دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1395 - 12:03
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در نشست خبری:

وجود مواد مخدر در تنباکوی قلیان‌ها را تایید نمی‌کنیم/ فروش مواد اولیه تولید شیشه در ناصرخسرو

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران از معرفی بیش از 74 هزار نفر از خرده‌فروشان مواد مخدر به دستگاه قضا در سال 94 خبرداد و گفت: در این سال نزدیک به 28 تن از انواع مواد مخدر در استان تهران کشف شده است.  
کد خبر : 94082

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدرضا آذرنیا، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در نشست خبری صبح امروز خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه استان تهران نهمین استان کشور از لحاظ مصرف مواد مخدر است، اظهار کرد: البته 97 درصد از مردم استان تهران پاک هستند که این خود موضوع مهمی است اما همان حدود 3 درصدی که مواد مخدر مصرف می‌کنند جای نگرانی دارد و لطماتی را متوجه پایتخت نشینان خواهد کرد.


وی با بیان اینکه فروش مواد مخدر سالیانه 10 هزار میلیارد تومان درآمد در پایتخت ایجاد می‌کند، عنوان کرد: مهم‌ترین عامل سرقت شرارت و اعمال منافی عفت مواد مخدر است،همین طور در بحث مسائل بهداشتی بعد از سکته تصادفات و سوختگی چهارمین عامل مرگ و میر استفاده از مواد مخدر است.


مرگ روزانه 10 نفر به علت مصرف مواد مخدر


دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینکه روزانه 10 نفر به طور میانگین به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند، ‌اضافه کرد: بر اساس اظهار نظر مردم و سنجشی که از میان آنها صورت گرفته است 90 درصد از پایتخت نشینان و مردم استان تهران بیشترین دغدغه و نگرانی خود را استفاده از مواد مخدر اعلام کرده‌اند.


معرفی بیش از 74 هزار نفر خرده‌فروش به دستگاه قضا


آذرنیا با بیان اینکه در سال 94، 74 هزارو 815 نفر در سطح استان تهران از خرده‌فروش‌ها به دستگاه قضائی معرفی شدند،‌اضافه کرد: این تعداد در دو ماهه اول سال 95، 15 هزارو 706 نفر بوده است.


وی با اشاره به آمار کشفیات مواد مخدر در 12 ماهه سال 94 در استان تهران توضیح داد: در این سال 27 هزارو 700 کیلوگرم از انواع مواد مخدر کشف شده است که این میزان در دو ماهه اول سال 95 به 7 هزارو 383 کیلوگرم می‌رسد.


ساماندهی حدود 10 هزار معتاد متجاهر در استان تهران


وی با بیان اینکه در سال 94، 9 هزارو 760 معتاد متجاهر در استان تهران ساماندهی شدند، تصریح کرد: از این تعداد 426 نفر زن بودند همچنین در 2 ماهه سال 95 سه هزارو 827 معتاد متجاهر در استان تهران ساماندهی شدند که از این تعداد 80 نفر زن بودند.


افزایش ظرفیت مراکز درمانی


دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با اشاره به اینکه ظرفیت درمان برای معتادان در سال‌های گذشته 400 نفر در سطح کل استان تهران بوده است، از افزایش ظرفیت مراکز درمانی خبر داد و گفت: طی شش ماهه دوم سال 94 ظرفیت درمان شوندگان به 4 هزار نفر رسید و ما در فروردین و اردیبهشت ماه سال 95 سه هزارو 800 نفر از معتادان متجاهر را تحت درمان قرار دادیم.


آذرنیا ادامه داد: بر اساس توافقات صورت گرفته با استانداری و شهرداری تهران از این تعداد ظرفیت هزارو 500 نفر را این دو سازمان تامین کردند و هم اکنون بقیه مراکز ماده 15 هستند که در اختیار سازمان بهزیستی کشور قرار دارد ما قصد داریم این ظرفیت را تا پایان سال 94 به 6 هزار نفر برسانیم و در این زمینه توافقاتی بین وزیر کشور، شهردار تهران و استاندار انجام شده است. یکی از مراکزی که هم اکنون تجهیزات آن در حال آماده سازی است مرکزی در حکیمیه تهرانپارس است که شهرداری در ارائه تجهیزات آن به ما کمک کرده است و ظرفیت آن دو هزار نفر خواهد بود.


دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه گفته می‌شود آماده‌سازی این مرکز به دلیل عدم موافقت ساکنان محله متوقف شده است، گفت: در مدت کوتاهی این موضوع متوقف شده بود، اما پس از رایزنی‌های انجام شده بین مسئولان و مردم منطقه و همچین طرح این موضوع در مجلس گذشته ساکنان این محله متقاعد شدند که این مرکز در حکیمیه تهرانپارس مستقر شود.


راه‌اندازی 44 مرکز بهاران در سال 94


آذرنیا با اشاره به راه‌اندازی 44 مرکز بهاران توسط شهرداری تهران به منظور تحت درمان قرار دادن معتادان اضافه کرد: هر کدام از مجموعه‌های مرکز بهاران 150 نفر ظرفیت دارند که در مجموع 6 هزارو 600 نفر ظرفیت نهایی دارد.


به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در حال حاضر 22 مرکز از مجموع مراکز بهاران در سطح استان تهران فعال شده‌اند و بیش از 2 هزار نفر در این مراکز تحت درمان قرار گرفته‌اند.


فروش مواد اولیه تولید شیشه در ناصرخسرو


وی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر افزایش مجدد کارگاه‌های تولید شیشه در تهران اظهار کرد: در گزارشات عنوان شده بود که مواد اولیه تولید شیشه در ناصرخسرو به فروش می‌رسد. طرح ساماندهی ناصرخسرو از سال گذشته در شورای تامین مطرح است و برنامه بزرگی برای ساماندهی ناصرخسرو داریم که جزئیات آن در آینده اعلام خواهد شد.


وی ادامه داد: در دو ماهه اول امسال 12 لابراتوار تولید شیشه در تهران شناسایی و منهدم شده و آمار ما نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. علت کاهش کارگاه‌های تولید شیشه سخت‌ترشدن نظارت‌هاست. متاسفانه شخصی که سه مرتبه شیشه مصرف می‌کند تا پایان عمر درگیر عوارض آن است.


دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینکه متاسفانه بر خلاف سال‌های گذشته کار تولید شیشه در کارگاه‌های کوچک و حتی منازل امکان پذیر شده است و فرمول آن در دسترس است گفت: شیشه ماده مخدر خطرناکی است و خانواده‌ها باید مراقب فرزندانشان باشند که گرفتار مصرف شیشه نشوند.


وجود مواد مخدر در تنباکو‌ها به تایید شورای هماهنگی نرسیده است


آذرنیا در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار آنا مبنی بر وجود مواد مخدر در تنباکوی قلیان‌ها که اخیرا اخباری از آن به گوش می‌رسد، اظهار کرد: این موضوع هنوز به تایید ما نرسیده که ما آن را در کمیته مقابله در دستور کار قرار دهیم تا تصمیمی برای آن بگیریم.


10 درصد معتادان متجاهر زن هستند


وی درباره تاثیرات ساماندهی معتادان متجاهر در سطح شهر تهران گفت: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. در حال حاضر 16 هزار معتاد متجاهر در تهران داریم و تخمین زده می‌شود که 10 درصد آنها زن باشند. در دو ماهه اول امسال 15 هزار و 706 خرده فروش مواد مخدر را دستگیر کردیم که البته همه آنها سر از زندان در نیاوردند و جرایم بیش از 90 درصدشان به گونه‌ای بود که منجر به زندانی شدن آنها نشد.
وی در پایان به معرفی برنامه‌های ترتیب داده شده برای سالروز جهانی مواد مخدر پرداخت و گفت: برنامه‌های مربوط به سالروز جهانی از 20 خرداد شروع شده و تا 10 تیرماه ادامه دارد که از جمله آنها می‌توان به سخنرانی وزیر کشور و فرمانداران در نمازهای جمعه اشاره کرد. انهدام مواد مخدر کشف شده، برپایی نمایشگاهی از دستاوردها و برگزاری جلسات و همایش‌هایی با حضور تشکل‌های مردم نهاد نیز برای این مناسبت ترتیب داده شده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: نشست خبری
ارسال نظر
قالیشویی ادیب