درخواست بازنشستگان آموزش و پرورش از مجلس برای اجرای طرح رتبهبندی
به گزارش خبرگزاری آنا، جمعی از فرهنگیان بازنشسته روز چهارشنبه سیام آبان ماه با حضور در مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار اجرای رتبهبندی بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش شدند.
این گروه از تجمعکنندگان که از استانهای مختلف سراسر کشور هستند با تاکید بر ضرورت اجرای این طرح درمورد بازنشستگان خواستار احقاق حقوق خود بودند.
قانون رتبهبندی فرهنگیان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و هم در راستای ارتقای شایستگی حرفهای معلمان بسیار مهم است. همچنین، این قانون متضمن بهبود کیفیت آموزشی دانش آموزان نیز میباشد، این طرح معلمان را در پنج دسته رتبهبندی میکند.
طرح رتبهبندی معلمان در شورای توسعه مدیریت تصویب شده است و وزارت آموزش و پرورش برای معلمان واجد شرایط ، این طرح را اجرا می کند. طبق شیوه نامه نظام رتبهبندی معلمان، افرادی که در آزمون رتبهبندی شرکت میکنند، با توجه به شایستگیهایی که دارند و امیتازاتی که کسب میکنند، در ۵ رتبه قرار میگیرند که با رتبه و درجه شغلی مکتسبه، از حق و حقوق شغلی بهرمند هستند.
رتبهبندی معلمان منجر به ارتقای کیفیت آموزش های ارائه شده می شود و هدف مستقیم آن نیز همین بحث بهتر شدن کیفیت آموزش ها در مدارس است. بنابراین افزایش حقوق معلمان با اینکه هدف اصلی طرح رتبه بندی نیست ، اما بهتر شدن رتبه و درجه معلم در نظام رتبه بندی ، منجر به افزایش حقوق نیز می شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ «قانون نظام رتبه بندی معلمان» را برغم مخالفتها به تصویب رساندند. اگرچه هدف از تصویب قانون، ارتقای کیفیت نظام آموزشی کشور بود، اما وجود موانعی در مسیر اجرای آن مانند تدوین آیین نامه و شیوه نامه نامناسب، تأخیر در اجرای رتبه بندی و بی نظمی در پرداختهای فرهنگیان که نمونه بارز آن را در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم، منجر به ناخرسندی معلمان و لطمه به انگیزه و اعتماد معلمان شد.
عدم پرداخت حقوق و معوقات معلمان در پایان سال ۱۴۰۱ منجر به استعفای وزیر آموزش و پرورش شد که این استعفا با موافقت رئیس جمهور وقت همراه شد.
انتهای پیام/