دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1403 - 11:26
در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

بقایی: به رایزنی‌ها برای توقف جنگ افروزی و کشتار در غزه و لبنان ادامه خواهیم داد

بقایی: به رایزنی‌ها برای توقف جنگ افروزی و کشتار در غزه و لبنان ادامه خواهیم داد
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به رایزنی‌ها برای توقف جنگ افروزی و کشتار در غزه و لبنان ادامه خواهیم داد.
کد خبر : 936941

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، اسماعیل بقایی،  سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در رابطه با شرایط منطقه و کشتار مردم مظلوم غزه و لبنان توسط رژیم صهیونیستی اظهارکرد: در این دو هفته به موازات تشدید تنش‌ها در منطقه غرب آسیا دستگاه دیپلماسی رایزنی‌ها و فعالیت‌های گسترده و فشرده‌ای را برای توقف جنگ افروزی و کشتار در غزه و لبنان و حراست از امنیت و ثبات منطقه در برابر شرارت‌های رژیم اشغالگر در دستور کار داشت.

وی افزود: این رایزنی‌ها با سفر وزیر خارجه به لبنان به قلب میدان بیروت و دمشق آغاز و اجرایی شد و در قالب سفر منطقه‌ای به کشور‌های عربستان قطر عراق عمان اردن مصر و ترکیه ادامه یافت و قطعاً به این رایزنی‌ها ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: باید با فشار بر رژیم صهیونیستی و متحدین آن و حامیان تسلیحاتی آن، رژیم را وادار به توقف تجاوزات خود علیه لبنان و غزه بکنیم.

بقایی ادامه داد: روسیه شدیداً با ادامه تجاوزات و جنایات در غزه و لبنان مخالفت کرده است.

وی با تأکید بر اینکه ما از هر ابتکار و تلاشی که از تشدید تنش در غزه و لبنان انجام گیرد استقبال میکنیم، اضافه کرد: اساساً وقتی شما با کشوری رابطه نداری و به رسمیت نمیشناسی میانجیگری معنایی ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با روابط با مصر نیز بیان کرد: ما فارغ از برخی اختلافات یا سوءتفاهم‌هایی که ممکن است با برخی کشور‌های منطقه داشته باشیم، اولویت خود را در این دوره زمانی بر رایزنی و هم‌افزایی برای حفظ و ارتقای صلح و امنیت منطقه قرار داده‌ایم.

بقایی گفت: در مورد مصر نیز، همان‌طور که اشاره شد و شما می‌دانید، ما از مدت‌ها قبل در سطح کاردار و حفاظت از منافع روابط داشته‌ایم و بحث بهبود روابط و از سرگیری رسمی روابط دیپلماتیک نیز در دستور کار بوده است. قطعاً از هر فرصتی برای مطرح کردن این موضوع استفاده می‌کنیم. در مورد ادامه مسیر، همان‌طور که گفتم، این روند ادامه خواهد داشت.  

وی افزود: با کشور‌هایی که به دلیل مسائل مختلف، موفق به تنظیم زمان ملاقات نشده بودیم، این رایزنی‌ها حتماً ظرف امروز و فردا انجام خواهد شد. امروز نیز سفری به دو کشور مهم منطقه، کویت و بحرین، خواهیم داشت و فکر می‌کنم با این سفر، بخش عمده یا تقریباً تمام کشور‌های منطقه که نیاز به رایزنی داشتیم، پوشش داده خواهند شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با اجلاس کشور‌های ۳+۳ نیز اظهارداشت: در اجلاس «۳ به علاوه ۳» که اخیراً در استانبول برگزار شد، کشور‌های عضو بر اهمیت تبدیل منطقه قفقاز جنوبی به عرصه‌ای برای همکاری‌های منطقه‌ای و اقتصادی تأکید کردند. ایران نیز با موضع ثابت خود بر لزوم احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورها، بدون تغییر در مرز‌ها و شرایط ژئوپلیتیک منطقه، خواهان حل‌وفصل مسائل موجود است.

بقایی همچنین در مورد بیانیه اجلاس کشور‌های همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا درباره جزایر سه‌گانه ایران بیان کرد: جمهوری اسلامی در مورد حاکمیتش بر جزایر سه گانه هیچ تردیدی ندارد و در این هیچ اغماضی نخواهد کرد. این موضوعی ثابت و مبتنی بر حقوق بین‌الملل، اصول منشور ملل متحد و تمامی موازین بین‌المللی است که بر احترام به تمامیت ارضی کشور‌ها تأکید دارد.  

وی افزود: فکر می‌کنم همه می‌دانیم که هیچ ادعایی تغییری در این موضع ایجاد نخواهد کرد. در عین حال، ما متأسفیم که کشور‌های اروپایی در این دوره زمانی خاص تصمیم گرفته‌اند به چنین مسئله‌ای بپردازند.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: ما مواضع خود را در قالب یک بیانیه مشترک اعلام کرده‌ایم و یادداشت‌های اعتراض به طرف‌های مربوطه ارسال شده است. این مسیر را با قاطعیت ادامه خواهیم داد.

بقایی در رابطه با ملاقات با مسئولان حماس در ترکیه نیز گفت: رابطه ما با ترکیه، به عنوان دو همسایه بزرگ و دو کشور اسلامی تأثیرگذار، رابطه‌ای ممتاز است. شرکت ما در اجلاس «۳ به علاوه ۳» فرصتی برای تقویت همکاری‌های چندجانبه در منطقه قفقاز بود. در این اجلاس، دو نشست مهم با مقامات ترکیه‌ای برگزار کردیم؛ یکی با وزیر خارجه و دیگری با رئیس‌جمهور محترم ترکیه.  

وی تأکید کرد: ملاقات با نمایندگان حماس نیز پیام روشنی داشت: حماس همچنان زنده است و مورد احترام است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: هر دو کشور، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران، بر حمایت از فلسطین و ضرورت استفاده از تمامی ظرفیت‌های دیپلماتیک در سطوح دوجانبه و چندجانبه، از جمله در سازمان همکاری اسلامی، برای توقف تجاوزات و نسل‌کشی در غزه و لبنان تأکید دارند.

بقایی در رابطه با تهدید به حمله علیه تأسیسات هسته‌ای ایران توسط نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز گفت: تهدید به حمله علیه تأسیسات هسته‌ای ایران بر اساس اسناد و قطعنامه‌های بین‌المللی، از جمله قطعنامه ۵۳۳، مردود و محکوم است. ایران این تهدید را به عنوان تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی تفسیر کرده و موضوع را به‌طور مستدل از طریق یادداشت اعتراضی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل پیگیری می‌کند.  

وی ادامه داد: ایران همچنین بر ماهیت قانون‌شکن رژیم صهیونیستی و اقدامات تهدیدآمیز آن علیه صلح جهانی تأکید کرده و این مسئله را در سطوح مختلف دنبال خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره بیانیه اتحادیه اروپا نیز گفت: ایران سیاست‌های اتحادیه اروپا را که مانع از فعالیت‌های هواپیمایی‌های غیرنظامی ایرانی در مسیر‌های اروپایی می‌شود، محکوم میکند. این اقدامات، بدون هیچ توجیهی جز آزار دادن مردم ایران و محروم کردن آنها از حقوق بنیادینشان، به ویژه در زمینه سفر‌های آسان و روان به مقصد‌های بین‌المللی، صورت می‌گیرد.

بقایی تصریح کرد: ایران همچنین بر ماهیت قانون‌شکن رژیم صهیونیستی و اقدامات تهدیدآمیز آن علیه صلح جهانی تأکید کرده و این مسئله را در سطوح مختلف دنبال خواهد کرد.

وی در رابطه با ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی در منطقه نیز توضیح داد: ایران رژیم صهیونیستی را به‌عنوان تنها موجودیتی که از زمان تأسیس خود در روز نکبت همواره به دنبال توسعه‌طلبی و جنگ‌افروزی بوده، محکوم میکند. این رژیم با حمایت آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی، به‌طور مداوم دامنه جنگ را گسترش داده و سابقه‌ای طولانی در تعرض به کشور‌های همسایه دارد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: رژیم صهیونیستی همواره به دنبال ایجاد بی‌ثباتی در منطقه است.

بقایی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه در صورت خطای رژیم صهیونیستی علیه کشورمان، پاسخ ایران چه خواهد بود؟ توضیح داد: هرگونه اقدام شرارت‌آمیز رژیم صهیونیستی با پاسخ قاطع و مؤثر جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.  حمایت‌های آمریکا رژیم صهیونیستی را در حملات خود علیه غزه و لبنان جری‌تر کرده است.  

وی گفت: کشور‌های منطقه به اهمیت حفظ صلح و امنیت پی برده‌اند و اجازه نخواهند داد از سرزمین یا فضای آنها برای تعرض به کشور‌های همسایه استفاده شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در رابطه با آخرین وضعیت پرونده نوری بیان کرد: رسیدگی به وضعیت آقای نوری یکی از دغدغه‌های جدی دکتر عراقچی بوده است. ایشان پیش از سفر خود به عراق با خانواده آقای نوری گفتگو کرده و اطمینان داده‌اند که وزارت خارجه تمامی تلاش‌های لازم را برای پیگیری این موضوع به کار خواهد بست.  

بقایی گفت: در جریان سفر به عراق، این مسئله به‌صورت جدی با مقامات عراقی مطرح شده و امیدواریم در روز‌های آینده خبر‌های خوبی بشنویم.

وی درباره نگاه غیر سازنده اتحادیه اروپا به ایران نیز توضیح داد: در خلال سفر آقای عراقچی به نیویورک، جلسه‌ای با سه کشور اروپایی در مورد موضوعات هسته‌ای و سایر مسائل برگزار شد. جمهوری اسلامی ایران همیشه در گفتگو و تعامل پیش‌قدم بوده و هیچ‌گاه پیش‌شرط خاصی برای این تعاملات بیان نکرده است. همچنان موضع رسمی ما این است که با تمامی کشور‌هایی که بر اساس احترام متقابل و درک از منافع مشترک و احترام به منافع ملی ایران عمل کنند، آماده تعامل هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین تصریح کرد: ما نشانه‌های مثبتی می‌بینیم که این رایزنی‌های دیپلماتیک منجر به شکل‌گیری یک عزم جمعی برای مقابله با خطرات تهدیدکننده ثبات و امنیت منطقه و توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی شده است. کشور‌های منطقه و شرکای خارجی‌شان نیز در تلاشند تا یک بسیج عمومی بین‌المللی ایجاد کنند و همزمان کمک‌های بشردوستانه برای کاهش درد و رنج مردم غزه و لبنان ارسال کنند.

بقایی ادامه داد: ما با هر کشوری که پیشنهادی برای توقف جنایات و تجاوزات به لبنان و نسل‌کشی در غزه داشته باشد، حتماً گفت‌وگو می‌کنیم و طرح‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه قصد دخالت در امور داخلی لبنان یا هر کشور دیگری را نداشته است. انتخاب ریاست جمهوری لبنان باید به دست مردم و گروه‌های سیاسی لبنانی انجام شود و حزب‌الله نیز یکی از گروه‌های مؤثر در این فرایند است. بهترین راه‌حل، گفت‌وگوهای لبنانی-لبنانی برای رسیدن به اجماع نظر است.



در حال بروزرسانی...

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب