دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری مطرح شد؛

واکنش سخنگوی قوه قضاییه به ادعای وکلای پرونده داریوش مهرجویی

واکنش سخنگوی قوه قضاییه به ادعای وکلای  پرونده داریوش مهرجویی
سیزدهمین نشست خبری اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه، پیش از ظهر امروز سه‌شنبه اول آبان برگزار شد.
کد خبر : 937107

به گزارش خبرنگار آنا، سیزدهمین نشست خبری اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه، پیش از ظهر امروز سه‌شنبه اول آبان برگزار شد.

جهانگیر در ابتدای این نشست با اشاره به اتفاقات هفته اخیر در منطقه گفت: مهمترین موضوع این روز‌ها که جهان بشریت را به خود مشغول کرده، حوادثی است که امروز در فلسطین، لبنان و یمن شاهد آن هستیم. سخن خود را با تبریک و تسلیت بابت شهادت فرمانده رشید حماس شهید یحیی سنوار آغاز می‌کنم، مجاهدی که از عنفوان جوانی با مقاومت در زمان اسارت بیست ساله در زندان‌های مخوف رژیم صهیونسیتی راهش را آغاز کرد و این مسیر غرورآفرین را ادامه داد و به چیزی که حقش بود رسید و تا آخرین لحظه در مبارزه با این رژیم خونخوار درنگ نکرد. این مقاومت نشان داد مردان حق در حق طلبی لحظه و زمان نمی‌شناسند و این حرکت را تا زمان نیل به وصال حق ادامه می‌دهند. امیدواریم که هرچه سریع‌تر شاهد آزادی ملت اسیر فلسطین باشیم.

وی با اشاره به همزمانی امروز با شهادت فرزند بزرگ امام خمینی (ره) شهید مصطفی خمینی و زنده نگه داشتن یاد و خاطره ایشان گفت: امیدواریم همه وفادارانه به امام و فرزندانش بنگریم و به یاد بسپاریم این خانواده چه خدمات بزرگی به انقلاب اسلامی کردند.

امروز کشور ما در اوج اقتدار قرار دارد و اوج این اقتدار را رزمندگان سپاه و ارتش در عملیات‌های وعده صادق ۱ و ۲ نشان دادند. قدرتی که به برکت خون شهدای عزیز و همت و فعالیت‌هایی که شیرمردان و شیرزنان ما عملی کردند نشان داد جمهوری اسلامی در اهداف خود ثابت قدم است و پرافتخار راهش را ادامه می‌دهد.

وی توضیح داد: نکته مهم این روز‌ها این است دشمنی که در جبهه‌های نبرد ذلیلانه و رذیلانه تلاش می‌کند با کودک کشی و انتقام کور جریان مقاومت را شکست دهد، تلاش می‌کند در فضای مجازی با جنگ رسانه‌ای با سیاه نمایی و ناامید کردن مردم از ادامه مبارزه سواستفاده کند. ما باید بدانیم با قدم و قلم و نقطه نظرات مان آب به آسیاب دشمن نریزیم. امیدواریم همه کسانی که دستی بر رسانه‌ها و افکار عمومی دارند، با برملا کردن جنایات رژیم صهیونسیتی و استکبار جهانی آمریکا، فرصت‌های جدیدی را برای جهانیان خلق کنند و از طریق رسانه نشان دهند امروز این جنایات در جهان بشریت به شدت محروم است و مردم آزاده جهان به زودی درسی تاریخی به جنایتکاران خواهند داد.

واکنش به ادعاهای بی‌اساس درباره جزایر سه‌گانه

وی درباره موضوع حق مالکیت ایران بر جزایر سه گانه خلیج فارس گفت: با وجود ادعای برخی کشور‌ها ما اخطار می‌دهیم هیچ کشوری حاضر نیست از حق حاکمیت سرزمینی خود کوتاه بیاید و جمهوری اسلامی ایران هم با ادعا‌های واهی برخورد لازم و قانونی خواهد داشت. طرح این موضوعات در شرایطی که دنیا باید با شناسایی جنایت‌های رژیم صهیونیستی همقدم شود، برای منحرف کردن اذهان عمومی است. همانطور که جمهوری اسلامی در طول ۸ سال جنگ نابرابر نشان داد حاضر نیست وجبی از خاکش در اختیار دشمن بیافتد، در ادتم نیز به کشوری اجازه نمی‌دهد که چشم طبع به بخشی از خاک ایران داشته باشد.

پرونده سارقان مسلح تهران

جهانگیر در مورد حضور سه سارق مسلح در منازل مسکونی پایتخت گفت: قوه قضاییه در راستای تامین امنیت پایدار در جامعه و احقاق حقوق مردم هیچ مساحمتی با متجاوزین به حقوق مردم از جمله سارقین مسلح ندارد و مردم مطمئن باشند با این افراد با اشد مجازات برخورد می‌کند. در این پرونده که پلیس فراجا بسیار کار ویژه ای برای دستگیری افراد کرد، چند نفر دیگر تحت تعقیب هستند اما سه نفر از عوامل اصلی دستگیر شدند. کیفرخواست این افراد به اتهام محاربه صادر شده و اولین جلسه رسیدگی به اتهامات این افراد روز گذشته با حضور ۱۹ نفر از خانواده های شکات برگزار شد و جلسه دوم امروز برگزار می‌شود. این سارقین با سلاح‌های گرم و سرد به صورت وحشیانه هجوم می‌بردند و پس از سرقت خانواده ها و ضرب و جرح و حبس اعضای خانواده نسبت به تهیه فیلم از عمل خود و بعضا انتشار ان در فضای مجازی اقدام می‌کردند.

 وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد همه خانواده‌ها دچار مشکلات روحی روانی و بعضا جسمی شدند. سرکرده این باند در بین بازداشت‌شدگان است و امیدواریم با پیگیری قاطع دادگاه با نحوه مجازات این افراد ارامش روانی مردم به جامعه برگردد. ما به کسب اجازه نمی‌دهیم با چنین اقداماتی به حریم مردم تجاوز کند. کشفیات از این گروه بیش از ۱۳ میلیارد تومان بوده است.

واکنش به ادعای وکلای پرونده مهرجویی

جهانگیر در مورد پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش نیز گفت: این ادعا توسط وکیل پرونده مطرح شده و تاکنون مدارک محکمه‌پسندی که نشان دهد پای شخص دیگری در میان است محرز نشده است. تحقیقات مفصلی در این خصوص صورت گرفته و همه ابعاد پرونده از نظر سیستم قضایی روشن است. چه این پرونده چه در مابقی پرونده ها اگر با اسناد مستدلی مواجه شویم حتما پیگیری لازم را صورت می‌دهیم.

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص همکاری‌های مشترک با ترکیه و ازبکستان پس از دیدار با مقامات این کشورها گفت: ما به دنبال استرداد مجرمین بین کشورها و همکاری‌های قضایی با این کشورها هستیم. ما قبلا توافق نامه‌هایی داشتیم و پیگیری لازم برای رفع موانع قانونی برای استرداد مجرمین و تسهیل انتقال زندانیان بین کشورها انجام شد.

 وی درمورد رمزارزها نیز عنوان کرد: سیاست ما در این خصوص براساس سیاست‌های حاکمیتی تنظیم شده است. مهمترین مسئله در این خصوص برعهده بانک مرکزی و دولت است و قوه قضاییه هم در خصوص جرایم در این حوزه هم هشدارهای لازم را داده و هم پیگیری‌های لازم را مدنظر قرار داده. بحث تبادلات رمزارزها در کشور مجار نیست، اما استخراج رمزارزها در صورتی که افراد بتوانند مجوز لازم را دریافت بکنند بدون اشکال است. ما به مردم توصیه می‌کنیم با رعایت مقررات از هرگونه خرید و فروش رمز ارزهای بدون مجوز خودداری کنند.

پرونده فرزندان معاون اول قوه قضائیه به کجا رسید؟

جهانگیر درباره  پرونده فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه نیز گفت: در پرونده‌های افراد منتسب به قوه خط قرمزی نداریم و در این پرونده نیز خود قوه قضاییه پیشقدم شد. در این پرونده برای ۲۸ نفر از متهمین کیفرخواست صادر شد که همچنان برخی از پرونده‌ها مفتوح است. پس از برگزاری جلسات متعدد و ارجاع امر به کارشناسی ، تعدادی از متهمین مجرم شناخته شده و محکوم شدند. در این پرونده ۲۴ متهم از جمله فرزندان معاون سابق جز محکومین بودند که به شلاق، رد مال، پرداخت جزای نقدی محکوم شدند. چهار نفر از متهمان رای برائت گرفتند که البته هنوز این رای قطعی نیست.

سخنگوی قوه قضائیه درباره  توهین کنندگان به شهدا و بزرگان جبهه مقاومت در فضای مجازی نیز عنوان کرد:  قانونگذار نشر اکاذیب، توهین را جرم دانسته و در این شرایط ما به همه هشدار می‌دهیم مراقب صحبت‌های خود باشند تا مورد سواستفاده از جریان‌های صهیونیستی قرار نگیرند. سیاست اولیه ما پیشگیری از جرم است، اما در مواردی که قانون رعایت نشود و افراد اصرار بر ادامه جرم داشته باشند حتما برایشان پروند تشکیل می‌شود. در رابطه با توهین به افراد در هفته‌های اخیر به ۱۶ نفر تذکر داده شده و ۳ نفر هم بازداشت شدند.

وی در مورد نیمه کاره ماندن طرح آزادسازی حریم رودخانه کرج گفت: بحث احیای حقوق عامه و حفظ منافع ملی از سیاست‌های اصلی قوه قضاییه است. در این خصوص تا کنون چهار مرحله از آزادسازی حریم رودخانه کرج عملیاتی شده و بیش از ۹۷ درصد حریم آزادسازی شده و کمتر از ۳ درصد باقیمانده. ما در مرحله پنجم آزادسازی هستیم. هیچ استثنایی برای یک رستوران برند و مطرح با ساختمان‌های معمولی صحت ندارد. پیگیری ما از دادستانی استان البرز حاکی از این است که کار آزادسازی حریم رودخانه کرج با جدیت در خال انجام است.

جهانگیر در مورد آخرین وضعیت پرونده «کوروش کمپانی» گفت: اقدامات بین‌المللی برای دستگیری فرد مورد نظر و استرداد متهم به کشور در دست اقدام است. اموال و خودروهایی که در داخل کشور داشته شناسایی شده است. برخی از شکات پرونده تاکنون اسناد و مدارک خود را برای صحت‌سنجی به پلیس امنیت اقتصادی ارائه ندادند. استرداد وجوه این افراد از طریق بانک‌های عامل است و به همین دلیل ارائه مدارکشان این اتفاق را سریع‌تر عملی می‌کند.

 وی مورد پرونده رئیس و معاون سابق بانک مرکزی نیز گفت هم آقای سیف و هم آقای عراقچی به همراه ۸ متهم دیگر به اتهام مشارکت در اخلال در بازار ارز متهم شدند. پس از اینکه اعتراض این افراد پذیرفته شد، روند رسیدگی ادامه دارد.

 موضع قوه قضائیه درباره اتباع غیرمجاز

سخنگوی قوه قضائیه درباره وضعیت اتباع خارجی غیرمجاز نیز عنوان کرد: دو نکته در اینجا حائز اهمیت است. کشور ما در سال‌های گذشته تلاش کرده نسبت به اتباع کشورهای همسایه پذیرای این عزیزان باشد و تلاش کرد از این افراد به نحو احسن پذیرایی کند. این حرکت افتخار آفرین ایران نسبت به همسایگانش نباید نادیده گرفته شود. از طرف دیگر اگر اتباع غیرمجاز وارد کشور می‌شود به دلیل خلأ قانونی است، اینطور نیست. ما قانون گذرنامه، ورود و اقامت اتباع خارجی و سایر قوانین و مقرراتی که در مورد وارد کردن غیرقانونی اتباع به کشور وجود دارد پس نشان می‌دهد با خلأ قانونی مواجه نیستیم. مواردی مثل عدم هماهنگی بین وزارت کشور، سازمان مهاجرت و ارگان‌‌های دیگر وجود دارد و دستگاه قضایی هم در این میان امادگی همه گونه همراهی لازم در این خصوص را دارد.

 فرجام بررسی‌ها در باره آتش‌سوزی بازار شادآباد 

جهانگیر درخصوص آتش‌سوزی بازار آهن شادآباد و عدم ایمن‌سازی این بازار گفت: متأسفانه در این رویداد تلخ چهار نفر از هموطنان درگذشتند. دادستان تهران و بازپرس ویژه قتل بلافاصله به منطقه ورود کردند و پس از بازگشایی پرونده ای در دادسرای تهران پو نفر هم بازداشت شدند. ۱۳ نفر از کارشناسان برای بررسی حادثه مشغول کار هستند. در خصوص عدم ایمنی در بازار آهن مسئله به کارشناسان ارجاع شده است و پس از مشخص شدن سهم تقصیر افراد نتایج اعلام می‌شود.

 جهانگیر درخصوص پرونده الهه محمدی، نیلوفر حامدی و برخی از روزنامه‌نگاران که با وجود اعلام خبر مربوط به قرار گرفتن نام آنها در فهرست عفو رهبری، این اتفاق برایشان رخ نداد و حکم اجرای زندان به آن‌ها ابلاغ شد نسبت به وجود حساسیت خاصی در مورد روزنامه نگاران در پرونده‌های انیچنینی گفت: متهمین و محکومینی که پرونده آنها واجد شرایط عفو مقام معظم رهبری بوده اعمال شد و کسانی که مشمولان این عفو بودند پرونده شان مختومه شد. اما پرونده تعدادی از این افراد مخصوصا دو خانم خبرنگاری که نامشان برده شد، صرفاً در جریان اغتشاشات سال ۱۴۰۱ نبود و پرونده های امنیتی از سال‌های قبل داشتند. پیگیری‌های ما نشان می‌دهد بخشی از پرونده این افراد که مربوط به اغتشاشات سال ۱۴۰۱ بوده مورد عفو قرار گرفتند اما اتهامات امنیتی مربوط به سال‌های قبل داشتند که حکم اخیر درخصوص وقایع مربوط به گذشته این افراد است. دستگاه قضایی پیشقدم بوده که بحث اطلاع رسانی و تلاش برای ایجاد شفافیت را در دستور کار قرار دهد. انتقاد از خود را از خبرنگار ها درخواست کرده و هیچ حساسیتی نسبت به این قشر نبوده است. چون ما معتقدیم هرجا خبرنگاران در جهت تنویر افکار عمومی حاکمیت را یاری کردند، وظایف نظارتی حاکمیت درست انجام شده. نباید برخورد با معدود افراد، همه کمک هایی که به جریان رسانه ای کشور می شود را تحت تاثیر قرار دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب