دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دانشگاه‌ها باید به مراکز تولید علم و فناوری تبدیل شوند

دانشگاه‌ها باید به مراکز تولید علم و فناوری تبدیل شوند
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به نقش کلیدی دانشگاه‌ها در توسعه علمی و فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها باید به مراکز تولید علم و فناوری تبدیل شوند و در حل مسائل کشور مشارکت کنند.
کد خبر : 940157

به گزارش خبرگزاری آنا، نشست شورای معاونین سازمان بسیج اساتید کشور با حضور حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این نشست اعضای شورای سازمان بسیج اساتید کشور نکاتی را در خصوص آموزش عالی و موضوعات کشور با حاجی بابایی مطرح کردند.

محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ابتدای این نشست در گزارشی از فعالیت‌های این سازمان، بر اهمیت مشارکت اساتید دانشگاهی در حل مشکلات کلان کشور تأکید کرد.

 وی با تشریح دستاورد‌ها و برنامه‌های آینده، از تشکیل شبکه‌های جهاد تبیین، کارگروه‌های تخصصی، و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و علمی به عنوان محور‌های اصلی این سازمان نام برد.

رئیس سازمان بسیج اساتید، طی گزارشی به تشریح فعالیت‌ها و دستاورد‌های این سازمان پرداخت و گفت: سازمان بسیج اساتید که در سال ۱۳۸۰ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شد، هم‌اکنون با بیش از هزار کانون در دانشگاه‌های کشور و ۳۳ هزار عضو هیئت علمی فعال است. این اعضا شامل پژوهشگران، محققان، و مدرسان دانشگاهی هم که بیش از ۳۰ هزار نفرهستند می‌شود که در حوزه‌های علمی، پژوهشی، و فرهنگی به ایفای نقش می‌پردازند.

 راهبرد‌ها و اولویت‌های سازمان

مردانی با اشاره به راهبرد‌های اصلی سازمان بسیج اساتید، گفت: چهار محور اصلی فعالیت‌های ما شامل انسجام‌بخشی و تعالی سازمانی، جهاد تبیین و امیدآفرینی، ارتقای آموزش عالی و کمک به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی است.

 او افزود: در سه سال اخیر، با جذب ۴۵۰۰ استاد جوان و ایجاد جبهه علمی فرهنگی، فعالیت‌های این سازمان گسترش یافته است.

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی

مردانی با اشاره به تلاش‌های این سازمان در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم ما برگزاری اردو‌های راهیان نور و راهیان پیشرفت برای آشنایی اساتید با ارزش‌های دفاع مقدس و بازدید از مراکز صنعتی و پژوهشی کشور مانند سایت‌های نطنز و عسلویه است.

 او افزود: امسال بیش از ۲ هزار نفر از اعضای سازمان در این برنامه‌ها شرکت کردند که هدف آن افزایش بصیرت و آگاهی اعضا بوده است.

رئیس سازمان بسیج اساتید، شبکه جهاد تبیین را به عنوان یکی از پروژه‌های کلیدی سازمان معرفی کرد و گفت: این شبکه با حضور ۱۲۰۰ سخنران در سطح ملی فعالیت دارد و در اجتماعات مختلف مانند دانشگاه‌ها، مساجد و مدارس، به تبیین مسائل روز، تحلیل سیاسی و پاسخ به شبهات می‌پردازد.

مردانی به نقش اساتید بسیجی در فعالیت‌های رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: در مدت اخیر، ۲۲۰۰ استاد در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی شرکت داشته‌اند و بیش از ۴۰۰۰ نشست کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌ها برگزار شده است. این نشست‌ها بستری برای تبادل نظر علمی و سیاسی بین اساتید و دانشجویان فراهم می‌کنند.

تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای کمک به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی

رئیس سازمان بسیج اساتید به همکاری با نهاد‌های حکومتی و تشکیل کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های اقتصاد، فرهنگ، و سیاست اشاره کرد و افزود: این کارگروه‌ها با ارائه پیشنهاد‌های سیاستی به دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان مجلس، نقش مؤثری در بهبود وضعیت کشور ایفا می‌کنند. 

مردانی در پایان با تأکید بر ظرفیت بالای بسیج اساتید در حل مشکلات کشور، بیان کرد: با استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها و ایجاد سازوکار‌های مناسب، می‌توان به بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور کمک کرد. سازمان بسیج اساتید با ایجاد همبستگی میان استادان و همکاری با نهاد‌های اجرایی، تلاش دارد از توانمندی نخبگان دانشگاهی برای ارتقای جایگاه علمی کشور بهره‌برداری کند.

حمیدرضا حاجی بابایی نیز طی سخنانی در این نشست به بررسی چالش‌های موجود در نظام آموزش عالی ایران پرداخت و با اشاره به ضرورت اصلاحات فوری در این حوزه، تأکید کرد: به جای افزایش تعداد دانشگاه‌ها، باید به بهبود کیفیت و ارتقای وضعیت اساتید و دانشجویان تمرکز کنیم.

مشکلات بودجه‌ای دانشگاه‌ها پس از ۴۵ سال

حاجی بابایی با اشاره به مشکلات بودجه‌ای دانشگاه‌ها اظهار کرد: با گذشت بیش از چهار دهه از تأسیس برخی دانشگاه‌ها، همچنان مشکلاتی مانند کمبود بودجه برای تأمین نیاز‌های اساسی دانشجویان، از جمله تأمین غذا، پابرجاست.

وی تصریح کرد: افزایش بودجه در سال‌های اخیر نتوانسته است به بهبود کیفیت آموزش و ارتقای رضایت عمومی منجر شود و بر لزوم تخصیص هدفمندمنابع تأکید کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست به سیاست‌های گسترش کمّی دانشگاه‌ها در گذشته انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر به جای توسعه کمّی، نیازمند توجه به کیفیت آموزش و پژوهش هستیم.

 وی خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشگاه‌ها علی‌رغم ظرفیت‌های علمی بالا، از کمبود منابع مالی رنج می‌برند و نمی‌توانند به‌طور کامل از پتانسیل‌های خود بهره‌برداری کنند.

لزوم اصلاحات اساسی در نظام آموزش عالی

حاجی بابایی بر لزوم اصلاحات ساختاری در نظام آموزشی تأکید کرد و افزود: مدیریت دقیق‌تر در تخصیص بودجه و بازنگری در سیاست‌گذاری‌ها ضروری است تا دانشگاه‌ها بتوانند به کیفیت مطلوب دست یابند.

 وی همچنین اشاره کرد: جلسات متعدد با روسای دانشگاه‌ها نشان داده است که مشکلات ساختاری مانع استفاده کامل از ظرفیت‌های علمی شده است.

آمایش سرزمینی و مدیریت بهینه منابع

وی با تأکید بر اهمیت آمایش سرزمینی، بیان کرد: دیگر نیازی به گسترش دانشگاه‌ها در همه نقاط کشور نیست و باید تمرکز بر بهبود کیفیت و کارایی مراکز موجود باشد. 

حاجی بابایی معتقد است که با مدیریت بهینه منابع و تخصیص هدفمند بودجه، می‌توان از هدررفت منابع جلوگیری کرد و کیفیت آموزشی را ارتقا داد.

وی با اشاره به چالش‌های بودجه‌ریزی در کشور اظهار داشت: دولت و مجلس باید برای تخصیص صحیح منابع دانشگاه‌ها همکاری بیشتری داشته باشند تا مشکلات مالی به‌طور جدی حل شود. 

حاجی بابایی به نقش کلیدی دانشگاه‌ها در توسعه علمی و فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها باید به مراکز تولید علم و فناوری تبدیل شوند و در حل مسائل کشور مشارکت کنند.

وی همچنین بر ضرورت تقویت ارتباط میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تأکید کرد.

نایب رئیس مجلس بر لزوم حمایت از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: اساتید باید از نظر مالی و علمی مورد توجه قرار گیرند تا بتوانند نقش مؤثری در توسعه علمی کشور ایفا کنند.

 وی به مقایسه شرایط دانشگاه‌های ایران با کشور‌های پیشرفته پرداخت و اظهار داشت: فراهم‌آوردن شرایط بهتر برای اساتید و دانشجویان می‌تواند به ارتقای کیفیت علمی منجر شود.

 حاجی بابایی بر ضرورت انسجام نیرو‌های انقلابی و حفظ استقلال دانشگاه‌ها برای تقویت نظام جمهوری اسلامی تأکید کرد و افزود: دانشگاه‌ها باید در همکاری با مراکز پژوهشی و بسیج اساتید، در راستای توسعه علمی و فرهنگی کشور گام‌های مؤثری بردارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر اصلاحات اساسی در نظام آموزش عالی و تخصیص هدفمند منابع انجام شود، دانشگاه‌ها می‌توانند به‌طور مؤثرتری در پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور نقش‌آفرینی کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب