میرشکاک: سید حسن حسینی مثل «جلال آلاحمد» چکشی اما دلنازک بود
به گزارش خبرگزاری آنا، مستند «مشت در نمای درشت» به کارگردانی محمدصالح حجتالاسلامی، عصر دوشنبه ۲۸ آبان با حضور مرتضی سرهنگی، علی محمد شیخی، مجید ریاضی، کیوان کثیریان، مهرداد غفارزاده، محمد عزیزی، سیدحسام حسینی، ناصر فیض، شهرام شکیبا، عبدالحمید قدیریان، محمدرضا سنگری، محمد زرویی نصرآباد، امیر عبدالحسینی، خواهر و برادر زاده زنده یاد سید حسن حسینی، محمدرضا یوسفی مدیر انجمن مدیران رسانه، محسن اسلام زاده، عطا سلمانیان، حمید شریفی آل هاشم، علی اصغر یوزباشی، ناصر سیفی، محمود توسلیان، علیرضا دهقان، محمد فرشته نژاد، مدیران فرهنگی هنری، علاقمندان و جمعی از عوامل فیلم در سالن سوره حوزه هنری رونمایی شد.
این فیلم مستند در سالن سوره روی پرده رفت و پس از آن یوسفعلی میرشکاک شاعر درباره سیدحسن حسینی یار دیرینهاش گفت: آقا سیدحسن حسنی زنده است، حال چه طور زنده است؟ پرسیدند کسی را که، عاشقی چیست؟ گفت:، چون شوی، بدانی. مخاطب اصلی شاعر، تکنیک است. ما در روزگاری هستیم که مخاطب شاعر حقیقی، در آینده است. چرا که امروز، هر کس به خود گرفتار است و آن که به نقد میپردازد دیگری است.
وی بیان کرد: نیاکان سیدحسن، همه شاعر بودند. او یک حالت جلال آل احمدوار داشت؛ چکشی، با دل نازک و خوشباور. آن هم بدون اینکه در دوران جلال باشد. به ندرت در هنر می توانید کسی را پیدا کنید که در دو سه ساعت از درونش هنر بجوشد و سیدحسن این گونه بود.
میرشکاک در ادامه، با انتقاد از وضعیت هنر در جامعه و حوزه هنری در قبال هنرمندان و فرهیختگان، سخنانی درباره جایگاه نگاه هنرمندان و شاعران ایراد کرد.
اگر عشق کارگردان نبود، چنین اثری تولید نمیشد
در ادامه مراسم، مهرداد غفارزاده کارگردان سینما که از دوستان قدیمی سیدحسن حسینی در حوزه هنری بوده است، با اشاره به مستند «مشت در نمای درشت» گفت: من از طریق آقای حسین خسروجردی با آقای حجت الاسلامی آشنا شدم و قرار شد در ساخت این مستند در حد توانم کمک کنم، البته کمک زیادی نتوانستم انجام دهم. به یاد دارم اولین نسخه سه ساعت راف کات این مستند را در دفتری دیدم. فیلم گفتههای ویژهای داشت و به لایههای زیرین زندگی و شخصیت سیدحسن حسینی پرداخته بود، اما ناگفتهها در مورد سیدحسن حسینی بسیار زیاد است، به طوری که این فیلم اگر بیست یا حتی سی ساعت هم ادامه داشت، باز هم برای گفتن از او کم بود.
وی بیان کرد: به نظرم این فیلم قسمت دوم فیلم سید حسن حسینی است و پیش از این باید یک فیلم ساخته میشد. چون در این مستند از حلقه اول و اصلی دوستان سید حسن، خبری نیست. البته میدانم کارگردان در پی این بود که بسیاری از این افراد را جلوی دوربین بیاورد اما به دلایل مختلف اتفاق نیافتاد.
غفارزاده تصریح کرد: «مشت در نمای درشت» مستندی پرتره درباره یک شاعر بزرگ ایرانی است و در آن به سیدحسن حسینی از دیدگاههای مختلف شعر، شخصیت، معرفت و لوطی گری او پرداخته میشود.
وی گفت: صحبت کردن از سیدحسن برای شخصی مثل من سخت، است وقتی از سید حسن حرف می زنیم باید از قیصرامین پور هم حرف بزنیم. چون این دو همدیگر را تعریف می کردند و انگار ذاتا برادر بودند و هوای همدیگر داشتند و مدل معنوی خاصی بین آنها ساری و جاری بود. سید حسن در زندگیاش هم به نوعی شاعرانه زندگی میکرد. تعبیرهای شاعرانه در وجود و نگاهش ذاتی بود.
غفارزاده در پایان اظهار کرد: «مشت در نمای درشت» قاب و ریتم خوبی داشت. انتخاب مطالب مناسب و کنار هم چیدن آن کار بسیار سختی است و اگر کارگردان این اثر به سید حسن حسینی عشق نداشت، نمیشد چنین اثری تولید شود. شما نود دقیقه مستند میبینید بدون اینکه خسته شوید، اما حیف است که سیدحسن در یک قاب نود دقیقهای بماند. امیدوارم آثار دیگری نیز درباره این شاعر و البته قیصر امینپور ساخته شود.
در بخش پایانی، محمدصالح حجتالاسلامی کارگردان و تهیه کننده فیلم مستند «مشت در نمای درشت» گفت: نگاه ما در ساخت این مستند، نگاه تاریخ شفاهی صرف نبود و به نظرم این مستند میتواند برای آیندگان باشد. در حین تولید این اثر، یک نفر از من پرسید این مستند را برای چه کسی میسازی؟ من پاسخ دادم برای پسرم که ۸ ساله است و برای نسل جوان و آینده این مملکت. اینکه آنها در دنیای سلبریتی زده امروز و در بمباران اطلاعات، بدانند که در دورهای بزرگ میشوند که آدمهای بزرگی زندگی و فعالیت کردهاند.
وی بیان کرد: آرزویم این است این فیلم ماندگار و اثرگذار شود. میدانم این مستند خالی از نقص نیست. اما من میخواستم این مستند مشتی نمونه خروار برای معرفی سیدحسن حسینی باشد و با ظرف ۹۰ دقیقهای که در اختیار داشتم سعی کردم آن را محقق کنم.
حجت الاسلامی در پایان از عوامل این فیلم مستند تشکر و قدردانی کرد و از عواملی که در سالن حضور داشتند درخواست کرد روی صحنه بیایند و عکس یادگاری بگیرند. سپس علیرضا دهقان مشاور، محمد فرشته نژاد آهنگساز، حامد صلاحی پژوهشگر، ملیکا خداوردی دستیار تدوین، رضا پورزارعی امور تولید، مجید نیک نفس عکاس و دستیار پژوهش و آزاده فضلی مشاور رسانهای بخش تولید فیلم، روی صحنه آمدند.
انتهای پیام/