دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با حضور رئیس بنیاد مستضعفان؛

«سند ملی اشتغال پایدار در ۳۵۰ شهرستان و ۲۵۰۰ روستا و منطقه حاشیه‌ای» رونمایی شد

«سند ملی اشتغال پایدار در ۳۵۰ شهرستان و ۲۵۰۰ روستا و منطقه حاشیه‌ای» رونمایی شد
«سند ملی اشتغال پایدار در ۳۵۰ شهرستان و ۲۵۰۰ روستا و منطقه حاشیه‌ای» رونمایی شد.
کد خبر : 937106

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مراسم «دومین گردهمایی شبکه تسهیلگران جهادی محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان» با حضور حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان رونمایی از «سند ملی اشتغال پایدار در ۳۵۰ شهرستان و ۲۵۰۰ روستا و منطقه حاشیه‌ای»، صبح امروز در اردوگاه امام خمینی (ره) برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام مصلحی عضو هیات مدیره بنیاد علوی در این مراسم اظهار کرد: این مجموعه در واقع حرکتی است که بدون دید مادی و دنیایی در سطح کشور برای مقابله با محرومیت فعالیت می کند.

وی ابراز داشت: احساس تکلیف گروه‌های جهادی در مسیر تبعیت از ولایت است و در زندگی خود چرایی و چگونگی آن را نشان می‌دهید حرکت شما جهادگران بسیجی است.

به گفته مصلحی، در زمان پیامبر (ص) جنگ‌هایی صورت گرفت، مسلمان‌ها وقتی شهید یا مجروح قابل توجه داده بوده و بازگشته بودند پیامبر آنها را جمع کرد و گفت مرحبا بر شما که از جنگ کوچک برگشتید و برشما باد به جنگ و جهاد بزرگ، اصحاب بهم ریختند و پرسیدند چه جنگی در پیش داریم؟ در واقع حضرت حرکت روانی انجام دادند، و منظورشان مبارزه با نفس بود.

وی ادامه داد: در مسیر مبارزه با نفس خیلی‌ها لغزیدند، خیلی از انسان‌هایی که در مبارزه با نفس مقامات معنوی بدست اوردند در مقاطعی در مبارزه با نفس زمین خوردند، بنابراین یکی از دشمنان انسان پست و مقام است.

مصلحی اصافه کرد: مجاهده با نفس جنگ بزرگ است در مقاطعی این مبارزه خود را نشان می‌دهد باید در امتحان‌های بزرگ قرار گرفت و دید در کجا ایستاده ایم.

عضو هیات مدیره بنیاد علوی تصریح کرد: گاهی در زندگی افت و خیز فراوان داریم، تا در امتحان خدا قرار گیریم و ببینیم در آزمون‌ها چه می‌کنیم، پست و مقام، اولاد همسر و... وابستگی‌های دنیایی است، اما مجاهده با نفس مقابله با وابستگی هاست، ویژگی شهدایی، چون سنوار و سیدحسن نصرالله عدم وابستگی به دنیا بود.  در تبعیت از ولایت، را مثل «سید حسن نصرالله» ندیدم. همه چیز در ولایت خلاصه می‌شد و میگفت تبعیت از ولایت یعنی «الله»، ما نیز باید وارد این مسیر شویم و در این مسیر حرکت کنیم.

وی در پایان ضمن اشاره به حرکت جالب بنیاد مستضعفان گفت؛ از جهادگران می‌خواهم در حرکت جهادی خود جهاد نفس را مدنظر قرار دهند.

در ادامه مراسم، در ادامه «سند ملی اشتغال پایدار در ۳۵۰ شهرستان و ۲۵۰۰ روستا و منطقه حاشیه‌ای» رونمایی شد. در این مراسم همچنین تفاهمنامه‌ای میان بنیاد و بانک سینا در مسیر اشتغالزایی امضا شد.

در این مراسم فعالان شبکه تسهیلگران جهادی تقدیر شدند، حجت الاسلام مهرداد بهرامی از چهارمحال و بختیاری، محمدحسین فریادی از استان ایلام، عبدالعظیم شطی، مهدی باب الحجوائجی، حسن عباسی، افشین سلمانی، شهروز علی آقایی، علی میرزایی و رضا رحام نفرات تقدیر شده بودند.

در ادامه حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان در سخنانی در اقدامی جالب پیش از سخنانش اسامی چند نفر از جهادگران را اعلام کرد و آنها را فراخواند، سپس از مدعوین خواست کار‌های انجام شده را بیان و بنیان را نقد کنند.

جهادگران نیز گلایه هایشان را بیان کردند به عنوان مثال نماینده سیستان و بلوچستان از عدم همکاری سامانه بانکی انتقاد کرد. نماینده کهکیلویه و بویر احمد در این مراسم گفت: انتظار داریم در بحث حمایت‌های لوازم الکترونیکی و خودرو در قالب تجهیزات در اختیارمان قرار گیرد و حمایت شویم.

تسهیلگری دیگر درباره زیرساخت‌های امر تسهیلگری به مواردی اشاره کرد و توضیح داد: انتظار داریم در حوادث غیر قابل پیش‌بینی حمایتگر باشید و ما امنیت شغلی داشته باشیم.

مجری استان سیستان و بلوچستان هم در این مراسم ضمن گلایه از بانک سینا گفت: در حوزه بلوچستان شعبه و باجه و ماشین سیار نداریم، ضمن اینکه تسهیلگران ما فراتر از گروه‌های جهادی کار می‌کنند چرا که مساله امنیت برای ما مهم است و اینکه برای رفت و آمد با معضل بنزین مواجهیم باید این مساله با توجه به رفت و آمد به روستا‌ها با کمبود مواجهیم.

در ادامه تسهیلگری دیگر از استان همدان در سخنانی گفت: با توجه به گزارش‌های حوزه اشتغال به بنیاد واقعاً وضعیت کاری ما شبانه روزی شده است، اما نیازمند حمایتیم.

دهقان پس از شنیدن گلایه‌ها و نقد‌ها و سخنان حاضران بیان داشت: مهم این است این جمعیت یک رسالت شکل دهد و یک ید واحد تشکیل شود، لذا علت اینکه گاهی همکاران جهادگر را دعوت می‌کنم برای این است فضا سیال و پویا شود.

رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه افزود: باید یاد شهدا را گرامی بداریم خصوصا شهدای محور مقاومت و برای حاضران و خانواده‌ها صبر مسئلت دارم، در داخل هم آنچه برای ما مهم است بحث انسجام و وحدت است چرا که برای موجهه با هر پدیده ایجاد قدرت ملی می‌کند، بعید می‌دانیم فاز نظامی شکل گیرد، اما ملت باید اماده باشند تا این قطعه از زمان که فضای سرنوشتی است را به گونه‌ای رقم بزنیم که به مصلحت اسلام و ایران است.

وی افزود: امام راحل که اسلام را به عرصه اورد و نظام اسلامی را مستقر کرد و امروز رهبری عزیز، اگر ما این رشته را درست درک کنیم مسیر ما مسیر پیروزی خواهد بود.

رئیس بنیاد مستضعفان به عنصر ابتکار و خلاقیت برای خلق کار کیفی اشاره کرد و بیان داشت: با این دیدگاه است که تفاوت را در کار و فعالیت جهادی نمایان میکند، نباید پشت مسائل اداری بمانیم و آن را سد معبر ببینیم، همه ما بایستی با همه ظرفیت برای بهبود معیشت مردم و این نظام عمل کنیم، ما می‌خواهیم یک جریان با نبض پرتپش سراسری ایجاد کنیم تا یک پیام را بیان کنیم، مهم این است ما پیوستگی را میان شما بنیاد میتضعفان و بنیاد علوی ببینیم تا نقشی را که باید ایفا کنند درست درک شود.

وی گفت: ما در بنیاد در صف اول نیستیم؛ صف اول ماموریت ما شمایید. شما طلایه‌دار هستید. کسانی که تجربیاتشان باید کمک کند تا نقششان را درست ایفا کنند. کار باید متکی بر آیین‌نامه باشد، اما این همه کار نیست آنچه مهم است حامل پیام انقلاب بودن و خدمت به مردم است.

رئیس بنیاد مستضعفان عنوان کرد: ما دنبال دیده شدن نیستیم، اما کار ما باید ما را به دیگران نشان دهد، عمل ما باید به حدی موثر باشد که بطور طبیعی دیده شویم، اینجا و در هر گردهمایی دوست دارم جنبه معنوی و مادی در ما تبیین شود، اینکه حس کمک به محرومین را تقویت کنیم و ببینم در این لباسی که به تن کرده ام درست عمل میکنم؟ عنصر معنویت از این منظر که این کار عبادت است هرروز سعی کنید با وضو سرکار حاضر شوید اینها کار را تسهیل میکند.

دهقان خاطرنشان کرد: باید هرروز عزم و اراده را تقویت کنیم.  فکر کنیم و سپس عمل کنیم، اینکه خوب فکر کنیم مهم است، اگر نیاز را درست تشخیص ندهیم اتلاف منابع میکنیم، ما میخواهیم نمایندگی کنیم و نشان‌دهده اراده مملکت در برطرف کردن محرومیت باشیم، در کار ما خستگی معنا ندارد درماندگی وجود ندارد، تعویق انداختن در کار ما نیست، یعنی لحظات در کار شما همه طلایی و تعیین کننده است البته کار بی برنامه هم به هیچ عنوان انجام نمی‌دهیم.

وی افزود: ما بار‌ها تاکید کردیم که باید جنعیتی را به کار واداریم و کمک کنیم وارد مسیر درست شوند، ما از یک جایی به بعد فقط مراقبت میکنیم، فرد باید بیاموزد که در قبال خود و جامعه مسئولیت بپذیرد. افراد باید روی پای خود بایستند پس ما هدایت و کمک به پیشبرد میکنیم.

دهقان با بیان اینکه کار یعنی هویت و اشتغال یعنی همه چیز گفت: کسی که بیکاره باشد در درون خود حس انگل بودن میکند، در جامعه اسلامی باید در درونش جوشش باشد تا درونش مستمند نباشد، افراد به سمت درامدی عزت مندانه به اتکای توانمندی خود باید بروند، بحث درآمد پایدار بشدت جدی است.

رئیس بنیاد مستضعفان عنوان کرد: فشار‌های محلی نباید برای ما ماموریت تعریف کند ما تحت فشار گروهی قرار نمی‌گیریم ما در پی منویات رهبری حرکت میکنیم، ما باید برای کمک گرفتن از دیگران انتخابگر باشیم، ما همه نیاز را دریافت و مطالعات را بررسی میکنیم باید شاخص‌هایی تعریف و به اتکای آنها مسیر امتداد را بوجود اوریم نباید منابع را صرف رفع مشکلات دیگران کنیم نباید دیگران مسئولیتشان را گردن ما اندازند. ما یک تجربه زیست‌شده دو‌سه دهه‌ای داریم که یک نقطه قوت است. به عبارت دیگر، ما الان در نقطه‌ای هستیم که شما تکیه‌گاه ما هستید که انشالله شما این کار را خواهید کرد.

در این مراسم، تفاهم‌نامه‌ای میان بنیاد مستضعفان و بانک سینا برای ارائه 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به منظور ایجاد 65 هزار شغل در سال جاری به امضا رسید. همچنین در حاشیه مراسم امروز از سند اشتغال پایدار در 350 شهرستان و 2500 روستا و منطقه حاشیه‌ای رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب