دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1403 - 07:07
پوشش لحظه‌به‌لحظه؛

واکنش‌های بین‌المللی به حملات بامدادی رژیم صهیونیستی علیه ایران

واکنش‌های بین‌المللی به حملات بامدادی رژیم صهیونیستی علیه ایران
در حالیکه شب گذشته صدای انفجار از برخی نقاط کشور به گوش رسید، ارتش رژیم صهیونیستی مدعی حمله به اهداف نظامی در ایران شد- اقدامی که واکنش‌هایی را در سطح بین‌المللی به دنبال داشته است.
کد خبر : 937543

به گزارش خبرگزاری آنا، منابع خبری بامداد شنبه از شنیده شدن صدای چندین انفجار در تهران خبر دادند. 

در این میان، برخی صداها هم مربوط به شلیک پدافند هوایی بوده است. 

ارتش رژیم صهیونیستی بامداد شنبه اعلام کرد که اهداف نظامی را در ایران بمباران کرده است.

جزئیات این رویداد را در خبرگزاری آنا دنبال کنید:

اولین اظهارنظر رسمی بایدن

رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین واکنش به حملۀ موشکی اسرائیل به ایران ابراز امیداوری کرد که این حمله پایان تبادل حملات بین ایران و اسرائیل باشد.

او گفت: «به نظر می‌رسد که اسرائیل تنها به اهداف نظامی حمله کرده باشد».

الجزایر اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران را قویاً محکوم کرد

وزارت خارجه الجزایر نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: حملات نظامی مجدد ارتش اشغالگر اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران را قویا محکوم می‌کنیم.

در پی این تجاوز شنیع که نقض آشکار حاکمیت ایران و همچنین نقض علنی منشور سازمان ملل متحد و اصول حقوق بین الملل بود، با برادران در ایران ابراز همبستگی می‌کنیم.

ابراز همدردی سفارت روسیه در تهران با خانوادگان شهدای حمله رژیم اسرائیل

سفارت روسیه در تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سفارت مراتب همدردی خود را به خانواده‌های نظامیان ایرانی که در پی اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل در شب گذشته جان باختند، اعلام می‌دارد. 

در این زمان سخت و حساس، برای ملت و دولت دوست ایران، استقامت و همبستگی آرزو می‌کنیم. روسیه همواره حامی صلح و آرامش در منطقه بوده و هست و از تمامی امکانات دیپلماتیک خود برای این منظور بهره خواهد برد.

اردن تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی به ایران را محکوم کرد

سخنگوی وزارت خارجه اردن اظهارکرد: ما به‌طور مطلق تشدید تنش در منطقه و نقض قوانین بین‌المللی را رد می‌کنیم و در ارتباط با کشیده‌شدن منطقه به یک درگیری گسترده که امنیت و ثبات منطقه و جهان را به خطر بیندازد، هشدار می‌دهیم.
 
دولت اردن از جامعهٔ جهانی می‌خواهد مسئولیت خود در قبال توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه، کرانه باختری و لبنان را بر عهده بگیرد.

موریتانی حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم کرد

«جمهوری اسلامی موریتانی حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم می‌کند و آن را نقض آشکار حاکمیت کشور ایران و نقض آشکار اصول حقوق بین الملل می‌داند که صلح و امنیت بین المللی را تهدید می‌کند».

اتحادیه اروپا: حق اسرائیل برای دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسیم / خویشتن‌داری کنید

سخنگوی اداره اقدام خارجی اتحادیه اروپا به صدور بیانیه‌ای تصریح کرد: «حمله تلافی‌جویانه اسرائیل علیه ایران، همانطور که توسط نیروهای دفاعی اسرائیل تأیید شده است، در میان تنش‌های شدید و رو به افزایش منطقه‌ای رخ داده است.»

در این بیانیه آمده‌است:  «چرخه خطرناک حملات و تلافی‌جویی‌ها خطر گسترش بیشتر درگیری‌های منطقه‌ای را به همراه دارد. در حالی که حق اسرائیل برای دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسیم، اتحادیه اروپا از همه طرف‌ها می‌خواهد که نهایت خویشتن‌داری را به کار گیرند تا از تشدید غیرقابل کنترل که به نفع هیچ‌کس نیست، جلوگیری کنند.»

این بیانیه می‌افزاید: «اتحادیه اروپا همچنان به کاهش تنش‌ها و کمک به کاهش تنش‌ها متعهد است و به این منظور، در تماس نزدیک با همه بازیگران مرتبط باقی می‌ماند.»

مالدیو حمله شب گذشته رژیم صهیونیستی به ایران را محکوم کرد

دولت مالدیو به شدت حملات نظامی اخیر اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران را محکوم می‌کند؛ این حملات نقض حاکمیت ایران و قوانین بین‌المللی به شمار می‌آیند.

دولت مالدیو خواستار کاهش فوری تنش‌هاست؛ تنش‌هایی که امنیت کشورها و ملت‌های منطقه را تهدید کرده و تشدید یافته‌اند.

مالدیو از تمامی طرف‌های درگیر می‌خواهد تا با نهایت خویشتن‌داری عمل کنند، به کاهش تنش‌ها کمک کرده و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند. مالدیو همچنین از جامعه بین‌المللی درخواست می‌کند تا تمامی اقدامات لازم را برای حمایت از تلاش‌ها جهت توقف فوری درگیری‌ها و تقویت گفت‌وگوها به منظور تأمین صلح پایدار در منطقه به کار گیرد.

سخنگوی دولت عراق، حمله رژیم صهیونیستی به ایران را محکوم کرد

رژیم صهیونیستی غاصب همچنان به سیاست‌های تجاوزگرانه و گسترش درگیری در منطقه ادامه می‌دهد و بدون هیچ مانعی به اقدامات تجاوزکارانه آشکاری دست می‌زند. این بار نیز دست تعدی خود را به سوی جمهوری اسلامی ایران دراز کرده و بامداد امروز با حمله هوایی، اهدافی در ایران را مورد هدف قرار داده است.

عراق پیش‌تر نسبت به پیامدهای خطرناک ناشی از سکوت جامعه بین‌المللی در برابر رفتار وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و حملات آن به لبنان و سوریه، و همچنین تجاوز جدید آن به ایران هشدار داده بود.

عراق ضمن محکوم کردن و ابراز انزجار شدید از این تجاوز، بار دیگر همبستگی و حمایت خود را از جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌دارد و بر موضع ثابت و اصولی خود مبنی بر توقف فوری درگیری‌ها در غزه و لبنان و تلاش منطقه‌ای و بین‌المللی جامع برای پشتیبانی از ثبات در منطقه تأکید می‌کند.

اندونزی حمله رژیم صهیونیستی به ایران را محکوم کرد

اندونزی با قاطعیت حمله نظامی اسرائیل به ایران را محکوم می‌کند. تشدید و گسترش این درگیری‌ها نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و نشان‌دهنده نادیده گرفتن کامل این قوانین از سوی اسرائیل است.

همه طرف‌ها باید تا حد امکان خویشتن‌داری کنند و از اقداماتی که ممکن است تنش‌ها را افزایش داده و بی‌ثباتی بیشتری در منطقه ایجاد کند، خودداری کنند.

اندونزی بار دیگر تأکید می‌کند که اشغال غیرقانونی سرزمین فلسطین توسط اسرائیل همچنان ریشه اصلی بحران در خاورمیانه است و تحقق کشور مستقل فلسطین در چارچوب راه‌حل دو کشور تنها راه دستیابی به صلح در منطقه است.

بر همین اساس، اندونزی از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهد تا به مسئولیت خود بر اساس منشور سازمان ملل عمل کرده و هرچه سریع‌تر تمام اشکال خشونت اسرائیل، از جمله اقدامات نسل‌کشی علیه مردم فلسطین در غزه و حملات علیه نیروهای یونیفل (UNIFIL) را متوقف کند. همچنین اندونزی بر اهمیت اقدام شورای امنیت در بررسی گام‌های بیشتر برای پایان دادن به این اشغال غیرقانونی تأکید دارد.

بحرین حمله به ایران را محکوم و نسبت به تشدید تنش‌ها در خاورمیانه ابراز نگرانی کرد

وزارت امور خارجه بحرین در بیانیه‌ای حمله به ایران را محکوم کرده و «نگرانی عمیق خود را از تداوم افزایش تنش‌ها و عملیات نظامی در خاورمیانه» اعلام کرد و نسبت به پیامدهای خطرناک این تحولات بر غیرنظامیان و وخامت اوضاع انسانی هشدار داد.

وزارت خارجه بحرین بار دیگر از جامعه بین‌المللی خواست که مسئولیت خود را در راستای توقف فوری، جامع و پایدار آتش‌بس در منطقه به عهده گیرد.

بحرین همچنین از تمام طرف‌های درگیر خواست خویشتن‌داری کنند و اولویت را به کاهش تنش‌ها بدهند تا از گسترش جنگ و درگیری جلوگیری شود. این وزارتخانه بر لزوم احیای مذاکرات صلح تأکید کرد تا امنیت و ثبات منطقه‌ای تحقق یابد و حقوق مردم منطقه برای زندگی با امنیت، صلح و رفاه حفظ شود.

روسیه: از تحریک ایران دست بردارید

وزارت خارجه روسیه امروز در واکنش به تجاوز بامدادی رژیم صهیونیستی به خاک ایران اعلام کرد که «عمیقاً نگران تشدید تنش بین اسرائیل و ایران هستیم».

این وزارتخانه افزود «تشدید تنش بین اسرائیل و ایران تهدید واقعی برای ثبات و امنیت منطقه ایجاد می‌کند. روسیه از همه طرف‌ها می‌خواهد خویشتن‌داری کنند و خشونت را متوقف کنند و آماده همکاری با همه برای کاهش سطح رویارویی است». 

مسکو همچنین اعلام کرد «خواستار پایان‌دادن به تحریک ایران برای پاسخ و پایان‌دادن به چرخه تشدید تنش» است.

واکنش صدراعظم آلمان

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان در واکنش به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران در بامداد شنبه گفت، «اسرائیل به ما اطلاع داد که تاسیسات نظامی ایران را به صورت دقیق و هدفمند مورد هدف قرار داده است.»

وی مدعی شد، اسرائیل تلاش کرد (این حملات) تلفات انسانی حداقلی داشته باشد که فرصتی برای کاهش تنش ایجاد می‌کند. 

وی در ادامه گفت، پیام ما به ایران این است که واکنش تشدید کننده باید متوقف شود تا راه حل‌های مسالمت آمیز ارائه شود.

امارت اسلامی افغانستان حمله رژیم صهیونیستی به ایران را محکوم کرد

در این بیانیه آمده است: «اقدامات رژیم صهیونیستی در کنار اینکه نقض صریح حریم جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود، تلاش‌های جهانی در جهت کاهش تنش و برقراری ثبات در منطقه را نیز تضعیف می‌کند و منطقه را با خطرات بیشتر مواجه می‌سازد.»

وزارت امور خارجه افغانستان تأکید کرده است که «گسترش خشونت و اقدامات رژیم صهیونیستی به سوی گسترش بیشتر ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه منجر خواهد شد.»

در پایان، امارت اسلامی افغانستان بر ضرورت اتخاذ تدابیر فوری برای حفظ صلح و امنیت در منطقه تأکید کرد و هشدار داد که ادامه این وضعیت به نفع هیچ کشوری نخواهد بود.

نخست وزیر پاکستان: در کنار ایران می‌ایستیم

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: عمیقاً از تهاجم اخیر اسرائیل علیه ایران نگرانم. این اقدامات نه تنها تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه‌ای است، بلکه ناقض اصول حاکمیتی و حقوق بین‌الملل است.

وی تأکید کرد: پاکستان این اقدام را شدیداً محکوم می‌کند و در کنار ایران و سایر همسایگانش می‌ایستد.

شریف گفت: ما همه طرف‌ها را به خویشتنداری و خودداری از تشدید بیشتر تنش‌ها دعوت می‌کنیم.

الحوثی: تجاوز رژیم صهیونیستی بر مواضع ایران تاثیر نخواهد گذاشت

«محمدعلی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن و از رهبران جنبش انصارالله در این‌باره اظهار کرد: ما تجاوزات رژیم صهیونیستی به ایران را محکوم می‌کنیم یقین داریم که این تجاوز بر آن یا مواضع آن در حمایت از مسئله فلسطین تأثیری نخواهد گذاشت.

طبق گزارش سایت انصارالله یمن، محمدعلی الحوثی در پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی افزود: تجاوزات رژیم صهیونیستی به ایران با تبعات منفی آن بر کل منطقه، موید تجاوزگری و تروریسم این رژیم موقت است.

سوئیس: تعدی به خاک ایران را محکوم کرد و خواستار توقف خصومت‌ها شد

وزارت امورخارجه سوئیس با انتشار بیانیه‌ای به تعدی رژیم صهیونیستی به ایران که ادعا می‌کند در جریان آن، نقاطی از مراکز نظامی ایران را هدف قرار داده است، واکنش نشان داد.

در بیانیه وزارت امورخارجه سوئیس آمده است: سوئیس تشدید خطرناک خشونت در خاورمیانه، از جمله حملات هوایی امروز اسرائیل به ایران را محکوم می‌کند.

وزارت امور خارجه سوئیس افزود: خصومت‌ها باید از سوی همه طرف‌ها متوقف شود تا از تشدید تنش‌های منطقه‌ای جلوگیری شود.

خودداری فرانسه از محکومیت اقدام تجاوزکارانه اسراییل در تعدی به حاکمیت ایران

وزارت خارجه فرانسه با خودداری از محکوم کردن تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران طرفها را به امتناع از هر اقدام تنش آمیزی که می تواند منجر به وخیم تر شدن تنش در منطقه شود،ترغیب می کنیم.

مصر از تجاوز اسرائیل به ایران ابراز نگرانی کرد

وزارت خارجه مصربا صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با نگرانی حمله اسرائیل به ایران را دنبال کرده و تمام اقداماتی را که امنیت و ثبات منطقه را مورد تهدید قرار می‌دهد، محکوم می کنیم.

درباره کشانده شدن به سمت رویارویی خطرناک که امنیت منطقه و جهان را تهدید می کند، هشدار می دهیم.

لیبرمن: عملیات اسرائیل نمایشی بود

رهبر حزب اسرائیل خانه ما درباره حمله شب گذشته رژیم صهیونیستی گفت: نمی‌توان از واقعیت سخت و این که ایرانی‌ها در اینجا توقف نمی‌کنند غافل شد. آنها به تلاش‌های خود برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ادامه خواهند داد و به انتقال وجوه حاصل از فروش نفت و گاز به حزب‌الله، حوثی‌ها، محتدان شیعه و گروه‌های نیابتی مختلف ادامه خواهند داد. 

وی افزود: متأسفانه به نظر می‌رسد که دولت اسرائیل به جای وصول بهای واقعی، بار دیگر به نمایش و روابط عمومی بسنده کرده و به جای تصمیم روشن و قاطع اقدام به خرید سکوت کرده است. اکنون وقت آن است که به گونه‌ای عمل کنیم که نشان دهنده قدرت ما باشد و فقط در مورد آن صحبت نکنیم.

اردن: به هیچ جنگنده‌ای اجازه عبور از آسمان‌مان را نداده‌ایم

ارتش اردن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ارتش اجازه عبور هیچ هواپیمای نظامی از حریم هوایی توسط طرف‌های درگیر در منطقه را نداده است.

این بیانیه با بیان اینکه تشدید تنش‌های نظامی در ساعات گذشته را از نزدیک دنبال کردیم، می‌افزاید: نیروی هوایی اردن به صورت جدی اوضاع را زیر نظر دارد و آماده حفاظت از میهن است.

سوریه حمله رژیم اسرائیل به ایران را محکوم کرد

وزارت خارجه سوریه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سوریه با شدیدترین عبارات تجاوز آشکار رژیم اسرائیلی به جمهوری اسلامی ایران را محکوم، و از حق مشروع ایران برای دفاع از خود، حفاظت از خاک و زندگی شهروندانش حمایت می‌کند.

حماس: آمادگی پدافند هوایی ایران قابل تحسین است

جنبش مقاومت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تجاوز صهیونیستی به ایران نقض آشکار حاکمیت ایران و اقدامی تنش‌زا است که امنیت منطقه و سلامت ملت‌ها را هدف قرار داد.

آمادگی جمهوری اسلامی ایران، پدافند هوایی این کشور و مقابله پدافند ایران با حمله صهیونیستی را که موفق به خنثی‌سازی آن شد، تحسین می‌کنیم.

بیانیه وزارت خارجه امارات متحده عربی در محکومیت قوی حمله اسرائیل به ایران

 وزارت خارجه امارات متحده عربی بدون نام بردن از اسرائیل، حمله نظامی به ایران را قویا محکوم کرد.

 در بیانیه وزارت خارجه امارات متحده عربی آماده‌است: «امارات متحده عربی قویاً حمله نظامی را که جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داد، محکوم کرده و نگرانی عمیق خود را نسبت به ادامه تشدید تنش‌ها و پیامد‌های آن بر امنیت و ثبات منطقه ابراز می‌دارد.»

 وزارت امور خارجه امارات در بیانیه‌ای بر اهمیت حداکثر خویشتنداری و خردورزی برای جلوگیری از خطرات و گسترش دامنه درگیری تأکید کرد.

این وزارت‌خانه همچنین بار دیگر بر باور امارات متحده عربی مبنی بر این که تقویت گفتگو، پایبندی به قوانین بین‌المللی و احترام به حاکمیت کشورها، بهترین مبانی برای حل بحران‌های کنونی هستند، تأکید نمود.

در همین راستا، امارات متحده عربی بر لزوم حل اختلافات از طریق روش‌های دیپلماتیک و دور از زبان تقابل و تشدید تنش تأکید دارد.

عمان تجاوز رژیم اسرائیل را نقض آشکار حاکمیت ایران دانست

وزارت خارجه عمان تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم کرد و آن را نقض آشکار حاکمیت ایران و نقض قوانین بین المللی دانست.

پاکستان اقدام گستاخانه اسرائیل علیه ایران را محکوم کرد 

دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در اسلام‌آباد دقایقی پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: حملات نظامی اسرائیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران نقض فاحش منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی است. این حملات مسیر صلح و ثبات منطقه ای را تضعیف و همچنین تشدید خطرناکی را در منطقه ای از قبل بی ثبات ایجاد می کند.

عمار حکیم: حملات رژیم اسرائیل به چندین شهر ایران را محکوم  می‌کنیم

عمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق، ضمن اعلام همبستگی با ملت مسلمان ایران، رهبری مدبرانه و دولت این کشور، حملات اسرائیل به چندین شهر ایران را محکوم کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا برای توقف تجاوزات مکرر رژیم اسرائیل که خلاف قوانین و عرف‌های بین‌المللی است، متحد شوند.

وی هشدار داد که اسرائیل در تلاش است جنگ خود علیه مردم مظلوم فلسطین و لبنان را به سوریه، ایران و دیگر کشورهای منطقه گسترش دهد.

حکیم از سازمان ملل و شورای امنیت درخواست کرد تصمیمات قاطعانه‌ای برای مهار رفتارهای مخرب اسرائیل اتخاذ کنند که امنیت و ثبات کشورهای منطقه را به خطر انداخته است.

وی در پایان تاکید کرد: «خداوند کشورهای اسلامی و عربی ما را از نیرنگ متجاوزان حفظ کند.»

انگلیس: ایران نباید پاسخ بدهد

نخست‎وزیر انگلیس در نخستین واکنش رسمی به حملات بامدادی رژیم صهیونیستی علیه ایران مدعی شد: واضح بگویم که اسرائیل حق دفاع از خود در برابر تهاجم ایران را دارد. به همان اندازه واضح می‌گویم که باید از تشدید تنش‌های منطقه‌ای بپرهیزیم و اینکه همه طرفین را به خویشتنداری ترغیب می‌کنم. ایران نباید (به این حمله) پاسخی دهد.

رئیس اپوزیسیون اسرائیل: پاسخ به ایران ضعیف بود

«یائیر لاپید» رئیس اپوزیسیون اسرائیل با انتقاد از سطح پاسخ این رژیم علیه ایران مدعی شد: تصمیم به عدم حمله به اهداف استراتژیک و اقتصادی در ایران اشتباه بود. ما می‌توانستیم و باید بهای بزرگتری به ایران تحمیل می‌کردیم.

شورای امنیت ملی آمریکا: ما مشارکتی در حمله نداشتیم

شورای امنیت ملی کاخ سفید به حمله رژیم صهیونیستی در ایران واکنش نشان داد و از ایران خواست حملات خود به اسرائیل را متوقف کند تا چرخه جنگ بدون تشدید بیشتر تنش متوقف شود.

شان سَوِت سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای در این باره مدعی شد، «اسرائیل اعلام کرد که پاسخش به حمله موشکی ایران در اول اکتبر پایان یافته است. همانطور که اسرائیلی‌ها گفتند پاسخ آنها یک پاسخ دقیق به اهداف نظامی و خارج از مناطق پرجمعیت بود؛ برخلاف حمله ایران که مناطق عمده شهری را هدف گرفت...»

در ادامه این بیانیه آمده است: «آمریکا در این عملیات مشارکتی نداشت؛ و این هدف ماست که با افزایش دیپلماسی تنش‌ها را در منطقه خاورمیانه کاهش دهیم. ما از ایران می‌خواهیم که حملاتش به اسرائیل را متوقف کند تا این چرخه جنگ بتواند بدون تشدید تنش متوقف شود.»

ریاض تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران را به‌شدت محکوم کرد

عربستان سعودی ضمن محکومیت حمله نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران، این اقدام را نقض حاکمیت ایران و مغایر با قوانین و عرف بین‌المللی دانست.

ریاض بر موضع ثابت خود مبنی بر لزوم پایان دادن به تنش‌های منطقه‌ای و جلوگیری از گسترش درگیری‌ها تأکید کرد و اعلام داشت این تنش‌ها امنیت و ثبات کشورهای منطقه و ملت‌ها را تهدید می‌کند.

فعالیت عادی سفارت روسیه در تهران

سفارت روسیه در تهران در بیانیه‌ای اعلام کرد: در حال حاضر، اوضاع در پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ ایران آرام است.

این بیانیه می‌افزاید: سفارت روسیه و سایر نهادهای روسیه به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهند و گزارشی هم از آسیب‌دیدن شهروندان روسی وجود ندارد.

آمریکا: از ایران می‌خواهیم پاسخ ندهد

 شبکه الجزیره به نقل از یک مقام مسئول بلندپایه آمریکایی گزارش داد که «پاسخ اسرائیل به ایران پایان یافت و از تهران می‌خواهیم که پاسخ ندهد یا تنش را تشدید نکند».

وی در ادامه تهدید و ادعا کرد: «اگر ایران تصمیم بگیرد پاسخ دهد، ما بار دیگر کاملا برای دفاع از اسرائیل آماده خواهیم بود و این پاسخ پیامدهای وخیمی خواهد داشت» مقام آمریکایی در ادامه تصریح کرد: «این باید پایان ضربات مستقیم بین اسرائیل و ایران باشد».

مالزی: حمله به ایران نقض آشکار قوانین بین‌المللی بود

وزارت خارجه مالزی امروز (شنبه) در بیانیه‌ای تصریح کرد که «این حملات، نقض آشکار قوانین بین‌المللی بود و به شدت ثبات منطقه‌ای را تضعیف می‌کند.»

طبق اعلام وزارت خارجه مالزی،‌ «تداوم اقدامات اسرائیلی در حالی که از مصونیت برخوردار است، به امنیت و ثبات آینده خاورمیانه به شدت آسیب زده و خواهد زد و منطقه را به درگیری گسترده‌تر سوق خواهد داد».

مالزی خطاب به شهروندان خود که در ایران زندگی می‌کنند، گفت «به همه شهروندان مالزی در ایران توصیه می‌شود تا آرامش خو را حفظ کنند و محتاط باشند و جدیدترین به روزرسانی‌ها و دستورالعمل‌های مقام‌های محلی را دنبال کنند.»

ادعای رسانه‌ها: حمله سه ساعت طول کشید

رسانه‌های خارجی بازه زمانی تعرض رژیم صهیونیستی به اهداف نظامی ایران را 3 ساعت عنوان می‌کنند.

نیویورک تایمز:  حمله تمام شده است

علاوه بر رسانه آمریکایی، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم هم مدعی پایان حمله به ایران شد.

وزیر دفاع آمریکا با وزیر جنگ اسرائیل تلفنی گفتگو کرد 

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به صورت تلفنی با «یو آو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفتگو کرده است. 

این گفت‌وگوی تلفنی بعد از حمله رژیم صهیونیستی به اهداف نظامی در ایران انجام شده است. 

هنوز هیچ یک از دو طرف بیانیه‌ای رسمی درباره محتوای این تماس تلفنی منتشر نکرده‌اند. 

 کاخ سفید: از عملیات اسرائیل مطلع بودیم 

شبکه العربیه به نقل از یک سخنگوی کاخ سفید نوشت واشنگتن از حمله اسرائیل به اهداف نظامی در ایران مطلع بوده، اما در آن مشارکتی نداشته است.

مقام صهیونیستی: به تأسیسات هسته‌ای یا نفتی ایران حمله نکردیم 

شبکه ان‌بی‌سی به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت ارتش اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای یا میادین نفتی ایران حمله نکرده و تنها بر اهداف نظامی تمرکز داشته است. 

این مقام اسرائیلی که اشاره‌ای به نام او نشده گفته است: «ما اماکنی را هدف قرار دادیم که در گذشته ما را تهدید کرده‌اند و یا ممکن بود در آینده ما را تهدید کنند.»

سوریه حمله اسرائیل به اهداف نظامی در این کشور را تأیید کرد 

خبرگزاری سانا سوریه گزارش داد ارتش رژیم صهیونیستی بامداد شنبه به چندین پایگاه نظامی در جنوب و مرکز سوریه حمله کرده است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب