمان برد تا این چهار مرحله را بگذرانند. آمریکا ۱۶۰ سال زمان برد تا این چهار مرحله را اجرا کند. این چهار مرحله چیست؟ مرحله اول آموزش محوری مرحله دوم پژوهش محوری مرحله سوم فناور محوری مرحله چهارم تولید ثروت از آن علمی است که تبدیل شده به تجاری‌سازی. دنیا و کشور‌هایی که پیشرفت کردند این چهار مرحله را انجام دادند.

شمسی تشریح کرد: ۲۰ سال از آغاز این چهار مرحله گذشته در مرحله اول و دوم به لطف نظام مقدس جمهوری اسلامی مجموعه‌ای از دانشگاه‌ها در کشور شکل گرفت که در رأس آنها دانشگاه آزاد اسلامی بود در توسعه دانش‌محوری و آموزش محوری کل کشور این دانشگاه ریان ساز بود به همین دلیل دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب بود و این دانشگاه دستاورد انقلاب است.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۰۷ وارد مرحله سوم بحث فناور محور و بحث تولید و ثروت شدیم در مرحله اول آموزش محوری پژوهش محوری قدم خوبی برداشتیم. یک درصد جمعیت دنیا هستیم و باید یک درصد تولید علم در ایران اتفاق بیافتد؛ اما اگر آمار‌های جهانی را نگاه کنیم اکنون سه درصد از آمار تولید علم جهان توسط استادان و دانشجویان این مرزوبوم دارد شکل می‌گیرد و انجام می‌شود. این افتخار بزرگی است که نباید نادیده گرفت.

به گزارش آنا، در پایان مراسم از دانشجویان ممتاز علمی و فعالان فرهنگی تجلیل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب