دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
احسان صبوری در گفت‌وگو با آنا؛

فیلمی که قلبش با احساسات مادرانه می‌تپد/ یقین به تولد نسلی تازه در سینما

فیلمی که قلبش با احساسات مادرانه می‌تپد  یقین به تولد نسلی تازه در سینما
احسان صبوری کارگردان مستند کوتاه «آخرین خداحافظی» گفت: این مستند روایت دلتنگی فاطمه شریعتی مادر شهید صفرعلی علیزاده است که هنوز هم بعد از سه دهه همچنان سعی در زنده کردن یاد فرزندش دارد.
کد خبر : 937272

احسان صبوری کارگردان مستند «آخرین خداحافظی» از آثار حاضر در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره این اثر بیان کرد: این مستند روایت دلتنگی فاطمه شریعتی مادر شهید صفرعلی علیزاده است که هنوز هم بعد از سه دهه همچنان سعی در زنده کردن یاد صفرعلی دارد و راه‌آهن را محل قرار عاشقی خود می‌داند. درست همان‌جایی که برای آخرین بار صفرعلی ایستاده رفت، اما خوابیده برگشت و مادری که هیچگاه برای آخرین خداحافظی به راه‌آهن نرسید و از قطار جا ماند. در ابتدا قصد داشتم مستندی درباره یکی از شهدای ورزشکار بسازم که ترجیحاً طرف‌دار استقلال باشد، اما در مرحله پژوهش با مادر شهید صفرعلی مواجه شدم که احساس کردم اینجا جایی است که باید تامل بیشتری داشته باشم و بمانم. صفرعلی در نوجوانی خود والیبالیست بود، اما انگار از یک جایی به بعد روند کار تغییر کرد و روایت دلتنگی مادر و قصه غریبش برای ساخت فیلم انتخاب شد.

 وی درباره مهم‌ترین ویژگی «آخرین خداحافظی» بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی این اثر حس شاعرانه و عشق پاکِ مادری است که با تمام وجود هنوز هم عاشق است و این حس قلب فیلم را به‌شدت به تپیدن وامی‌دارد و در تمام لحظات فیلم قابل‌لمس است.

 صبوری با بیان اینکه این اولین حضورش در جشنواره فیلم کوتاه تهران به‌عنوان صاحب اثر است، عنوان کرد: جشنواره فیلم کوتاه بهارِ سینماگران جوان و عاشقان فیلم کوتاه و نقطه عطفی در جریان فیلمسازی کشور است. به‌شدت امیدوارم هستم و یقین دارم نسل نو و خلاقی در حال شکل‌گیری است. برای من هم واقعاً دیدن فیلم‌های کوتاه همکارانم برایم دوست‌داشتنی است و دلیلش را آگاه بودن از زحمات و تلاش‌های آنها می‌دانم. بااین‌حال با نقد تند و بی‌پرده برای فیلم‌سازان جوان موافق نیستم، اما از نقد سازنده به‌شدت استقبال می‌کنم و احساس می‌کنم در برهه‌ای از زمان هستیم که هنرمندان بیشتر از هر زمانی نیاز به روحیه، تشویق و حمایت دارند.

فیلمی که قلبش با احساسات مادرانه می‌تپد/ یقین به تولد نسلی تازه در سینما

این کارگردان درباره انتظاراتش از جشنواره فیلم کوتاه تهران توضیح داد: تعداد پیچینگ‌های انجمن در سال باید بیشتر و مبلغ حمایتی آن باید بیشتر شود. ضمن اینکه امکان پخش فیلم در پلتفرم‌ها باید راحت‌تر شود تا فیلم‌ساز امکان دیده‌شدن داشته باشد. از جشنواره بزرگی همچون فیلم کوتاه تهران انتظار می‌رود حداقل امکانات فیلم‌سازان همچون ایاب‌وذهاب و امکان شرکت در نشست‌ها را برای صاحبان اثر رایگان کند، اما متاسفانه مسئولان از گرفتن کمترین مبالغ هم دریغ نکردند و این نشانه کم‌لطفی جشنواره به فیلم‌سازان است.

وی در پایان مطرح کرد: فیلمسازی کاری گروهی است و «آخرین خداحافظی» حاصل مشاوره‌های امیراطهر سهیلی، مسعود زارعیان، قاب‌های یوسف صفائی، صدای مرتضی غیور، تدوین محمد صادق دهقان‌پور، صداگذاری سلمان ابوذر، تصحیح رنگ مهدی حدادی و تلاش‌های حسین همایونفر بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب