دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا اعلام شد؛

رسوب ۷۰۰ هزار خودرو در پارکینگ‌ خودروسازان/ راه کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد چیست؟

رسوب ۷۰۰ هزار خودرو در پارکینگ‌ خودروسازان  راه کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد چیست؟
عضو هیئت رئیسه انجمن قطعه سازان گفت: شنیده حاکی از رسوب ۷۰۰ هزار خودرو در پارکینگ‌ها است که با کاهش قیمت خودرو در پی از بین رفتن دلالی انتظار می‌رود که این خودرو‌ها نیز به بازار تزریق شده و روند کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد را تشدید کند.
کد خبر : 942667

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا؛ چندی پیش خبر افزایش قیمت کارخانه ای دو خودروساز بزرگ کشور پس از ۱۸ ماه جنجال آفرین شد. اما نکته ای که این افزایش قیمت در بطن خود داشت امیدی برای بهبود شرایط تامین کنندگان خودروسازان از جمله قطعه سازان بود که با توجه به طلب انباشته عظیمی که از خودروسازان داشتند به یکی از دغدغه های مهم خودروسازان تبدیل شده و خود نیز در شرایط بسیار سختی به سر می بردند. 

اما آیا با افزایش قیمت خودروهای تولید داخل طلب قطعه سازان تسویه خواهد شد؟ آیا کیفیت قطعات تولیدی با تزریق نقدینگی افزایش خواهد یافت؟

امیرحسین جلالی عضو هیئت رئیسه انجمن قطعه سازان در خصوص تاثیر افزایش قیمت تولیدات ایران خودرو و سایپا بر وضعیت قطعه سازان گفت: هر چند که میزان افزایش قیمت‌ها با شرایط ایده آلی که خودروسازان انتظار دارند کمی فاصله دارد، اما به هر جهت این افزایش قیمت شرایط مطلوب‌تری را برای فعالیت قطعه سازان مهیا می‌کند. شایان ذکر است که فاصله قیمت کارخانه‌ای خودرو تا حاشیه بازار هم اکنون به حدود ۱۵ الی ۱۷ درصد رسیده است و به همین جهت نیز حاشیه سود دلالان کاهش یافته و انتظار می‌رود که این اتفاق میزان تقاضا را منطقی نماید. 

وی ادامه داد: باید توجه داشت که افزایش قیمت کارخانه‌ای برای خودرو‌های پیش فروش شده صرفا شامل نیمی از قیمت خودرو می‌شود که مشتریان به خودروساز پرداخت نکرده بودند. از این رو درآمد حاصل از افزایش قیمت برای خودروسازان صرفا شامل افزایش قیمت ۵۰ درصد ارزش خودرو‌های پیش فروش شده و تعداد بسیار کمی از تمام ارزش خودرو‌های تولیدی خواهد (حدود ۱۰ هزار واحد برای ایران خودرو) بود؛ به همین جهت بدیهی است که اثرات این افزایش درآمد خودروسازان را در سال جاری مشاهده نکنیم. 

با افزایش قیمت خودرو، کیفیت خودرو و قطعات نیز افزایش می‌یابد

برای قضاوت زود است!

جلالی تصریح کرد: در شرایط فعلی پیش بینی تغییرات حاصل از این افزایش قیمت با توجه به شرایط ناپایدار سیاسی در حوزه بین الملل کمی سخت است؛ اما در خصوص تمامی شرایط پیش رو گفتگو‌ها و پیش بینی‌های لازم صورت گرفته است. شایان ذکر است که قطعه سازان در شرایط بسیار بدی قرار دارند و میزان طلب سر رسید شده آنان از یک خودروساز به ۲۰ همت و از دیگر خودروساز بزرگ کشور به ۱۰ همت رسیده است. 

وی ادامه داد: به هر جهت شرایط موجب ایجاد حس خوشبینی در صنعت و سیستم بانکی شده است و در حال حاضر با امیدواری به افزایش قیمت‌ها بانک‌ها نیز تمایل بیشتری به اعطای تسهیلات به قطعه سازان دارند و امید می‌رود که این گشایش موجب بهبود شرایط شود. در ضمن هیئت دولت و بانک مرکزی اعتبار اعطا شده به خودروسازان را تمدید و جریمه تاخیر در بازپرداخت تهسیلات شامل دو خودروساز بزرگ نخواهد شد. همچنین رتبه اعتباری هر کدام از شرکت‌های زیر مجموعه خودروسازان جداگانه سنجیده شده و آن‌ها دیگر به عنوان ذینفع واحد شناخته نمی‌شوند. 

عضو هیئت رئیسه انجمن قطعه سازان تصریح کرد: شنیده حاکی از رسوب ۷۰۰ هزار خودرو در پارکینگ‌ها است که با کاهش قیمت خودرو در پی از بین رفتن دلالی انتظار می‌رود که این خودرو‌ها نیز به بازار تزریق شده و روند کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد را تشدید نماید و این نویدی مهم برای بازار متشنج خود و در پی آن پیچیده شدن احوال وابستگان این صنعت مانند قطعه سازان است. 

کیفیت قطعات افزایش می‌یابد؟

جلالی اظهار کرد: بدیهی است که مردم با افزایش قیمت‌ها انتظار افزایش کیفیت دارند؛ به همین جهت قطعه سازان جلسات طولانی و پرتکراری با خودروسازان داشته اند و هر دو طرف به این جمع بندی رسیده اند که جلب ضایت مردم با افزایش کیفیت مفروض است. در همین راستا با شرایطی که پیش آمده و فراغ بالی که قطعه سازان در پی تسویه مطالبات خود خواهند یافت به زودی خبر‌های بسیار خوبی از افزایش کیفیت خودرو‌های تولید داخل خواهیم شنید.

عضو هیئت رئیسه انجمن قطعه سازان گفت: بدیهی است که مردم با افزایش قیمت‌ها انتظار افزایش کیفیت دارند؛ به همین جهت قطعه سازان جلسات طولانی و پرتکراری با خودروسازان داشته اند و هر دو طرف به این جمع بندی رسیده اند که جلب ضایت مردم با افزایش کیفیت مفروض است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب