دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

عدم دسترسی به داروها و ابزارهای جدید بیهوشی در ایران

عدم دسترسی به داروها و ابزارهای جدید بیهوشی در ایران
رئیس انجمن بیهوشی با اشاره به برگزاری شانزدهمین کنگره آنستیولوژی، از عدم دسترسی به داروها و ابزارهای جدید بیهوشی انتقاد کرد.
کد خبر : 938096

به گزارش خبرنگار آنا، علیرضا سلیمی رئیس انجمن بیهوشی در نشست خبری شانزدهمین، کنگره بین‌المللی آنستیولوژی، با بیان اینکه تلاش ما این است که رشته بیهوشی را با وجود نبود درآمد و عدم حمایت دولت همچنان پیشتاز بماند، گفت: ماها تلاش کردیم تا این کنگره متفاوت باشد.

وی بیان کرد: تلاش شده است تا یک کنگره مدرن را ارائه دهیم.

سلیمی در پاسخ به پرسش آنا مبنی بر وضعیت داروهای بیهوشی گفت: ما داروهای جدید دسترسی نداریم، گفت: علی‌رغم این همیشه داروهای بیهوشی مورد استفاده ما از حداقل‌های استانداردهای جهانی را برخوردار اما همچنان به داروها و تجهیزات جدید دسترسی نداریم.

سلیمی ادامه داد: یکی از شاخص‌های ارائه خدمات خوب داشتن داروها و تجهیزات جدید است، عدم دسترسی به آنها کار ما را سخت می‌کند. کیفیت ارائه خدنت به بیماران انتها ندارد و آرزوی ما هم ارائه خدمت با کیفیت است و از این منظر مطالبه‌گر هستیم.

او همچنین در رابطه با وضعیت تخصص بیهوشی در کشور، گفت: با وجود اینکه تخصص بیهوشی در جهان مورد اقبال بیشتر دانشجوهای پزشکی است، اما در ایران به دلیل نبود درآمد و عدم حمایت می‌بینیم که نیمی از صندلی‌های رشته بیهوشی خالی مانده است.

وی تاکید کرد: امیداورم عدالت بین تمام رشته‌های پزشکی به وجود آید، اما الان از این متاسف هستیم که برخی از متخصصان بیهوشی که می‌توانند در این رشته خدمت کنند، باید وارد رشته‌ای مثل ارائه خدمات زیبایی شوند که این خدمات از افراد دیگر هم بر می‌آید.

سلیمی یاداور شد: علی رغم اینکه وروری ما برای رشته بیهوشی کم است در برابر ان مهاجرت متخصصان ما بالا است. متاسفانه افراد با سنین بالا هم مهاجرت می‌کنند.

او با بیان اینکه راه‌حل کمبود متخصص بیهوشی افزایش ظرفیت رشته بیهوشی در دانشگاه نیست، گفت: وقتی رشته جذابیت خود را برای پزشکان از دست داده و ظرفیت‌های کنونی خالی مانده است چگونه می‌توان با افزایش ظرفیت‌ها این مشکل را حل کرد.

سلیمی بیان کرد: الان به دلیل ایثار و تلاش همکاران ما کمبود متخصص بیهوشی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انعکاس نداشته و صدمه‌ای به بیمار وارد نشده است، اما این روند شکننده است.

سید سجاد رضوی دبیر انجمن بیهوشی نیز در این نشست گفت: ایران از لحاظ علم بیهوشی در بالای متوسط جهانی قرار داریم و با انجمن جهانی کاملا در ارتباط هستیم.

وی افزود: از تمام روش‌های بیهوشی که در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد ما نیز استفاده می‌کنیم. علم بیهوشی به این طرف می‌رود که داروهای بیهوشی را بر اساس نیازی که بیمار دارد ارائه‌ می‌شود.

رضوی در رابطه کمبود متخصصان بیهوشی نیز گفت: متاسفانه عدالت را در پیوست خدمات نداریم، عدالت بر روی کاغذ بوده و مردم آن را کمتر حس می‌کنند. این بی‌عدالتی منجر به نارضایتی مردم از خدمات می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: در کشور بیش از یک هزار بیمارستان داریم، الان با کمبود نیروی انسانی بیهوشی مواجه نیستیم، اما احساس ما این است که از تامین متخصصان، کارشناسان و پرستاران بیهوشی، اتاق عمل و آی‌سی‌یو عقب هستیم.

رضوی یادآور شد: در حال حاضر برای تامین تجهیزات مورد نیاز خود با مشکل مواجه نیستیم، اما با روند تورمی کنونی در تامین این تجهیزات  دچار مشکل می‌شود.

شهرام صمدی دبیر علمی شانزدهمین کنگره بین‌المللی آنتستیولوژی با اشاره برگزاری این کنگره با حضور متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه‌ اظهار کرد: تاریخچه و آینده رشته بیهوشی، تاثیرات هوش مصنوعی بر آینده این رشته، وضعیت بیهوشی در جراحی‌های معز و اعصاب، مادران باردار و نوزدان‌، طب خواب، طب تسکینی، هپنوتیزم در بیهوشی و روش‌های پایش بیمار در این کنگره مورد بحث قرار می‌گیرد

اردشیر تاجبخش دبیر اجرایی این کنگره نیز گفت: اموزش بالینی دستگاه‌ها یبیهوشی، ارائه‌ مقالات آخرین دستاوردهای دانشمندان ایران در این کنگره می‌شود.

وی ادامه داد: برای نخستین بار در این کنگره از طریق بازی‌واری سازی آموزشی ارائه می‌شود، همچنین در این کنگره برای نخستین بار موسیقی ویژه بیهوشی با استفاده  موسیقی مدرن که ساخته یکی از آهنگ‌سازان ایران ساخته شده است ارائه‌ می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب