دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد؛

هوشمندسازی لایحه بودجه ۱۴۰۴/ افزایش ۴۰درصدی بودجه عمرانی

هوشمندسازی لایحه بودجه ۱۴۰۴  افزایش ۴۰درصدی بودجه عمرانی
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:در لایحه بودجه ۱۴۰۴، بودجه عمرانی نسبت به سال قبل ۴۰درصد افزایش پیدا کرده است.در حالی که بودجه عمومی سال گذشته ۱۱درصد بود و امسال از طریق حواله های تفتی به ۲۰درصد می رسد .
کد خبر : 937067

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، سید حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز (سه شنبه ۱ آبان) در نشست خبری لایحه بودجه ۱۴۰۴، گفت: امروز تقارن مبارک روز ملی  آمار و برنامه ریزی و روز تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۴ به مجلس شورای اسلامی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید براینکه کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ در زمان مقرر تحویل داشته شد، گفت: اصلاحات ساختاری بودجه از سال ۱۳۹۷ تا کنون مطرح است که موضوع یکپارچگی بودجه، تهاتر نفت و  برخی از ردیف های بودجه که با عدد ۱ شماره گذاری می شد، شفافیت را از بودجه می گرفت. امروز با اصلاح این موارد لایحه بودجه ۱۴۰۴ به شفافیت کامل تری رسیده است.

پورمحمدی ادامه داد: قانون برنامه توسعه هفتم همزمان  با لایحه بودجه ۱۴۰۴ تقدیم مجلس شد. البته شفافیت و امکان گزارش گیری از بودجه در سال های گذشته جامعیت نداشت اما امسال با سیاست های جامع به سمت شفافیت سازی در ردیف ها و پرداخت های بودجه حرکت انجام گرفته است.

هوشمندسازی لایحه بودجه 

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هوشمند سازی بودجه اقدام دیگری است که امسال  در تهیه لایحه  بودجه ۱۴۰۴ جهت شفاف سازی صورت گرفته است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارقام بودجه با اشاره به  واقعی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان و پرداخت بدهی گندم کاران اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل در بودجه مساعدت در رشد تولید و کاهش تورم است. سازمان برنامه و بودجه  با استفاده از اظهار نظرات و همکاری کارشناسان و متخصصان و فعالین بخش خصوصی، لایحه بودجه را با حداقل تورم تنظیم و در راستای ثبات بخشی به موضوعات تورمی پرداخته است.

بودجه عمرانی ۴۰درصد افزایش یافت

پورمحمدی گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۴، بودجه عمرانی نسبت به سال قبل ۴۰درصد افزایش پیدا کرده است.در حالی که  بودجه عمومی سال گذشته ۱۱درصد بود و امسال از طریق حواله های تفتی به ۲۰درصد می رسد .

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه دولت باید بخشی از بدهی خود به بانک ها را پرداخت کند، گفت: پرداخت ۲۰۰هزار میلیارد تومان بدهی تامین اجتماعی و افزایش سرمایه بانک های دولتی در لایحه بودجه ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: مبلغ بدهی خرید گندم تا پایان هفته جاری پرداخت می شود و منابع حدود ۲۲۰ میلیارد تومان این بدهی تامین و بازپرداخت ها آغاز شده است.یکی از موارد مهم بودجه سال آینده تامین منابع مالی مورد نیاز خرید گندم در سال آینده در بودجه ۱۴۰۴ دیده شده است.

به گفته پورمحمدی؛ مشارکت دولت با بخش خصوصی و افزایش سرمایه برخی صندوق ها، بیمه کشاورزی، حمایت از اشتغال، حقوق گمرکی واردات لوازم مورد نیاز صنعت کشاورزی از دیگر موارد مهمی است که در بودجه ۱۴۰۴ به آن توجه ویژه شده است.

مالیات شامل افزایش سرمایه شرکت های بورسی نمی شود

وی در ادامه تاکید کرد: شرکت های بورسی در صورت افزایش سرمایه شامل پرداخت مالیات نخواهند شد و مطالبات بنگاه‌ها از دولت نیز از مجموعه اقدامات وحمایت از تولید پیش بینی شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: معافیت مالیاتی حقوق کارمندان و کارگران در لایحه بودجه ۱۴۰۴ حدود  ۱۰۰در صد افزایش یافته است.

ارقام بودجه ۱۴۰۴  واقعی پیش بینی شد

پورمحمدی در ادامه تصریح کرد: هدف ما جلوگیری از اثر تورمی و اینکه پول‌های دولت در جایی رسوب نکند، است. هوشمندسازی بودجه با پرداخت‌های نهایی را در بودجه طرح ریزی کردیم تا منابع بودجه‌ای را در کمترین زمان صرف بهترین موقعیت‌ها کنیم.

وی افزود: موضوع مهم دیگر مربوط به اصلاحات ساختاری این است که بودجه با ارقام نامعلوم و غیرواقعی پر نشود بلکه واقعی باشد. بنابراین تلاش شد پرداختی بازنشستگان یا خرید گندم که کمتر پیشبینی می‌شد، واقعی دیده شود. 

اثر بودجه در رشد اقتصادی به صورت حداکثری تنظیم شد

معاون رئیس جمهور ادامه داد: یکی از موارد قابل توجه دیگر در لایحه بودجه سال آینده این بود که نقش بودجه در کاهش تورم، تولید و ثبات قیمت‌ها چه خواهد بود. در نتیجه تلاش شد اثر بودجه در رشد اقتصادی به صورت حداکثری تنظیم شود و احکام بودجه نهایت کمک را در ثبات بازارها داشته باشد.

افزایش ۴۰ درصدی بودجه عمرانی

پورمحمدی اضافه کرد: بودجه عمرانی یا تکلم دارایی‌های سرمایه‌ای نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد. سال قبل این عدد ۱۱ درصد بود و امسال از طریق رشد و شفاف سازی از طریق حواله‌های نفتی این نسبت به ۲۰ درصد می‌رسد.البته در بودجه فقط طرح‌های دولت مهم نبود بلکه دولت بر اساس قانون برنامه باید بخشی از بدهی‌های خود را به بانک‌ها تقدیم کند در نتیجه حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از بدهی بانک‌ها در سال آینده باز پرداخت خواهد شد و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های تأمین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

پورمحمدی در ادامه اظهار کرد: موضوع مشارکت عمومی و خصوصی به صورت جدی در بودجه ۱۴۰۴ دیده شده است. موضوع حمایت از بعضی از صندوق‌های حامی اشتغال و افزایش سرمایه آنها و بیمه محصولات کشاورزی در بودجه پیشبینی شد.

وی افزود: سعی شد حقوق گمرکی برای مواد اولیه و کالاهای اساسی روی همان رقم دو درصد باقی بماند و افزایشی پیدا نکند. در مورد شرکت‌های بورسی، در صورت افزایش سرمایه آن افزایش مشمول مالیات نخواهد شد و قانون بودجه سال آینده مالیات بر اشخاص حقوقی مانند سال جاری همان ۲۰ درصد خواهد بود. همچنین ساز و کاری دیده شد تا بتوانند از سهام دولتی بهره مند شوند. اینها مجموعه اقدامات در بخش حمایت از دولت است.

سقف معافیت مالیاتی مشاغل ۲۴ میلیون تومان شد

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در اینکه آیا بودجه پیوست عدالت دارد یا نه توضیح می‌دهم که اولاً معافیت مالیاتی حقوق که هم شامل کارمندان دولت و هم شامل مشاغل و کارگران می شود، افزایش پیدا کرد و به ۲۴ میلیون تومان ماهانه افزایش پیدا خواهد کرد که می‌تواند کمکی به عدالت باشد. برخی از ارقام ما در جدول تبصره ۲۴ بود که خاصیت آن موقت بودن آن است. یارانه بگیران، مستمری بگیران تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به بودجه اصلی انتقال پیدا کرد تا از هر نوسان و آسیب مصون بمانند.

پورمحمدی تصریح کرد: در خصوص بحث قانون جوانی جمعیت، ضریب حقوق ۲۰ درصد افزایش می‌یافت اما در مورد خانواده‌های مشمول این قانون ممکن است با توجه به جمعیت به ۲۸ درصد و ۳۰ و چند درصد رشد کرد.

 ارز ترجیحی دارو حفظ شد

وی افزود: انشالله در بودجه سال آینده تخصیص ارز ترجیحی به دارو را بدون دغدغه آن را اجرایی کنیم. موضوعاتی مانند حفظ تعرفه ترجیحی دارو و … را رعایت کردیم. موضوع محیط زیست چه در سواحل و چه در مورد آلاینده‌ها نیز مورد توجه جدی قرار گرفته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در مورد پاداش بازنشستگان هم مشکلی داشتیم و سعی کردیم امسال تکرار نشود. به دنبال جبران کسری بودجه در این زمینه بودیم و سعی کردیم امسال رقم آن را واقعی ببینیم تا بازنشستگان مشکلی در دریافت نداشته باشند.

بودجه ۱۴۰۴  فشاری به بازارهای پولی وارد نخواهد کرد

پورمحمدی باتاکید براینکه تلاش شد بودجه کشور، حامی ثبات اقتصادی کشور در همه بخش ها باشد، گفت: هیچ فشاری به ثبات کشور در بازارهای پولی و سرمایه وارد نشود و بازارها توسط بودجه مورد حمایت قرار گیرند. تلاش شد از طریق افزایش سرمایه بانک‌ها و تسویه بدهی آنها و ثبات نرخ حامل‌های انرژی بتوانیم از ناحیه بودجه ثبات را رقم بزنیم و کمک کار رشد اقتصادی کشور باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب