ضریب نفوذ فرهنگی ایران در کشور ترکیه چقدر است؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، تغییر و تحولات در دنیا، سریعتر از آن چیزی است که بشود با برنامه ریزیهای معمول، همپایش حرکت کرد. این سرعت بر موضوع فرهنگ اثری مستقیم و سریع دارد. البته فرهنگ نیز بر این فضای پیشرفت و تغییر نیز قطعا موثر است. با این حال، چالشی که بین این دو مقوله وجود دارد، سبب نگرانیهای بسیاری شده است. «حسن دیده بان» وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول، درباره این دغدغهها، پاسخ داد.
ضریب نفوذ فرهنگی ایران در کشور همسایه مان ترکیه چگونه میتواند افزایش یابد؟
در دنیای امروز فضای مجازی، سریال ها، فیلمها و در مجموع رسانهها نقش به سزایی در نفوذ فرهنگی دارند. بسیار از مردم، به ویژه جوانان خواسته و ناخواسته تحت تاثیر فضای مجازی، سریالهای تلویزیونی و فیلمها قرار میگیرند. کشورهای همسایه هم از این قاعده مستثنی نیستند. در مرحله دوم بحث گردشگری و رفت وآمدها به کشور همسایه است. بر اثر رفت وآمد اقشار مختلف مردم و آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم تحت تاثیر فرهنگ آنها قرار میگیرند. مشترکات فرهنگی کشورهای همسایه نیز در نفوذ فرهنگی بسیار مهم است؛ مثل زبان، ادبیات، آداب و رسوم مفاخر مشترک و...
بسیاری از ارتباطات فرهنگی، کنفرانسهای مهم، نشست علمی و دانشگاهی به صورت آنلاین برگزار میشود. دنیای دیجیتال تمام جنبههای زندگی مدرن را تغییر داده است.
فکر میکنید ارتباط فرهنگی با همسایگان با ایجاد دیوارهای امنیتی، دستخوش تغییر خواهد شد؟
دیوارهای امنیتی تاثیری بر ارتباطات فرهنگی نخواهد داشت. همان طور که در بالا اشاره شد دنیای فضای مجازی، سریالهای تلویزیونی و فیلمها از قارهها هم عبور کرده است. امروزه ارتباطات فرهنگی صرفا به صورت حضوری شکل نمیگیرد. بسیاری از ارتباطات فرهنگی، کنفرانسهای مهم، نشست علمی و دانشگاهی به صورت آنلاین برگزار میشود. دنیای دیجیتال تمام جنبههای زندگی مدرن را تغییر داده است.
آیا میتوان از طریق گسترش دیپلماسی فرهنگی با همسایگان به افزایش و رونق صادرات فرهنگی کشورمان امیدوار بود؟ به نظر شما آیا زمینه برای این موضوع فراهم است؟
بله، محصولات فرهنگی کشورمان از لحاظ هنری، کیفیت و زیبایی بی بدیل و بی نظیر است. در کشورهای همسایه محصولات فرهنگی متنوع، با کیفیت بالا و زیبا همانند محصولات فرهنگی کشورمان نیست و اگر هم باشد در حد و اندازه کشورمان نیست. منتهی صادرات محصولات فرهنگی به خارج از کشور مستلزم رعایت برخی از اصول بازاریابی و تجارت جهانی است. همانند داشتن شناسنامه محصول فرهنگی، بسته بندی زیبا و استاندارد. شناخت طبع و ذوق مخاطبین. یکی دیگر از مباحث بسیار مهم در صادرات محصولات فرهنگی کشورمان تبلیغات در رسانههای پرمخاطب کشورهای همسایه که تاکنون انجام نگرفته است. البته در سالهای اخیر فروش محصولات فرهنگی ایران در ترکیه نسبت به سالهای گذشته افزایش خوبی داشته است. ولی زمینه برای توسعه و صادرات محصولات فرهنگی در شهرهای مختلف ترکیه و از ترکیه به کشورهای اروپایی نیز مهیاست.
انتهای پیام/