دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آبان 1403 - 12:17
در اجلاس بریکس پلاس؛

پزشکیان: رژیم صهیونیستی موجی جدید از خشونت و وحشت در عرصه بین‌المللی ایجاد کرده است

پزشکیان: رژیم صهیونیستی موجی جدید از خشونت و وحشت در عرصه بین‌المللی ایجاد کرده است
رئیس جمهور کشورمان در اجلاس بریکس پلاس گفت: رژیم صهیونیستی با نادیده گرفتن موازین بین‌المللی و عبور از خطوط قرمز، موجی جدید از خشونت و وحشت ایجاد کرده و برگ دیگری به تاریخ جنایت‌های خود افزوده است.
کد خبر : 937448

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز (پنج‌شنبه) در نشست رهبران و مقامات ارشد ۹ کشور عضو و ۲۷ کشور دوست «بریکس» اظهارکرد: امیدوارم این فضای هم‌اندیشی و تبادل‌نظر گامی در جهت برپایی نظامی عادلانه‌تر و مناسباتی بر مبنای رضایت جمعی باشد. ائتلاف‌گرایی و ایجاد مناسبات دوستانه، خواسته بسیاری از کشورهاست تا از سلطه یک‌جانبه‌گرایی رهایی یابند.

وی افزود: پایه‌های نظام تک‌قطبی به شدت سست شده و بسیاری از ساختارهای بین‌المللی مانند شورای امنیت و صندوق بین‌المللی پول کارایی خود را به دلیل نفوذ دولت‌های غربی از دست داده‌اند.

پزشکیان همچنین گفت: بریکس توانسته با اهداف بلند خود، به یک الگوی موفق همکاری میان کشورها در صحنه‌های بین‌المللی تبدیل شود.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه دنیای بهتر جایی است که در آن خبری از تحریم، جنگ، تجاوز، کشورگشایی و نسل‌کشی نباشد و چندجانبه‌گرایی جایگزین یک‌جانبه‌گرایی شود، اظهارداشت: در چنین جهانی، برابری به جای تبعیض، شفافیت به جای فریب، و گفت‌وگو به جای جنگ حکم‌فرما خواهد بود.

وی افزود: جهان در سال گذشته با حوادث بسیاری روبرو بوده و مؤلفه‌های صلح و امنیت، به‌ویژه در غرب آسیا، با تهدیدات جدی مواجه شده است.

پزشکیان با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در سطح منطقه و بین‌الملل و همچنین در لبنان و غزه تأکید کرد: رژیم صهیونیستی با نادیده گرفتن موازین بین‌المللی و عبور از خطوط قرمز، موجی جدید از خشونت و وحشت ایجاد کرده و برگ دیگری به تاریخ جنایت‌های خود افزوده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: آتش جنگ در نوار غزه و شهرهای لبنان همچنان زبانه می‌کشد و نهادهای بین‌المللی، به‌ویژه شورای امنیت، فاقد کارایی لازم برای مهار این بحران هستند همچنین حمایت‌های بی‌دریغ غرب، به‌ویژه آمریکا، از رژیم صهیونیستی دسترسی به صلح و توقف جنگ را بسیار دشوار کرده است.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که بدون تلاش‌های مشترک، بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حل نخواهند شد و ما همواره در چارچوب سیاست‌های اصولی خود در تلاش برای تقویت همکاری‌های بین‌المللی و تعمیق دوستی میان کشورها بوده‌ایم.

پزشکیان گفت: تحریم‌های یک‌جانبه، برخلاف موازین بین‌المللی و حقوق بشری، بسیاری از روندهای توسعه را با چالش مواجه کرده و مانع حرکت پایدار به سوی جهانی امن و اخلاق‌محور شده است. بریکس و بریکس پلاس باید سازوکاری شفاف، منصفانه و بدون تبعیض برای تجارت چندجانبه، با تمرکز ویژه بر جهان جنوب و کشورهای کمتر توسعه‌یافته طراحی و اجرا کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: تحریم‌های غیرقانونی، آثار ویران‌کننده‌ای بر روابط بین‌المللی داشته و مانع دسترسی کشورها به منابع مالی خود می‌شود، همچنین تأثیر منفی بر تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با تغییرات اقلیمی، گرمایش زمین و ارائه کمک‌های بشردوستانه دارد.

وی با بیان اینکه کشورهای بریکس با بهره‌مندی از اقتصادی پویا و ظرفیت‌های ارزشمند می‌توانند از طریق همکاری‌های مشترک و تقویت پیوندهای اقتصادی، منافع فراگیری را به ارمغان آورند، اضافه کرد: استفاده از پول‌های ملی، پلتفرم‌های جدید بانکی، ارزهای دیجیتال و تقویت بانک توسعه، می‌تواند به ساخت جهانی بهتر برای همه کمک کند.

پزشکیان تصریح کرد: گستره جغرافیایی بریکس فرصتی بی‌نظیر برای تسهیل ارتباطات فرامرزی و تحصیل منافع مشترک است که می‌تواند به کاهش شکاف توسعه و افزایش رفاه مردمی منجر شود. آینده به کشورهایی تعلق دارد که بیشترین نقش را در ایجاد همگرایی و برقراری نظم جدید مبتنی بر گفتمان وفاق و عدالت ایفا کنند.

رئیس جمهور در پایان گفت: از ولادیمیر پوتین به خاطر میزبانی شایسته و برگزاری این نشست مهم در شهر زیبای غازان قدردانی می‌کنم.

بنابراین گزارش، ولادیمیر پوتین خطاب به مسعود پزشکیان بیان کرد: ما به شدت به مشارکت فعال ایران در بریکس امیدواریم. ما به شدت نگران افزایش تنش در غزه و به طور کلی منطقه هستیم. امیدواریم از تمام گزینه‌های ممکن برای کاهش تنش‌ها و جلوگیری از گسترش درگیری در منطقه استفاده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب