دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1395 - 16:47
آنا گزارش می‌دهد

واکنش‌ها به خبر مرگ ابوبکر بغدادی + تصاویر

خبر غیر رسمی کشته شدن سرکرده گروه تروریستی داعش که همچنان صحت یا نادرستی آن مشخص نیست، بازتاب فراوانی در شبکه‌های اجتماعی داشته است. این خبر صبح امروز از سوی شبکه‌های اجتماعی منتسب به داعش اعلام شد.
کد خبر : 93931

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، صبح امروز منابعی که ادعا می‌شود وابسته به گروه داعش هستند، در شبکه‌های اجتماعی اقدام به انتشار تصویر زیر کردند که بیانگر کشته شدن ابوبکر بغدادی، سرکرده این گروه تروریستی است.



طبق ادعای مطرح شده، بغدادی در بمباران هوایی ائتلاف بین‌المللی در 11 ژوئن ( پنجم رمضان، 22 خرداد) در شهر رقه کشته شد.


این خبر و بازنشر آن در کاربری توییتر برخی منابع خبری ازجمله روزنامه میرور چاپ انگلیس و به‌دنبال آن رسانه‌های داخلی و در راس آنها بخش عربی‌زبان خبرگزاری فارس، باعث شد تا موجی از خبررسانی درباره کشته شدن سرکرده داعش در شبکه‌های اجتماعی به راه بیفتد. البته این موج در رسانه‌های خبری دیگری همچون روسیاالیوم نیز بازتاب داشت.


گرچه طبق تصویر منتشر شده و سپس برخی توضیحات، ادعا می‌شود که پایگاه خبری اعماق (وابسته به داعش) اقدام به انتشار چنین خبری کرده است، ولی با بررسی این پایگاه خبری که بخش اعظمی از اخبار داعش را در شبکه اجتماعی فیسبوک منتشر می‌کند، متوجه می‌شویم در تاریخ ذکر شده یا چنین خبر و تصویری منتشر نشده، و یا اگر هم شده بلافاصله حذف شده است.


البته تاکنون هیچ منبع رسمی وابسته به داعش اقدام به تایید و یا رد خبر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نکرده است. در عین حال، سخنگوی ائتلاف نظامی آمریکا اعلام کرد که گزارش‌ها درباره کشته شدن بغدادی، سرکرده داعش را مشاهده کرده است، اما هنوز شواهدی برای تأیید این شایعات وجود ندارد.
این در حالی است که برخی چهره‌های سرشناس سیاسی و بین‌المللی اقدام به اظهارنظر درباره خبر بازتاب‌داده شده در شبکه‌های اجتماعی کردند. یاسر زعاتره، نویسنده و تحلیلگر سیاسی فلسطین در این‌باره نوشت: «خبرگزاری روسیاالیوم خبر کشته شدن بغدادی را با استناد به بیانیه جعلی منتشر شده در اینترنت، اعلام کرد.»



مشابه این نظر را خالد شعبان، یکی از عوامل اجرایی رادیو بین‌المللی «صوت البیروت» مطرح می‌کند و می‌نویسد: «رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی خبری با مضمون کشته شدن ابوبکر بغدادی در حمله هوایی به رقه منتشر کرده‌اند، مبنای این اخبار بیانیه‌ای جعلی است.»



این خبر در پایگاه اینترنتی روزنامه میرور چاپ انگلیس نیز بازتاب داشت که در زیر مشاهده می‌کنید.



خبر مرگ ابوبکر بغدادی پای دستگاه اطلاعاتی چین را به میان کشید، تا جایی که کاربری توییتر این سرویس امنیتی در پیامی نوشت: «بیانیه‌ای فریبنده درباره کشته شدن ابوبکر بغدادی منتشر شده است و عجیب است که خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری آن را به‌نقل از این بیانیه پوشش داده‌اند.»



سورگون هدایا، کارشناس جامعه‌شناسی لبنان درباره کشته شدن بغدادی می‌نویسد: «خبر کشته شدن بغدادی منتشر شد. بغدادی پیشتر در بمباران هوایی ائتلاف بین‌المللی در حومه شمالی رقه به شدت مجروح شده بود. باوجود این، وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) این خبر را تایید نکرده است.»




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته