دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1395 - 11:44

دیدار جنجالی باراک اوباما با رهبر بوداییان تبت برگزار می‌شود

رئیس‌جمهوری آمریکا امروز چهارشنبه در کاخ سفید به استقبال رهبر دینی بوداییان تبت می‌رود.
کد خبر : 94075

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه رای‌الیوم، خبرگزاری فرانسه گزارش کرد: «طبق جدول برنامه‌های دیدار باراک اوباما، وی قرار است ظهر امروز به دیدار دالایی لاما برود.»


اوباما و لاما آخرین بار در فوریه 2014 (بهمن 1392) در کاخ سفید با یکدیگر دیدار کرده بودند. البته دو طرف در مناسبت‌های مختلف دیدارهای دیگری با یکدیگر داشتند.


این در حالی است که چین از این دیدارها نگران است و بارها آمریکا را به‌دلیل دیدار با رهبر جدایی‌طلبان تبت، به دخالت در امور خارجی پکن متهم کرده است.


چین دالایی لاما را متهم کرده است که تلاش می‌‌کند تبت را از چین جدا کند. حتی یک مقام چینی وی را در اظهاراتی «گرگی در لباس گوسفند» توصیف کرده بود.


از سوی دیگر بسیاری از اهالی تبت خود را به دالایی لاما، رهبر معنوی در تبعید تبت وفادار می‌دانند. بسیاری از تبتی‌ها از این موضوع شکایت دارند که فرهنگ بومی آن‌ها به دلیل سیاست‌های دولت چین در حال محو شدن است.


علاوه بر این، حاکمیت چین بر تبت کماکان به صورت موضوعی جنجال‌برانگیز باقی مانده است و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، مقام‌های چین را متهم می‌کنند که درصددند فرهنگ بودایی‌های تبت را نابود و وفاداران به دالایی لاما رهبر روحانی تبعیدی آن‌ها را سرکوب کنند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته