دانشگاه نهادی مقدس برای جهاد و حمایت از جبهه مقاومت است
به گزارش خبرگزاری آنا، «محمدمهدی طهرانچی» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم معارفه «علیرضا فیروزفر» سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران که صبح امروز در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، یاد شهدای انقلاب اسلامی، شهدای امنیت، شهدای مقاومت و سید شهدای مقاومت را گرامی داشت.
طهرانچی تاکید کرد: روزی که خداوند حضرت آدم ابوالبشر را آفریدند به وی فرمودند آنچه که یاد گرفتهای را عرضه کن؛ اشکال ملائکه الله این بود که به خداوند گفتندای حضرت حق انسانی را خلق کردید که خونریز است، خداوند به آنها میفرماید من چیزی میدانم که شما نمیدانید.
وی با اشاره به حادثه آمستردام هلند، اظهار کرد: شعارهایی که در آمستردام هلند شنیده شد، بسیار دردآورتر از کشتههای غزه بود. در آمستردام شعار دادند که فلسطینیها دیگر مدرسه لازم ندارند، چرا که ما بچههای آنها را کشتهایم. درد است که بکشید و به کشته خویش افتخار کنید.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ملائکه الله این وجه را میدیدند، اما خداوند عالم، وجه دیگری را میدید که فرمودند من میدانم چیزی را که شما نمیدانید. در این زمینه وقتی که شما سید مقاومت را میبینید، وقتی که جانشینان او را میبینید، وقتی که مجاهدان را میبینید، وقتی که صحنه شهادت شهید سنوار را میبینید که کافی بود روی خود را باز کند که اگر این کار را میکرد، مطمئناً کشته نمیشد، همه اینها در مقابل آن رذالت ها، افتخاراتی است که باید به آن تکیه کرد.
طهرانچی در ادامه با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودهاند که ما خیزش جدید علمی لازم داریم، گفت: اگر ما در علم توانمند باشیم، غزهای پیش نخواهد آمد و جنوب لبنان اینگونه مورد هجمه واقع نمیشود. اگر در علم پیشرو باشیم، بچهها در غزه اینگونه به قتلگاه نمیروند.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه برای اینکه بتواند خلق قدرت کند، محور است، اظهار کرد: فردای صبح وعده صادق، مقام معظم رهبری فرمودند که ما به خیزش علمی نیاز داریم. نباید بی حرکت بمانیم، چون دشمن نمانده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بلاشک این اتفاقاتی که افتاد، تصمیم امروز نیست، این پاسخ آن روزی است که رؤسای نظام سلطه همه گفتند که بشار اسد باید برود و فقط یک نفر گفت که بشار باید بماند و حرف او انجام شد. امروز میخواهند انتقام دیروز را بگیرند که آن داعش وحشی را مسلط کرده بودند و میخواستند او را پایدار کنند، اما سردار ما به عنوان سرباز این ملت، سید مقاومت و حشد الشعبی که همراه او بودند نگذاشتند و آن روز آنها تصمیم گرفتند که انتقام بگیرند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اگر باور داشته باشیم که علم میتواند قدرت آفرین باشد، اگر باور داشته باشیم که دست بالای علم میتواند نجات بخش باشد، یک لحظه آرام نخواهیم گرفت، یک لحظه از حرکت نخواهیم ایستاد و با همه توان و شب و روز فعالیت خواهیم کرد، چرا که نهادی مقدستر و بهتر از دانشگاه برای جهاد و حمایت از جبهه مقاومت نداریم، به این شرط که هیچ روزی را به غفلت طی نکنیم.
طهرانچی در ادامه ضمن قدردانی از رنجبر و عطارزاده که جهادگونه در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران تلاش کردند، گفت: برای دکتر فیروزفر سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران که یک مدیر توانمند، ولایی و محب اهل بیت (ع) هستند، آرزوی توفیق میکنم. همچنین از شورای شهر زنجان تشکر میکنم که اجازه دادند این سرباز مردم خوب زنجان در یک سنگر مهم و دارای اهمیت حیاتی، وارد شده و بتواند نقش آفرینی کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه شریفه «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ» (فساد، در خشکی و دریا بخاطر کارهایی که مردم انجام دادهاند آشکار شده است؛ خدا میخواهد نتیجه بعضی از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (بسوی حق) بازگردند!) افزود: براساس این آیه شریفه مردم به دست خود فضایی آماده کردند که این فضا فساد فی البر و بحر است و آنچه که از ناخرسندیها فراهم کردهاند را میچشیدند. حال سؤالی که مطرح میشود این است که چرا خداوند میخواست این موضوع را به مردم بچشاند، جوابش این است که خداوند میخواست انسان به مبنایی که برای او آفریده شد، برگردد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: تا ما ندانیم علم و دانشگاه چیست و بر مبنای نگاه صحیح، آن را نسازیم، اتفاقی نخواهد افتاد. ما در این زمینه یک لغت مصادره شده به نام «درخت دانش» داریم. غرب مدعی است درختی که ـ ما نیز معتقدیم خداوند به آدم ابوالبشر فرمود به آن نزدیک نشو، اما شیطان او را وسوسه کرد و انسان به این درخت نزدیک شد ـ درخت دانش است. غرب از ابتدا به بچههای خود میگوید عالم یک خالقی دارد، اما خالق عالم گفته به درختی در بهشت نزدیک نشو، اما آدم ابوالبشر نزدیک شد، میوه آن درخت را خورد و امروز را برای شما ساخت. غرب، علم را ثمره عصیان بشر میبیند؛ بنابراین غرب مدعی است که اگر ما امروز یک فناوری داریم، آن نتیجه عصیان بشر است. اگر آدم ابوالبشر به آن درخت هیچ وقت نزدیک نمیشد، ما به این نقطه نمیرسیدیم، این تحلیل غرب است.
وی ادامه داد: این موضوع مصادره غرب از اتفاقی است در ابتدای خلقت. مشکل اینجاست که ما هیچگاه نگاهمان را نسبت به این اتفاق تحلیل نکردیم و با افتخار مقالات خود را در مجموعه مجلات الزویر ذیل آرم درخت دانش غرب چاپ میکنیم و میگوییم بله این هم میوهای از آن درخت است. ما تا نگاهمان را اینجا اصلاح نکنیم، اتفاقی نمیافتد و در این زمینه لازم است به دیدگاه قرآن مراجعه کنیم.
طهرانچی با تأکید بر اهمیت رجوع به دیدگاه قرآن در خصوص چیستی علم، اظهار کرد: خیزش علمی مبنای علمی لازم دارد، قرآن به صراحت در آیه شریفه «مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ» میگوید اگر علم باور نشود و در وجود شما جاری و ساری نشود، از آن بهرهای نخواهید برد، پس اگر میخواهید عالم باشید، باید علم را با همه وجود درک کنید، علم یک کت یا لباس نیست که بتوانید آن را از تن بیرون آورید. علم عینک نیست که بتوانید آن را از چشم بردارید، بلکه علم مایه وجودی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با تأکید بر اهمیت گزارهها در علم گفت: امروز دعوا برسر گزارههاست، آن چیزی که ما از علم میبینیم، این است که معمولاً گزارهها برونداد یک سخن علمی است. خداوند به خوبی در قرآن در مورد گزارهها به آیههای «یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَفِی الْآخِرَةِ وَیُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِینَ وَیَفْعَلُ اللَّهُ مَا یَشَاءُ» و «وَقَالُوا مَا هِیَ إِلَّا حَیَاتُنَا الدُّنْیَا نَمُوتُ وَنَحْیَا وَمَا یُهْلِکُنَا إِلَّا الدَّهْرُ وَمَا لَهُمْ بِذَلِکَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّونَ» اشاره میکند.
وی با بیان اینکه علم بروزش با گزاره است، افزود: کتابها، مقالات، گزارهها در این زمینه مدنظر هستند، اما یک بطنی وجود دارد. میوه درخت دانش، گزارهها هستند، اما یک بطنی نیز وجود دارد، در مغرب زمین به آن بطن پارادایم، مکاتب، نظریه، روش و ... میگویند، اما در قرآن بسیار زیبا نقل میکند در مسأله پیامبر (ص) عدهای به خداوند ظن جاهلی نه ظن عالمانه دارند و گزارهای را ارائه میدهند، بعد خداوند میفرماید اینها این گزاره را مطرح میکنند، اما مشکل اصلی در قلوب آنها است. مشکل اندیشه آنهاست، اندیشه تمیز نشده است که گزاره غلط است، پس منشاء تقابل گزارهها، دل و تفکر است.
طهرانچی ادامه داد: قرآن کریم در خیلی از جاها وقتی که گزاره مطرح میشود، مانند آیه شریفه «وَقَالُوا لَنْ یَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ کَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَى تِلْکَ أَمَانِیُّهُمْ» جواب میدهند: «قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ» یعنی گزارهات را گفتی، حالا ادله ات را بگو. پس گزاره اساساً یک پشتوانه دارد و همه جا قرآن در مقابل گزارهها طلب برهان کرده است.
وی در ادامه با اشاره به آیات سوره نمل گفت: این آیات بسیار زیبا هستند و با سؤالهای پی در پی شروع میشود، خداوند در این آیات بعد از سؤالهای پی در پی برهان میخواهد و تأکید دارد اگر جوابت غلط است برای این است که درکت غلط است. وقتی درک علمی وجود نداشته باشد، گزارهها ناقص است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به مباحث تفصیلی درخصوص «علم، سلطان و کلمه» تصریح کرد: براساس آیات قرآن گزاره میتواند قول طیب باشد و میتواند قول خبیث نیز باشد. پس ما برای گزاره سلطان میخواهیم، العلم السلطان، اگر بخواهیم در افکار سماوات و الارض نفوذ داشته باشیم، سلطان لازم داریم. در این زمینه خداوند میفرماید: «وَیَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَمَا لَیْسَ لَهُمْ بِهِ عِلْمٌ وَمَا لِلظَّالِمِینَ مِنْ نَصِیرٍ»
وی ادامه داد: همچنین براساس آیات قرآن سلطان ممکن است «مَا نَزَّلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ»، «مَا یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا»، «سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ»، «سُلطان بیّن»، «سُلطان عندکم» باشد. پس چیزی که غربیها میگویند پارادایم، من به آن سلطان میگویم. پارادایم یعنی چارچوب حاکم که از نظر ما همان سلطان است.
طهرانچی با اشاره به مفاهیم سلطان، برهان، ادراک، اسما و کلمه، اظهار داشت: پس درخت دانش آن چیزی که خداوند فرمود انسان برو و از آن میوه بخور، هم درخت طیب بود، هم درخت خبیث بود. به درخت طیب گفت نزدیک شو، به درخت خبیث گفت نزدیک نشو. پس درخت دانش چیزی نیست که از میوه آن خورده شد و ما به زمین آمدیم.
طهرانچی در پایان با بیان اینکه این موضوع که سیب نماد عصیان است، در مکتب غربیها مورد توجه است، گفت: در مکتب ما که برگرفته از قرآن است اینگونه نیست در مکتب ما درخت نماد عصیان نیست، پس در منظر ما علم، درخت است، ریشه اش سلطان است، ساقه اش برهان است، شاخه اش اسما است و میوه اش کلمه است. باید به این مسائل در دانشگاهها توجه شود.
انتهای پیام/