رشد ۸ درصدی اتاقهای بهداشت در مدارس طی سه سال گذشته
اعظم گودرزی، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش وجود بوفه در مدارس دارای سازوکار مشخصی است، در گفتگو با خبرگزاری آنا اظهارکرد: محل توزیع مواد غذایی در مدارس (بوفه) باید استانداردهای خاص خود را داشته باشد.
وی با بیان این که معاونت بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی استانداردهای لازم بوفه مدارس را به ما ابلاغ میکنند؛ افزود: مدیران مدارس با توجه به فضای مدرسه و استانداردهای لازم برای ایجاد بوفه درخواست میدهد.
مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که سلامت دانشآموزان بسیار مهم است؛ ادامه داد: پایگاههای تغذیه در مدارس یکی از مهمترین رکنهای سلامت دانشآموزان در مدارس است چرا که در آن مواد غذایی توزیع و سپس مصرف میشود بر همین اساس باید بوفهها مجوزهای لازم را داشته باشند.
وی با بیان این که برای دریافت مجوز فرایندهای باید اجرایی شود؛ تصریح کرد: این فرایندها باید طی بشوند تا سلامت دانش آموزان حفظ شود.
گودرزی با بیان این که اگر پایگاههای تغذیه استانداردها و مجوزهای لازم را نداشته باشند برای توزیع مواد غذایی به عنوان استاندارد پذیرفته نمیشوند و نمیتوانند مواد غذایی را توزیع بکنند؛ اظهار کرد: حدود ۵ درصد مدارس ما در سال تحصیلی گذشته درخواست مجوز داده بودند و استانداردهای لازم را نیز داشتند.
مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که اقلامی که در بوفه مدارس یا همون پایگاه تغذیه سالم توزیع میشود باید متخصصین واحد بهداشت و تغذیه وزارت بهداشت تایید کنند؛ تصریح کرد: ما با متخصصین واحد بهداشت و تغذیه وزارت بهداشت جلساتی را برگزار میکنند و بر اساس آن ابلاغیه به ما ارائه میدهند که در این ابلاغیه مشخص میشود که چه اقلام غذایی مجاز و قابل فروش است.
وی با بیان این که طبق همین دستورات اقلام مورد تایید را به ادارات کل آموزش و پرورش ابلاغ میکنیم؛ گفت: مواد غذایی همچون خشکبار که برای دانش آموزان مفید است در بوفه مدارس قابل فروش است همچنین مواد غذایی غیر مجاز همچون شیر یا نوشیدنی گازدار در مدارس غیر قابل فروش است.
گودرزی، با بیان این که مراقبین سلامت وزارت آموزش و پرورش با استناد به اسناد بالاتر و سند تحول بنیادی سه موضوع را در دستور کار خود قرار دادهاند؛ گفت: یکی از موضوعها تامین نیروی انسانی است که با توجه به کمبود نیروی متخصص بهداشتی که در ادارات کل آموزش و پرورش استانهای کشور داریم، در دانشگاه فرهنگیان رشته بهداشت مدارس ایجاد شده است.
وی با بیان این که حدود هزار دانشجومعلم رشته بهداشت دانشگاه فرهنگیان در دانشگاههای علوم پزشکی کشور تحصیل میکنند؛ افزود: در سه سال اخیر در بخش مراقبین سلامت جذب خوبی داشتیم به طوری که در حال حاضر حدود ۷۰۰۰ نیروی مراقب سلامت در مدارس مشغول به کار هستند.
گودرزی با بیان این که جذب مراقبین سلامت در مدارس ابتدایی اولویت دارد؛ ادامه داد: حدود ۸۰ درصد مدارس ابتدایی شهری ما مراقب سلامت دارند؛ همچنین در مدارس روستایی نیز مسئولیت بهداشت مدارس بر عهده سلامت خانه بهداشت است.
وی با بیان این که سعی کردیم برای افزایش سطح بهداشت دانشآموزان علاوه بر جذب مراقبین سلامت فضاهای بهداشتی همچون سرویسهای بهداشتی را بهسازی کنیم؛ تصریح کرد: در مدارس وزارت آموزش و پرورش برای افزایش بهداشت دانش آموزان علاوه بر جذب مراقبین سلامت، اتاقهای بهداشت را در مدارس ایجاد و بهسازی کرد؛ همچنین بیش از پنج هزار سرویس بهداشتی در مدارس بهسازی شده اند.
مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که در سه سال گذشته برای ایجاد اتاقهای بهداشت بیش از ۸ درصد رشد داشتهایم، تصریح کرد: به مدارس اعلام کردهایم که اگر فضایی برای ایجاد اتاق سلامت و بهداشت دارند ایجاد کنند تا دانش آموزهای ما از آن استفاده کنند. همچنین وزارت آموزش و پرورش برای فعالیتهای مراقیبن سلامت میتواند اتاقهای بهداشت را تجهیز کنند.
انتهای پیام/