دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد؛

هدر رفت یک سوم تولیدات غذایی در کشور/ ضرورت فرهنگ سازی در حفظ سلامت غذا

هدر رفت یک سوم تولیدات غذایی در کشور  ضرورت فرهنگ سازی  در حفظ سلامت غذا
وزیر جهاد کشاورزی گفت: حدود یک سوم تولید غذای ما هدر رفته و به هدف تولید خود نمیرسد؛ به همین جهت بایستی فرهنگ مصرف درست را بر اساس اخلاق تدوین کرده و گسترش دهیم.
کد خبر : 936909

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا؛ غلام‌رضا نوری قزلچه وزیر جهاد کشاورزی در جریان اولین همایش ملی اخلاق در کشاورزی و غذا ضمن تشکر از تمامی محققان در ارائه مقالات گفت: از تمامی مقالات و تحقیقات ارائه شده در جهت توسعه برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی استفاده خواهیم کرد. دین و اخلاق دو مقوله مهم بوده؛ بطوریکه پیامبر (ص) می‌گوید من برای تبیین اخلاق مبعوث شده ام؛ به همین دلیل اهمیت اخلاق در موضوع بحث ما روشن است.

وی ادامه داد: خوشا به حال جامعه‌ای که اخلاق در ان جاری بوده و مسابقه در ان بر اخلاق باشد. کشاورزی عرصه وسیعی دررحوزه‌های مختلف امنیت و اقتصاد و ... است و به همین جهت اخلاق در آن دو چندان اهمیت دارد. ارتباط انسان با انسان، گیاهان، حیوانات و آب و خاک در کشاورزی بسیار گسترده است؛ اما در موضوع ارتباطات انسان با غیر انسان، آدمیت غالب بوده و طرف مقابل اعم از حیوانات و گیاهان و زمین توان دفاع از خود را ندارند و به همین جهت باید به اخلاق در این موضوع بیشتر پرداخته شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای آنکه بدانیم اخلاق در هر بخش رعایت می‌شود یا خیر باید پایداری محیط زیست در آن منطقه را بسنجیم. همانطور که اشاره شد موضوع فرسایش خاک شدید در کشور بیانگر عدم رعایت اخلاق در این بخش هست؛ همچنین در موضوع اب نیز عدم رعتیت اخلاق مشهود است. حقوق کشاورزان و دهقانان نیز باید مورد توجه قرار گیرد چرا که شاید برخی از مشکلات ما در کشاورزی به دلیل عدم رعایت اخلاق در رعایت حقوق اجتماعی و حقوق کشاورزان است.

نوری اظهار کرد: ما در حوزه سلامت غذا نیز تکلیف مهمی بر عهده داریم و باید بر همین مبانی اخلاقی فرهنگ سازی کنیم. لازم به توجه هست که هیچ ذره‌ای در طبیعت بیهوده نیست و هر موجودی تکلیفی برعهده دارد. همچنین در فرهنگ مصرف نیز باید اخلاق را در دستور کار داشته باشیم چرا که حدود یک سوم تولید غذای ما هدر رفته و به هدف تولید خود نمیرسد؛ به همین جهت بایستی فرهنگ مصرف درست را بر اساس اخلاق تدوین کرده و گسترش دهیم.

وی تاکید کرد: ما حدود یک سوم شکر و ۹۰ درصد روغن را وارد می‌کنیم، اما با بررسی الگوی مصرف می‌بینیم که بیش از ۱.۵ برابر سند ملی امنیت غذایی را مصرف میکنیم. این شرایط موجب علاوه بر هدر رفت ارز، موجب آسیب به اقتصاد خانوار و گسترش بیماری‌ها شده و علاوه برآن موجب اسیب به طبیعت می‌شود. این اتفاق را می‌توان با فرهنگ سازی مدیریت کرد و از یک ضرر سه مرحله‌ای جلوگیری نمود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب