دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس فرهنگستان هنر :

قدیریان هنرمندی است که از نقد خسته نمی‌شود

قدیریان هنرمندی است که از نقد خسته نمی‌شود
مجید شاه حسینی گفت: عبدالحمید قدیریان یکی از هنرمندان نادر است که از نقد هم خسته نمی‌شود، خیلی‌ها این جنس هنر را نمی‌پسندند.
کد خبر : 940777

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، آیین رونمایی از تابلو نقاشی «انصارالله» اثر عبدالحمید قدیریان در حوزه هنری با سخنرانی مجید شاه‌حسینی، محمدعلی رجبی دوانی و سید مجید مطهری‌نژاد ساعتی پیش بیست و سوم آبان با وجود  قطعی برق در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

مجید شاه حسینی رئیس فرهنگستان هنر و استاد دانشگاه در ابتدای مراسم پشت تریبون رفت و در صحبت‌هایی گفت: هرچه به ظهور نزدیکتر می‌شویم منطق تاریخ جهان به سمت تاریخ مقدس می‌رود، همان چیزی که خداوند از فرجام جهان می‌گوید، هیچ تحریفی هم نیست، درعین حال هنرمندان برخط و متصل که منطق روایتشان قرآنی است و هنرشان با قطب‌نمای قرآن تنظیم شده، نگاهی عمیق و لطیف پیدا می‌کنند.

تصویری از ظلمت در فقدان نور

وی افزود: عبدالحمید قدیریان یکی از هنرمندان نادر است که از نقد هم خسته نمی‌شود، خیلی‌ها این جنس هنر را نمی‌پسندند. این نگاه اتفاقا تیرگی‌ها هم دارد منتها هویت مستقل نیست و ظلمات متکثر است. در این تابلو هم ظلمت در فقدان نور را می‌بینیم که قرار است دورانی از جهان را بشکافد و فردایی رقم بزند، یک وجه قرآنی هم براساس آیه ۵۲ سوره آل عمران دارد.

وی ادامه داد: منطق قرآن هدایت با نور است و امروز هم دنیا این مسیر را طی می‌کند. رهبری نیز فرمودند که نزدیک قله‌ایم و خستگی ممنوع است. ترکیب جدیدی که امسال میان هنر، حماسه و دین برقرار شده و آنچه به آینده اشاره دارد براساس فرمول‌های تاریخی است. صرف نظر همه معنویت‌ها و نورانیت‌ها، دنیا زبانش عوض شده و نظام قدرت یک بازیابی جدید را تجربه می‌کند. 

سپس رجبی دوانی نیز در صحبت‌هایی گفت: ما افتخارمان به این است که از ابتدای تاریخ و فرهنگ ایران با نور و در آسمان و‌ زمین با آب آشنا بودیم. نور برای ما روشنایی و آب هم از سویی برایمان حیات آورد. من همکار اقای قدیریان هستم و سروکارمان با رنگ و فرم است. خوشنویسی در تجسمی نزدیکترین هنر به شعر است و حتی از شعر هم مقداری جلوتر است، اما نقاشی دو بعد دارد و نقش در آن زنده است. 

وی اظهار کرد: در نگارگری ایرانی عنصر نور اهمیت دارد، نوری که از اشیا منعکس می‌شود. ما امروز در دوره‌ای هستیم که ساختارگرایان با اصالت دادن به فرم و رنگ، محتوا را دچار تغییر می‌کنند، من با کار‌های آقای قدیریان از قدیم آشنا بودم او همیشه سعی می‌کند در آثارش جلوه‌ای از فرهنگ اسلامی شیعی را بیان کند و هر بار تجربه جدیدی دارد. در این کار دیگر بنظر می‌رسد گاهی نقاش هرگونه تجربه‌ای را زیر پا می‌گذارد تا آنچه به دلش افتاده را در قالب حرف جدیدی بزند. من هم نقاشم، گرفتاری‌های نقاشان را می‌دانم، اخرین کار نقاشان قلم‌اندازی است.

وی در ادامه گفت: خیلی‌ها معقتدند که تفسیر اثر کار هنرمند نیست، اما برخی هم می‌گویند که بهترین مفسر، خودِ هنرمند است.

 قدیریان؛ نقاش پژوهشگر

سیدمجید مطهری‌نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: به استاد قدیریان بخاطر استمرار و تاکید بر اندیشه‌ایشان  تبریک می‌گویم چرا که  یک نقاش پژوهشگر هستند. 

وی در ادامه افزود: بیشتر از انکه لایه های مختلف فنی اثر را بخواهیم دنبال کنیم بایستی گزاره های رفتاری و عملی را بدانیم. وقتی صحبت از نظام تمدنی می شود سه لایه مورد توجه قرار میگیرد، قالب اثار هنری دراین نقطه برای بازنمایی امده است. قریب صد درصد اثار هنری مسئولیتشان بازنمایی است و فضای پیشینی شکل گرفته اثر هنری است. این اثر به جای پسینی بودن به دنبال راه پیشرو است. 

مطهری نژاد اظهار داشت:  در تمام اثار استاد چهره نورانی مادر مهربان عالم وجود دارد و این مجرای تمام نوری دنیاست من همیشه با اثار استاد قدیریان یاد حضرت ابراهیم میفتم که در فضای ملکوت مستقر است و با نگاه آرام توجه به وجه الله دارد.

سپس قدیریان پشت تریبون گفت: برا یرونمایی از این آثار، برنامه های زیادی تدارک دیده شده بو اما تقدیر این بود که در تاریکی و در فضایی شاعرانه رقم بخورد. محتوای تابلوها اینطور است که یک نفر مسیری را در راه انقلاب طی کرده و به قدس رسیده است. ما این مسیر را دیدیم که چطور از ان گذشتیم و به ظهور خواهیم رسید  و جنس این ظهور از جنس دنیوی نیست.

قدیریان هنرمندی است که از نقد خسته نمی‌شود

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب