دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 خرداد 1395 - 10:26

حادثه انفجار خط لوله گاز شمال غرب ؛ تناقض در آمارکشته شدگان/ تشریح دلایل حادثه

سخنگوی اورژانس تهران از مجروح شدن 5 نفر در حادثه انفجار خط لوله شمال غرب تهران 5 خبر می دهد ؛ این در حالی است که دو عضو شورای شهر از کشته شدن 2 کارگر در جریان این حادثه خبر می دهند.
کد خبر : 94445
حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا از وقوع حادثه انفجار خط لوله شمال غرب تهران در میدان دوم شهران خیابان یکم خبر داد و افزود: ساعت 4:37 صبح امروز انفجار در محل حفر تونل مترو در تقاطع بلوار کوهسار به اورژانس تهران اعلام و بلافاصله 8 دستگاه آمبولانس به محل آتش سوزی اعزام شدند.


وی افزود: تاکنون 5 مصدوم این حادثه به صورت سرپایی مداوا شدند و با توجه به شدت وقوع حادثه تصور می‌شود تعداد بیشتری مصدوم داشته باشد بر همین اساس 3 دستگاه آمبولانس در محل مستقر هستند.


درخصوص حادثه انفجار در لوله گاز حین حفر تونل مترو خبر داد و گفت: تا کنون حادثه جانی گزارش نشده است



* خسارت جانی گزارش نشده است


سید مصطفی مرتضوی سخنگوی سازمان امداد و نجات در گفت و گو با خبرنگار آنا درخصوص انفجار لوله گاز حین حفر تونل مترو افزود: انفجار در بلوار شهران، ابتدای کوهسار، خیابان ایرانشهر رخ داده است.


در این عملیات 21 نیروی عملیاتی در قالب شش تیم حضور داشتند،همچنین دو تیم مجهز منطقه 22 و شهریار در آماده باش بودند.


وی ادامه داد: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته 5 ساختمان مسکونی خسارت دیده‌اند و یک ساختمان 5 طبقه غیر مسکونی است. تاکنون خسارت جانی گزارش نشده است.




عضو شورای شهر:دو کارگر در جریان انفجار خط لوله شهران کشته شده اند


انتشار این اخبار در حالی است که ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در ارتباط با این حادثه به میزان گفت: دو کارگر مترو در حادثه انفجار خط لوله گاز شمال غرب تهران در شهران جانشان را از دست دادند.


وی ادامه داد: در ساعات ابتدایی صبح امروز جمعه 28 خرداد به دلیل فعالیت کارکنان مترو در محدوده تقاطع بلوار کوهسار، خیابان یکم شهران شاهد انفجار خط لوله گاز شمال غرب تهران بودیم.


وی افزود: کارگران در حین حفر تونل مترو سبب شکسته شدن لوله گاز شده و دلیل این اتفاق برخورد بیل مکانیکی با لوله بوده است.


عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به کشته شدن دو نفر در حادثه انفجار خط لوله گاز شمال غرب تهران تصریح کرد: در این حادثه علاوه بر راننده بیل مکانیکی یکی دیگر از کارکنان مترو نیز جان خود را از دست داد.


قناعتی در خصوص وضعیت خانه های مسکونی در اطراف خط لوله گاز شمال غرب تهران اظهار کرد: انفجار خط لوله سبب شکسته شدن شیشه های 5 واحد مسکونی در اطراف حادثه شده و یکی از ساختمان های اداری اطراف نیز دچار حریق شده است.


وی ادامه داد: حریق این ساختمان مسکونی با تلاش نیروهای سازمان آتش نشانی به طور کامل کنترل شده اما به دلیل شدت حادثه همچنان خطراتی متحمل ساکنان اطراف حادثه است.


عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه هنوز هیچ اطلاعی از وضعیت تونل حفر شده مترو نیست، اذعان کرد: با توجه به اینکه هنوز هیچ خبری از وضعیت تونل حفر شده مترو منتشر نشده احتمال افزایش تلفات وجود دارد.


وی با انتقاد از عملکرد شرکت گاز در قطع به موقع گاز گفت: زمانی که این حادثه رخ داده پس از گذشت 40 دقیقه گاز قطع شده و مشخص نیست اگر زلزله ای در تهران رخ دهد مسئولان شرکت گاز قرار است پس از چند دقیقه گاز را قطع کنند.



* انفجار شهران خطوط همراه اول را قطع کرد


امروز مشترکین همراه اول با رفتن آنتن تلفن همراه خود و قطع شدن ارتباطات مواجه بودند که حالا اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران علت آن را انفجار یک خط لوله در منطقه شهران اعلام کرده است.


به دلیل انفجار لوله گاز شمال غرب تهران در منطقه شهران در محل حفر تونل مترو در ساعت ۴:۳۰ بامداد روز جمعه ۲۸ خردادماه، خطوط انتقال فیبر مرکز شهید کاظمیان مخابرات استان تهران دچار قطعی شده و ارتباطات مشترکین همراه اول در منطقه شمال غرب تهران دچار مشکل شده است.


آنطور که اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرده به محض صدور اجازه ورود از سوی نیروهای امدادی و انتظامی به منطقه، اقدامات فنی لازم برای رفع قطعی، اجرا می‌شود.



* تائید کشته شدن دو نفر در جریان انفجار لوله گاز از سوی دیگر عضو شورای شهر


رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز خبر کشته شدن 2 کارگر در جریان این حادثه را تائید کرد.


اقبال شاکری در ارتباط با این حادثه به فارس گفت: در ساعت 4:30 حادثه انفجار خط لوله گاز به دلیل برخورد تجهیزات مترو رخ داد.


وی افزود: بر اساس گزارش‌های واصله، 2 کارگر مترو در اثر این حادثه جان خود را از دست دادند و با انفجار این خط لوله گاز، گودال عمیقی شکل گرفته و شعله‌های آتش بیش از 20 متر بوده است.


شاکری افزود: فیبر نوری، برق و گاز این منطقه قطع شده است و مخابرات استان تهران اعلام کرده است در صورت اجازه ورود، نسبت به برقراری ارتباطات اقدام خواهد کرد.


رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران افزود: مدیریت بحران، مترو و دیگر دستگاه‌های اجرایی در منطقه حضور دارند و پلیس راهور نیز معابر را بسته است.


شاکری افزود: در 25 اردیبهشت سال 89 نیز چنین اتفاق مشابهی در شهر تهران رخ داده بود ولی خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم اما خسارت‌های زیادی در آن زمان به بار آمد.


رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: این حوادث نشان می‌دهد کار در شهر تهران بسیار سخت و پیچیده است برای اینکه از این‌گونه حوادث جلوگیری کنیم باید از دستگاه‌های پیشرفته استفاده شود.


وی با تأیید فوت دو کارگر مترو گفت: نباید در توسعه مترو از روش‌های سنتی حفاری استفاده کرد باید حواسمان باشد تا اتفاقی به این گستردگی رخ ندهد.



* شرکت ملی گاز علت حادثه را فرونشستن زمین اعلام کرد


مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به حادثه آتش‌سوزی خط لوله گاز در منطقه شهران که ساعت 4 صبح امروز رخ داد،‌ گفت: علت این حادثه فرو نشست زمین است.


وی ادامه داد: در این منطقه تونل مترو وجود دارد که موجب شد خط 8 اینچ گاز منطقه شهران به دلیل فرو نشست زمین شکسته شود و پس از برخورد با کابل‌های قطع شده برق در این ناحیه آتش‌سوزی رخ دهد.


این مقام مسؤول ادامه داد: هنوز علت حادثه مشخص نشده و در دست بررسی است و باید مشخص شود که چرا این خط لوله نشست کرده است.


سخنگوی شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: پس از وقوع این حادثه که وسعت آن نیز زیاد بود، نیروهای امدادی شرکت گاز سریعا به محل حاضر شدند و جریان گاز را در این منطقه قطع کردند و هم اکنون نیز در حال تعمیر این خط لوله هستند.


بوجارزاده گفت:‌ هم اکنون گاز منطقه کوهسار، شهران و کن در شمال غرب تهران قطع شده و ظاهراً تا فردا بعد از ظهر این شرایط ادامه دارد تا همکاران ما در شرکت گاز استان تهران بتوانند این خط را تعمیر و گاز را مجدداً‌ وصل کنند.



سخنگوی آتش نشانی از ناپدید شدن دو کارگر در این حادثه خبر داد


جلال ملکی سخنگوی آتش‌نشانی تهران دقایقی پیش در گفت و گو با خبرنگار آنا گفت: انفجار باعث شده بود تا آتش به ساختمانی 5 طبقه در نزدیکی محل حادثه سرایت کند. تنها نمای ساختمان درگیر آتش شده بود که بلافاصله اطفای حریق شد.


وی ادامه داد: بر اثر انفجار گاز شعله‌های آتش تا ارتفاع حدود 40 متری شعله‌ور بود که این آتش اطفا شد. تلفن، آب، گاز، ... در این منطقه قطع شده است.


سخنگوی آتش‌نشانی تهران درخصوص صدمات جانی این حادثه گفت: تا این لحظه این حادثه هیچ مصدوم جدی و کشته‌ نداشته است. اما از آنجایی که پیمارنکاران مترو اعلام کرده‌اند دو کارگرشان ناپدید شده‌اند و از طرفی خطوط تلفن همراه قطع است و نمی‌توان با تلفن‌های همراه این دو کارگر تماس گرفت، مشخص نیست که دو کارگر زیر آوار گرفتار شده‌اند یا وضعیت جسمی‌شان خوب است اما دسترسی به آنها امکان پذیر نیست.


وی در پایان از ادامه عملیات و مشخص شدن وضعیت این دو کارگر خبر داد.



روایت معاون شهردار از حادثه انفجار شهران


سیدجعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص حادثه انفجار صبح امروز در منطقه شهران، گفت: در ساعت 4:37 دقیقه بامداد، لوله گاز 18 اینچی منفجر می‌شود.


وی با بیان اینکه مترو در 25 متری سطح زمین در حال ساخت است، افزود: این اتفاق به احتمال زیاد به علت فشار جانبی و جرقه‌های ناشی از کابل برق رخ داده است.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه نشتی گاز به لایه زیر خاک راه یافته و جرقه ناشی از قطع شدن سیم‌های زیر لوله باعث رخداد این انفجار شده است،اظهار کرد: آتش در دو دامنه متصاعد می‌شود؛ به گونه‌ای که آتش علاوه بر اینکه به تونل در دست ساخت مترو نفوذ می‌کند، آسفالت را شکافته و به سطح زمین می‌رسد و یک ساختمان اداری خالی از سکنه دچار حریق شده و به پنج ساختمان مسکونی و ادارای خسارات جزئی می‌شود.


وی افزود: نهایتا در ساعت شش صبح جریان گاز قطع می‌شود و آتش سوزی مهار شده و عوامل آتش‌نشانی که مشغول تخلیه ساکنان بودند به امر اطفاء حریق مشغول می‌شوند.


تشکری هاشمی در مورد فوت دو کارگر گفت: از دو کارگر داخل تونل هیچ اطلاعی در دست نیست و امکان فوت آنها وجود دارد اما هرگونه اظهارنظر در این خصوص قطعی نیست.


به گزارش آنا، ساعت 4:37 صبح امروز در منطقه شهران خط لوله شهری گاز دچار حریق شد که به گفته مسئولان امداد و نجات 5 نفر در این حادثه مصدوم شده‌اند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب