نوآوری در آموزش قرآنی؛ جذب نسل زد با روشهای نوین
حجتالاسلام علی تقوی، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرگزاری آنا اظهار داشت: آموزش قرآنی در ایران سالهاست با روشهای سنتی ادامه دارد، اما به نظر میرسد این روشها دیگر پاسخگوی نیازها و توقعات نسل جدید، بهویژه نسل Z، نیستند. حجتالاسلام علی تقوی، در حاشیه اجلاسیه قرآنی دانشگاه فرهنگیان، به اهمیت ایجاد تغییر در رویکردها، استفاده از ابزارهای نوین، و نوآوری در انتقال مفاهیم قرآنی پرداخته و راهکارهایی برای این تحول پیشنهاد کرده است.
حجتالاسلام تقوی ضمن تأکید بر اهمیت انتقال مفاهیم قرآنی به نسل جوان، بیان کرد: قرآن خود نور است، اما چرا بچههای امروز این نور را حس نمیکنند؟ مشکل ما در روشها و محتواست. اگر روشها جذاب نباشند، نسل جدید به سمت قرآن نخواهد آمد.
وی به لزوم استفاده از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی و فضای مجازی اشاره کرد و افزود: دنیای امروز رشد چشمگیری در حوزه تکنولوژی داشته و ما نیز باید از این ابزارها برای ترویج مفاهیم قرآنی بهره ببریم. استفاده از هوش مصنوعی میتواند در سادهسازی و جذابتر کردن محتواهای قرآنی بسیار موثر باشد.
تقوی از تلاشهایی که در این زمینه آغاز شده یاد کرد، اما آن را کافی ندانست و گفت: حرکتهای خوبی شروع شده است؛ مانند مسابقات قرآنی دانشگاهها و اقدامات معاونت علمی ریاست جمهوری، اما اینها کافی نیست. ما به جذابیت و نوآوری بیشتری در محتوا نیاز داریم.
وی همچنین از کمبود نیروهای متخصص در این حوزه انتقاد کرد و افرود: ما شخصیتهای برجستهای مانند مرحوم راستگو یا آیتالله قرائتی داریم، اما تعداد چنین افرادی بسیار کم است. این نشاندهنده کمکاری ما در تربیت استادانی است که بتوانند مفاهیم قرآنی را به زبان ساده و جذاب به نسل جدید منتقل کنند.
تقوی با اشاره به اهمیت هوش هیجانی در آموزش، افزود: ما باید از روشهای سنتی عبور کرده و آموزشها را بر اساس هوش هیجانی طراحی کنیم. استفاده از هنر و روشهای خلاقانه در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.
در پایان، حجتالاسلام تقوی تأکید کرد که آینده آموزش قرآنی نیازمند تغییراتی اساسی است. وی از مبارزه با جریانهای رسانهای که علیه دین فعالیت میکنند سخن گفت و ادامه داد: ما نیز باید مجهز به ابزارهای پیشرفته شویم. جذابیت، نوآوری و استفاده از تکنولوژیهای روز، کلید موفقیت در انتقال مفاهیم قرآنی به نسل جدید است.
انتهای پیام/