دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
امیر امیری در گفت‌وگو با آنا؛

ایجاد دبیرخانه دائمی ضرورت جشنواره‌های کشور است

ایجاد دبیرخانه دائمی ضرورت جشنواره‌های کشور است
نویسنده و داور جشنواره تئاتر سودای عشق گفت: نقطه قوت این جشنواره حضور جوانانی است که شاید فرصت اندکی در جشنواره‌های دیگر هنری داشته باشند تا خود را نشان دهند و به راحتی قالب‌های کهن را بشکنند.
کد خبر : 937853

امیر امیری نمایشنامه نویس و داور جشنواره تئاتر سودای عشق تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: جشنواره سودای عشق همان جشنواره تئاتر بسیج است که از دهه هشتاد در حال برگزاری است و در برخی از سال‌ها دچار رخوت شده است.

وی در ادامه افزود: هدف از این جشنواره بیان ماهیت بسیج در قالب تئاتر و بازتعریف این نهاد پس از پایان جنگ تحمیلی بوده، در طی این سال‌ها به واسطه عرصه‌های جدیدی که در خدمت رسانی بسیج و سایر نهاد‌های مردمی ایجاد شده این جشنواره سعی کرده فرصت حضور هنرمندان جوان‌تر برای بیان این عرصه‌ها و ایجاد همدلی بین مردم را فرهم کند تا بسیج شدن، همراه شدن و همدل شدن مردم را در عرصه‌های مختلف تبیین کرده و به تصویر بکشد.

امیری یادآور شد: جشنواره سودای عشق تهران بزرگ مرحله مقدماتی جشنواره سراسر سودای عشق است، گروه‌ها برای اجرای اثر مورد حمایت قرار می‌گیرند و آثار برگزیده به جشنواره ملی راه می‌یابند، از میان برندگان جشنواره ملی نیز چند اثر در جشنواره فجر حضور خواهند داشت همچنین کمک هزینه‌ایی جهت اجرای صحنه‌ای به آثار راه یافته به مرحله ملی پرداخت می‌شود. با این حال داوری‌ها علاوه بر اینکه برای انتخاب چند اثر برتر برای شرکت در مرحله بعد است، اما برخی رشته‌های انفرادی مانند بازیگری، طراحی صحنه، موسیقی و ... برگزیدگان مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که اثرگذاری این جشنواره را در سطح ملی چطور می‌بینید و چطور شد داوری را قبول کردید، گفت: علاقه به دیدن آثار جوانان تازه نفس عرصه تئاتر و یاد گرفتن از این جوانان از یک سو و وظیفه‌ای که برگردن ماست تا به گروه‌های جوان‌تر کمک کنیم تا توانایی‌هایشان را به منصه ظهور برسانند نه تنها مرا بلکه هر کدام از دوستان تئاتری را به حضور در میان داوران عزیز و پیش کسوت دیگر مشتاق می‌کند.

امیری یادآور شد: به نظر می‌رسد اگر چنین جشنواره‌هایی مداومت و نظم در اجرا داشته باشند و ایده و چارچوب خود را به هنرمندان منتقل کنند زمینه‌ای خواهد بود برای بخشی از هنرمندان جامعه که به موضوعات اجتماعی و فرهنگ همدلی و بسیجی گری علاقه دارند، چرا که سلایق و علایق اهل هنر متفاوت و گسترده است و نیاز هست برای هر سلیقه‌ای فرصت بروز و ظهور فراهم شود.

وی در پایان گفت: نقطه قوت جشنواره سودای عشق حضور جوانان است، جوانانی که شاید در جشنواره‌های دیگر فرصت کمتری برای ابراز هنر خود داشته باشند، جوانان به راحتی قالب‌های کهن را می‌شکنند و گذشته از درستی شیوه ساختارشکنی عزمشان برای این کار ستدونی است و همواره از دل این ساختار شکنی‌ها خلاقیت‌های جدید و بدیع بیرون می‌زند، ضعف اغلب جشنواره‌های کشور هم فقدان دبیرخانه دائمی و آکادمی است، دوستان برگزار کننده جشنواره سعی دارند تا این اتفاق را رقم بزنند و در این صورت می‌توان به داشتن یک جشنواره ریشه دار و حرفه‌ای که به آموزش و پژوهش اهمیت می‌دهد امید بست.

براساس این گزارش علاقه‌مندان برای تهیه آثار به سایت تیوال و صفحه جشنواره تئاتر سودای عشق تهران بزرگ مراجعه و پس از رزرو بلیت رایگان با درد دست داشتن بلیت به حوزه هنری مراجعه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب