دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گلایه مقام سابق آموزش و پرورش از قیمت بالای تبلت‌ها؛ توان‌یابان از دسترسی محروم‌اند

گلایه مقام سابق آموزش و پرورش از قیمت بالای تبلت‌ها؛ توان‌یابان از دسترسی محروم‌اند
مقام سابق نظام تعلیم و تربیت استثنایی کشور با گلایه از قیمت و هزینه‌های گزاف این تبلت‌ها، از عدم دسترسی عموم توان‌یابان به همین علت خبرداد.
کد خبر : 936847

حجت‌الله الماسی، که تا هفته گذشته در مسند ریاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تکیه زده بود در گفتگو با خبرگزاری آنا، درباره استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش دانش آموزان توان‌یاب، گفت: تجهیز مدارس استثنایی به رایانه و چگونگی استفاده از آن از اهمیت بسیاری برخوردار است، اهمیت استفاده از رایانه‌های مناسب شده و مجهز به خط بریل و مناسب‌سازی محتوا‌ها و نرم‌افزار‌های درسی و آموزشی به ویژه برای توان‌یابان و دانش آموزان نابینای مطلق امروزه بسیار مهم است.

الماسی در توضیح چگونگی و نحوه استفاده از رایانه توسط نابینایان مطلق، تشریح کرد: ساز و کار این چنین است که تکنولوژی‌های ویژه‌ای در سیستم‌های رایانه دانش‌آموزان استثنایی نصب می‌شود که فناوری آن امکان بهره‌برداری را برای نابینایان مطلق به‌وجود می‌آورد. همچنین پلتفرم‌هایی در این زمینه وجود دارد که معلمان در صورت نیاز از آنها برای فرآیند تدریس در مدارس استفاده می‌کنند.

رئیس سابق سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور دیگر فناوری نوین در حوزه آموزش استثنایی را تبلت‌های مخصوص نابینایان، عنوان کرد و توضیح داد: این تبلت‌ها دارای کیبورد‌های سخنگو هستند و علاوه بر آن، به خط بریل نیز مجهزند.

این مقام سابق نظام تعلیم و تربیت کشور با گلایه از قیمت و هزینه‌های گزاف این تبلت‌ها، از عدم دسترسی عموم توان‌یابان به همین علت خبرداد.

به گفته مقام پیشین آموزش و پروش استثنایی، طی سال‌های گذشته تعداد ۲۰۰ تبلت خریداری شده است و در اختیار مدارس قرار گرفته است.

رئیس سابق سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه درصدد هستیم منابعی را برای استفاده مشخص کنیم، ابراز کرد: اقداماتی وجود دارد که منجر به یادگیری بهتر می‌شود؛ توانایی جهت‌یابی و تقویت حس دانش‌آموزان از جمله اقدامات این مهم است.

این مسئول پیشین در بخش دیگری از اظهاراتش به اتاق‌های چند حسی اشاره کرد و گفت: ۲۲ اتاق چند حسی وجود دارد که سایر حواس دانش‌آموزان نابینا را تقویت می‌کند، عنوان کرد: همچنین این روز‌ها مدارس را به اتاق‌های جهت‌یابی مجهز کردیم که امکان پیدا کردن جهت را برای دانش آموزان فراهم می‌کند. همان‌طور که می‌دانید جهت‌یابی یکی از مهمترین مهارت‌های نابینایان است که امروز وجود آن را در مدارس شاهد هستیم و روز به روز روند صعودی دارد.

الماسی با بیان اینکه مناسب‌سازی محتوا از اقدامات مهم این روزهاست، ابراز کرد: مناسب‌سازی ۱۹۳ عنوان در دست اقدام است که از این تعداد؛ ۱۰۵ عنوان به‌صورت بریل و ۳۹ عنوان به‌صورت کتاب صوتی برای نابینایان انجام شده است. سایر تغییرات محتوایی در زمینه تغییر سایز فونت برای کم‌بینایان است.

رئیس سابق سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه تقویت حواس از طریق اتاق‌های چند حسی و جهت‌یابی انجام می‌شود، اظهار کرد: فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید به‌صورت رسمی در مدرسه شکل نگرفته است؛ اما این تکنولوژی در اختیار نابینایان علاقه‌مند به‌صورت موردی قرار گرفته است و درصدد هستیم آن را به شکل عمومی‌تر در مدارس پیاده‌سازی کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه سطح علمی مدارس استثنایی با کشور‌های توسعه یافته چقدر تفاوت دارد، عنوان کرد: من نمی‌توانم چنین مقایسه‌ای انجام دهم؛ اما در دنیا خط بریل هنوز هم بهترین تکنولوژی محسوب می‌شود. آنچنان که کیبورد تبلت‌های تولید داخل نیز از خط بریل استفاده شده است. برخی از نابینایان هوش‌بر عادی در امتحانات نهایی با دانش‌آموزان عادی رقابت می‌کنند؛ همچنین سطح تحصیل و یادگیری آنها را با سایر دانش‌آموزان مقایسه می‌کنیم.

الماسی با اشاره به مشکلات دانش‌آموزان و والدین از سرویس مدرسه، ابراز کرد: صد در صد سرویس مدارس استثنایی در سراسر کشور رایگان است. این امر یک امر بایدی است؛ اگر از والدینی تقاضا و درخواست پول شده است، با روابط عمومی سازمان استثنایی این امر را در میان بگذارد.

رئیس سابق سازمان آموزش‌وپرورش با اشاره به چگونگی استعدادیابی دانش‌آموزان استثنایی، ابراز کرد: با کمیته پاراالمپیک در این زمینه جلسات متعددی برگزار کردیم. آنها در تمام برنامه‌های ورزشی سازمان استثنایی نیروی مربی استعدادیاب ارسال می‌کنند و پس از شناسایی دانش‌آموزان در کانون‌های آنها مشغول به فعالیت می‌شوند و برای تیم ملی معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۱۸ رشته در مسابقات فرهنگی‌هنری داریم، عنوان کرد: بیشتر دانش‌آموزان ما در مسابقات عادی شرکت می‌کنند. برای مثال، دانش‌آموزان نابینای ما رتبه اول مسابقات قرآنی را کسب کردند. همچنین امسال ۳۵ دانش‌آموز استثنایی در جشنواره خوارزمی حائز رتبه شدند و ۴ نفر از آنها رتبه اول را کسب کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب