دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بازگشت نرخ رشد نقدینگی به روند کاهشی

بازگشت نرخ رشد نقدینگی به روند کاهشی
نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی در شهریور سال ۱۴۰۳ به ۸/۲۷ درصد رسید اگرچه این آمار در مقایسه با نرخ رشد دوره مشابه (شهریور سال ۱۴۰۲، ۹/۲۶ درصد) ۹/۰ درصد افزایش یافته است، اما آمار ماه­‌های خرداد، تیر و مرداد (به ترتیب ۶/۲۵، ۷/۲۷ و ۴/۲۸ درصد) حاکی از آن است در این ماه نرخ رشد نقدینگی در مسیر نزولی قرار گرفته است.
کد خبر : 936826

به گزارش ایرنا از بانک مرکزی، همچنین رشد ۱۲ ماهه پایه پولی در شهریور ۱۴۰۳ به رقم ۷‏/۱۸ درصد رسید که در مقایسه با رقم مشابه در شهریور سال ۱۴۰۲ (۷‏/۴۱ درصد) به میزان ۲۳ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

حجم نقدینگی در شهریور سال ۱۴۰۳ به رقم ۱‏/۹۰۷۰۵ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال ۱۴۰۲ معادل ۱‏/۱۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

لازم به توضیح است، تأمین مالی دولت از طریق انتشار اوراق بدهی دولت در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ در مقایسه با مقطع مشابه پارسال، سهم معناداری در افزایش رشد نقدینگی در این مدت داشته است، در همین رابطه، انتظار می‌رود به دنبال هماهنگی‌های لازم میان دولت و بانک مرکزی و همینطور اقدامات و برنامه‌های بانک مرکزی روند رشد نقدینگی در نیمه دوم سال اصلاح شود.


نرخ رشد نقدینگی
پایه پولی

پایه پولی در شهریور سال ۱۴۰۳، رقم ۵‏/۱۱۵۴۱ هزار میلیارد ریال را به ثبت رساند و رشد ۱۲ ماهه پایه پولی در شهریور ۱۴۰۳ به رقم ۷‏/۱۸ درصد رسید که در مقایسه با رقم مشابه در شهریور سال ۱۴۰۲ (۷‏/۴۱ درصد) به میزان ۰‏/۲۳ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین پایه پولی در شهریور ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به پایان سال گذشته رشدی معادل ۷‏/۵ درصد را تجربه کرد.

نرخ رشد نقدینگی

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب