دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آیا هوش مصنوعی می‌تواند اساتید را فریب دهد؟

آیا هوش مصنوعی می‌تواند اساتید را فریب دهد؟
نتایج پژوهش جدید محققان دانشگاه ریدینگ بریتانیا نشان می‌دهد که پاسخ‌های امتحانی نوشته شده توسط هوش مصنوعی می‌تواند به‌سختی حتی توسط تصحیح‌کنندگان (اساتید) باتجربه شناسایی شود.
کد خبر : 938803

به گزارش خبرگزاری آنا، یافته‌های یک تحقیق جدید نشان داده است که حتی تصحیح‌کنندگان باتجربه آزمونها نیز نمی‌توانند پاسخ‌هایی که هوش مصنوعی نوشته است را متوجه شوند.

این تحقیق که پاسخ‌های هوش مصنوعی را که به جای دانشجویان ساختگی به تصحیح کنندگان ارائه کرده، نشان داده است که حدود ۹۴ درصد از این پاسخ‌ها بدون شناسایی در فرآیند ارزیابی باقی مانده‌اند.

به گفته بی بی سی، این یافته‌ها نگرانی‌های جدیدی را در مورد خطرات تقلب دانشجویی و چالش‌های آموزشی در عصر پیشرفت‌ هوش مصنوعی به همراه آورده است.

پژوهش دانشگاه ریدینگ نشان داد که تشخیص پاسخ‌های نوشته شده توسط هوش مصنوعی به جای ۳۳ دانشجوی ساختگی هنگامیکه به تصحیح‌کنندگان ارسال شد، شناسایی این که هوش مصنوعی این موارد را نوشته بسیار دشوار است. این مطالعه در پی نگرانی‌هایی است که پیشرفت‌های فناوری در حوزه هوش مصنوعی می‌تواند منجر به افزایش تقلب دانشجویان شود.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی فناوری است که به یک رایانه امکان می‌دهد به روشی شبیه به انسان فکر کرده یا عمل کند. این فناوری اطلاعات را از محیط پیرامون خود دریافت می‌کند و بر اساس آنچه یاد می‌گیرد پاسخ خود را تعیین می‌کند.

این امتحانات برای تصحیح به کارکنان دانشکده روان شناسی و علوم زبان شناسی بالینی دانشگاه ریدینگ بریتانیا که از انجام این مطالعه بی خبر بودند، ارسال شد. تحقیقات نشان داد که حدود ۹۴ درصد از پاسخ‌های ارسال شده برای واحد‌های روان شناسی مقطع کارشناسی شناسایی نشدند.

«پیتر اسکارف» یکی از اساتیدی که بر روی این پروژ کار کرده است، گفت که هوش مصنوعی در سال‌های اول و دوم تحصیل عملکرد بهتری داشته، اما در واحد‌های درسی سال پایانی با چالش بیشتری مواجه بوده است.

او گفت: داده‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که شناسایی پاسخ‌های نوشته شده توسط هوش مصنوعی بسیار دشوار است.بحث‌های زیادی درباره استفاده از ابزار‌های به‌اصطلاح شناسایی هوش مصنوعی مطرح شده که لازم به ذکر است خود این ابزار‌ها نیز از نوعی هوش مصنوعی برای انجام کارشان بهره میبرند.

این مطالعه همچنین نشان داد که به‌طور میانگین، هوش مصنوعی نمرات بالاتری نسبت به انسان‌ها کسب کرده است. اسکارف گفت یافته‌ها باید به عنوان هشداری برای مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها باشد، چراکه ابزار‌های هوش مصنوعی در حال تکامل هستند.

در سال ۲۰۲۳، دانشگاه‌های گروه راسل از جمله آکسفورد و کمبریج، تعهد دادند که استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی در آموزش و ارزیابی‌ها را مجاز کنند. گروه راسل (Russell Group) مجموعه‌ای متشکل از ۲۴ دانشگاه بریتانیایی بسیار معتبر است که روی هم حدود دو سوم بودجه‌های پژوهشی دانشگاهی در بریتانیا را به خود جذب می‌کند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب