اسپانسری از دو یا چند تیم رقیب غیرحرفهای است/ استقلال و پرسپولیس در گذشته کار درستی نمیکردند
صادق رئیسی کیا در گفتوگو با خبرگزاری آنا، در خصوص بحث اسپانسر مشترک که پس از انتشار خبر صدور کارت هواداری باشگاه ملوان بندرانزلی از سوی بانک شهر مالک اصلی باشگاه پرسپولیس ایجاد شائبه کرده بود، اظهار کرد: در حوزه تبلیغات محیطی که یکی از راههای درآمدزایی باشگاهها شناخته میشود ممکن است یک شرکت یا بنگاه تجاری به خاطر آنکه خدماتش شمول دارد نه دو باشگاه که همه باشگاهها مشتریاش باشند. در حوزه بانکی هم فرقی نمیکند خدمات به کدام تیم ارائه میشود. آبی، قرمز، سفید، سبز و زرد ندارد. مهم هم نیست در تهران، تبریز، اصفهان، انزلی یا اهواز باشد. خدمات بانکی عام است و جامعه شمولی محسوب میشود.
اسپانسر مشترک شدن خلاف قانون نیست
وی ادامه داد: باشگاهها از خدمات بانکی استفاده میکنند و جای بحثی ندارد تا زمانی که ما در حوزه تبلیغات محیطی صحبت میکنیم. ضمن اینکه تبلیغات محیطی در اختیار سازمان لیگ است که قراردادها را میبندد، اما وقتی موضوع به حیطه باشگاهها میرسد، غیرحرفهای است. حتی اگر این اتفاق در گذشته هم میافتاده و استقلال و پرسپولیس یا هر باشگاه دیگری اسپانسر مشترک داشتند، غیرحرفهای بوده است. اسپانسر مشترک شدن خلاف قانون نیست ولی لزوماً کار درستی هم شمرده نمیشود. هر کار قانونی هم درست نیست، سلام کردن واجب قانونی نیست، سلام نکردن هم جریمه قانونی ندارد ولی اگر به یکدیگر سلام نکنیم کار زشتی است.
اسپانسر مشترک بحث ذینفع واحدی را ایجاد میکند
کارشناس حقوقی افزود: در فوتبال حرفهای که استانداردهای آن مرتب ارتقا پیدا میکند اسپانسری مشترک حرفهای نیست. اگر یکی از اپراتورهای تلفن همراه اسپانسر استقلال میشد برای آنکه مشتریهای خود را از دست ندهد اسپانسر پرسپولیس هم میشد. هنوز هم نمیگویم مطرود است و در حال اتفاق افتادن است ولی این کار که خلاف قانون نیست مبنای حرفهای ندارد. اتفاقی که افتاده گروه مالکین یک باشگاه، اسپانسر یک باشگاه دیگر هم بشوند. حتماً چنین کاری نادرست و غیرحرفهای است. بحث ذینفع واحدی را ایجاد میکند و مشکلات عدیده به دنبال دارد. به نظر من حتماً خلاف است. غیرحرفهای بودن به خاطر آن است که من به عنوان مالک باشگاه ورودم را به ورزش حرفهای تعیین تکلیف کرده باشم. بدانم با خودم چند چند هستم. به عنوان یک بانک، اپراتور تلفن همراه، شرکت هواپیمایی، گروه هتلی و ... آمدم مالک یک باشگاه شدم هدفم استفاده از توان رسانهای آن باشگاه بوده است.
اسپانسری از دو یا چند تیم رقیب ضدارزشی است
وی خاطرنشان کرد: حالا که از طریق باشگاهی که مالک آن شدم در حال تبلیغ هستم کار پسندیدهای است که اتفاقاً بنگاههای اقتصادی بیشتری به سمت ورزش و باشگاهداری بیایند بسیار مفید است. سابقه آن هم به ایران خودرو که مالک باشگاه پیکان شد یا سایپا که چنین کاری را میکند و شرکت هواپیمایی که چنین کاری را انجام میدهند. یا تراکتور که زنوزی مالکیت آن را بر عهده گرفته است. زنوزی برای تبلیغ بنگاههای تحت مالکیت خود ممکن است از ظرفیت رسانهای تراکتور استفاده کند. سپاهان را داریم که زیر نظر کارخانه کار میکند. هیچ اشکال و منع قانونی هم ندارد. اشکال از آنجایی شروع میشود که به عنوان مثال شرکت فولاد بیاید اسپانسر باشگاه دیگری غیر از فولاد خوزستان باشد. اینجاست که شرکت یا کارخانه یا بنگاه اقتصادی تکلیف خود را نمیداند. اسپانسری از دو یا چند تیم رقیب کار غیرعقلایی و غلطی است، اصلاً ضدارزشی و ناهنجار است. هیچ منطقی آن را نمیپذیرد و اگر در لیگ برتر چنین کاری شود جای اشکال دارد.
انتهای پیام/