طراحی مجری تلویزیون با هوش مصنوعی هم جذاب و هم خطرناک است
گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، سید مرتضی حسینی ـ دبیر و سخنگوی شورای مرکزی کانون مجریان رسانههای دیداری در گفتگو با خبرنگار آنا، با اشاره به حضور پررنگ این کانون در سومین نمایشگاه ملی رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) که اواخر شهریور ماه امسال در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد افزود: بحث پرداختن رسانههای صوت و تصویر به مقوله «هوش مصنوعی» در این دوره از رویداد «رصتا» مورد توجه ویژهای قرار گرفته بود؛ به گونهای که بخش ویژهای با عنوان تالار «هوش مصنوعی» در نمایشگاه وجود داشت که دستاوردها و محصولات مرتبط با این بخش را ارائه داد.
نیما کرمی گفت: حضور ۱۲ شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی از بین ۴۰ شرکت مطرح در کشور که در سه بخش کارافزارها و نرمافزارهای رسانهای، عمومی و سیاستگذاری در حوزه هوش مصنوعی فعالیت میکردند هم از جمله بخشهایی بود که در این نمایشگاه ارائه شد.
وی افزود: یکی برنامههایی که در این نمایشگاه از سوی کانون مجریان رسانههای دیداری مطرح شد، طراحی یک مجری با ابزار هوش مصنوعی بودکه قرار است با همکاری سکوی تلوبیون وتلاش متخصصان این حوزه به زودی از آن رونمایی شود. این مجری هوش مصنوعی، دادهها، مختصات ظاهری و رفتاری، لحن و میمیک صورت یک مجری شناختهشده تلویزیون را دارد و شبیه او اجرا خواهد کرد که اتفاق هیجان انگیزی است.
اهمیت تدبیر و هدایتگری در مسیر طراحی مجری هوش مصنوعی
سخنگوی شورای مرکزی کانون مجریان رسانههای دیداری اظهار کرد: حضور هوش مصنوعی در عرصه اجرا و برنامهسازی، هم جذاب است و هم م یتواند خطرناک باشد. از این رو باید تدابیر مناسبی برای مهار این ابزار شگفتانگیز فناورانه اتخاذ شود. این مجری برآمده از هوش مصنوعی، باید به گونهای هدایت شود که به ویژند فردی مجریان ما آسیب نزند.
کرمی گفت: خطر زمانی اتفاق میافتد که بدون تدبیر وارد این فضا بشویم؛ اما آنچه که ما به دنبال آن هستیم هدایتگری درست این قضیه با کمک شرکتهای دانشبنیان و گروهی از متخصصان خبره هوش مصنوعی و رسانه است. به هر حال، چه بخواهیم و چه نخواهیم نقشآفرینی هوش مصنوعی در فضای برنامهسازی خیلی زود رقم خواهد خورد و ما باید برای این شرایط نوین آمادگی لازم را داشته باشیم.
وی افزود: همچنین ما در نمایشگاه یک تست بزرگ اجرا داشتیم که در قالب آن افرادی که فکر میکردند استعدادی در زمینه اجرا در بخشهای گوناگون دارند خودشان را محک زدند و تحت نظر مجریان پیشکسوت عضو کانون مجریان رسانههای دیداری آزمون عملی دادند. البته آزمون هم به این شکل نبود که صرفاً به این عزیزان میکروفون داده شود و حرف بزنند، بلکه فضاسازیهای مختلفی صورت میگرفت تا این هنرجویان در شرایط مختلف کاری، خود را محک بزنند. در نهایت نیز به نفرات برتر جوایزی اهدا شد و. بستری فراهم شد تا این عزیزان در جهت ارتقای سطح کیفی خودشان، ارتباط با کانون را حفظ کنند.
«حراجیده» و انتقال بیواسطه ایدهها به مدیران پلتفرمها
این مجری رادیو و تلویزیون گفت: همچنین طرحی تحت عنوان «حراجیده» داشتیم که با استقبال مواجه شد. بخش عمده مجریان عضو کانون در سراسر کشور، ایدههای جذابی برای اجرا و برنامهسازی داشتند که در قالب یک فراخوان برای ما ارسال شد و درنهایت نیز این ایدهپردازان در محل نمایشگاه و با حضور صاحبان سکوهای پخش و مدیران رسانهها و نهادهای فرهنگی ایدههای خودشان را تبیین کردند و تعدادی از صاحبان سکوهای پخش نیز برای همکاری با این ایدهپردازان اعلام آمادگی کردند.
کرمی عنوان کرد: در واقع، کانون مجریان رسانههای دیداری با همکاری «مجمع رصتا» مسیری بیواسطه و روشمند را برای انتقال ایدهها از مجریان به صاحبان پلتفرمها فراهم کردند. رویداد «حراجیده» قرار است که در سطحی وسیعتر ادامه پیدا کند و به نوعی یک بازار عرضه و تقاضای ایده را در این حوزه ایجاد کنیم.
انتهای پیام/