دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۹ مهر، همزمان با شانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت؛

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پاییز آمد» رونمایی شد + عکس

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پاییز آمد» رونمایی شد + عکس
مراسم رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پاییز آمد» در شانزدهمین پاسداشت «ادبیات جهاد و مقاومت» در استان زنجان برگزار شد.
کد خبر : 936859

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، همزمان با سالگرد سفر رهبر معظّم انقلاب به استان زنجان، «شانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» همراه با انتشار تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «پاییز آمد» توسط مؤسسه‌ پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی در مصلّی حضرت خاتم‌الانبیاء زنجان برگزار شد.

رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پاییز آمد» + عکس

بر اساس این گزارش، «پاییز آمد» روایت زندگی خانم فخرالسادات موسوی و سردار شهید احمد یوسفی، فرمانده واحد مهندسی، رزمی سپاه ناحیه زنجان است که در ۲۴۰ صفحه به قلم خانم گلستان جعفریان نوشته و توسط انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شده است. 

متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب به شرح زیر است:

  بسمه‌تعالی - عشقی آتشین، عزمی پولادین، و ایمانی راستین چهره‌نگار زندگی این دو جوان است که با نگارشی زیبا و رسا در این کتاب تصویر شده است. این نیز از همان روایات صادقانه است که شنیدن و خواندن آن امثال این حقیر را خجالت‌زده میکند و فاصله‌ی نجومی‌شان با این مجاهدان واقعی را آشکار میسازد.

آیین تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پاییز آمد» آغاز شد + عکس

در ابندای این نشست علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سخنانی عنوان  کرد: یکی از منابع بسیار مهم در شناخت شرایط و وضعیت اجتماعی- فرهنگی دوره‌های مختلف تاریخی، بررسی اطلاعاتی است که در آثار مکتوب دورۀ مورد تحقیق آمده و پژوهشگر با مطالعه دقیق آن آثار به داده‌هایی مهم دست می‌یابد.

وی افزود: بدین ترتیب و به عنوان مثال شناخت وضعیت سیاسی اجتماعی فرهنگی قرن هشتم هجری قمری به همان اندازه که نیاز به مطالعه آثار مکتوب تاریخی آن دوره دارد به مطالعۀ آثار ادبی نظم و نثر نیز محتاج است. شواهد بسیار از مؤلفه‌ها و سبک زندگی در قرن هشتم در فارس را می‌توان در آثار عبید زاکانی، حافظ، بواسحاق اطعمه و ... به دست آورد. در طول دوران دفاع مقدس هشت ساله و به نحو بیشتر و گسترده‌تر پس از خاتمه جنگ تحمیلی، کتاب‌های بسیاری در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، تاریخی و اسناد آن دفاع مقدس شکوهمند منتشر شده‌اند. در این میان زندگینامه خاطرات مربوط به سرداران، شهدا و ایثارگران و همسران و خانوادۀ آنان از اهمیت و تعداد عناوین و شمارگان قابل توجهی برخوردار است. امّا در میان این آثار متنوع و متعدد، برخی از آنها دارای این ویژگی خاص می‌باشند که با مطالعۀ آنها می‌توان به درک دقیق‌تری از شرایط اجتماعی دوران حیات و فعالیت راوی یا خانوادۀ وی نیز دست یافت.

مختارپور‌گفت: کتاب پاییز آمد علیرغم حجم نسبتاً کوتاه، در بازنمایی تصویری روشن و مختصر امّا گویا از وضعیت فرهنگی اجتماعی دوران مذکور خصوصاً مقطع زمانی ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۵ موفق بوده است. خوانندۀ این کتاب در ضمن مطالعه زندگی مشترک فخر السادات موسوی وهمسرش تا حدود زیادی با مختصات آن دوران آشنا می‌شود.   ۲. اهمیت مطالعه در میان نسل دانش‌آموز و دانشجوی سالهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، جستجو برای یافتن پاسخ‌های دینی- سیاسی، آشنایی با مکاتب مطرح آن روزگار از جمله مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم    ۳. رواج فضای ادبی، اشعاری که میان دانش‌آموزان، دانشجویان، و گروه‌های کوهنوردی خوانده می‌شد.   ۴. اهمیت صدق در قول و فعل، صداقت در معارفۀ پیش از ازدواج.۵. محوریت مساجد در فعالیت های اجتماعی، نظامی، فرهنگی.   ۶. توجه برخی جوانان و حتی نوجوانان به تهذیب و تزکیه، حس همدردی با ضعفا، عبادت‌های خاص، ره صدساله را در مدت کوتاهی پیمودن

کتاب "پاییز آمد" خاطرات خانم فخرالسادات موسوی همسر سردار شهید احمد یوسفی که به قلم خانم گلستان جعفریان تدوین شده یکی از این آثار است.

در مراسم رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب خانواده‌های معظّم شهدا، نخبگان و اندیشمندان، فعالان فرهنگی، هنرمندان، طلّاب و دانشجویان حضور داشتند.

کتاب «پاییز آمد» یکی از شش کتابی است که اخیراً در هفته دفاع مقدس به‌عنوان تازه‌ترین کتب تقریظی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای معرفی شده بودند.

پیش از این نیز دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در برنامه‌های جداگانه‌ای از سال ۱۳۹۰ از  نویسندگان و راویان کتاب‌های «نورالدین پسر ایران»،«پایی که جا ماند»، «لشکر خوبان»، «من زنده‌ام»، «آن بیست‌و‌سه نفر»، «وقتی مهتاب گم شد، گلستان یازدهم، دختر شینا، آب هرگز نمی‌میرد»، «فرنگیس»، «در کمین گل سرخ»، «مربع‌های قرمز»، «عصرهای کریسکان»، «تنها گریه‌کن»، «حوض خون»، «مهاجر سرزمین آفتاب»، «خاتون و قوماندان» و «سرباز روز نهم و اسم تو مصطفاست» تقدیر نموده و یادداشت‌ها و تقریظ‌های رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب‌ها را منتشر کرده بود.

همچنین در این مراسم، حاج مهدی رسولی به مداحی و ذکر مناقب  اهل بیت(ع) و شهدای انقلاب اسلامی و شهدای مبارز غزه و حزب‌الله  پرداخت و حاضران از شعرخوانی استاد کلامی زنجانی نیز بهره‌مند شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب