دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مهر 1403 - 13:11
در نشست خبری مطرح شد؛

عراقچی: برای هر وضعیت و شرایطی آمادگی داریم ولی برخلاف رژیم صهیونیستی خواهان افزایش تنش نیستیم

عراقچی: برای هر وضعیت و شرایطی آمادگی داریم ولی برخلاف رژیم صهیونیستی خواهان افزایش تنش نیستیم
وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با همتای ترکیه‌ای خود گفت: برای هر وضعیت و شرایطی آمادگی داریم ولی برخلاف رژیم صهیونیستی خواهان افزایش تنش نیستیم.
کد خبر : 936630

به گزارش خبرگزاری آنا، سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز (شنبه) در نشست خبری مشترک با هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه اظهارکرد: ایران و ترکیه دو کشور مهم در منطقه و جهان اسلام هستند. ایران و ترکیه از مناسبات دوستانه و برادرانه در طول دوره‌ای متمادی برخودار هستند.

وی افزود: دیدارهای دوجانبه و بسیار سازنده‌ای را با برادر عزیزم هاکان فیدان داشتیم. در این دیدارها و گفتگوها بر تقویت روابط دوستانه دو کشور در همه زمینه ها تاکید شد. برای گسترش هرچه بیشتر روابط ایران و ترکیه مصمم هستیم. 

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: سال ۲۰۲۵ به عنوان سال فرهنگی ایران و ترکیه اعلام شده است. برنامه های متنوعی فرهنگی بین دو کشور در دستور کار هست. مطمئن هستیم که ایران و ترکیه به عنوان دو کشوری که فرهنگ کهن دارند می توانند پیوندهای دوستی و برادری بین خودشون را از این طریق تحکیم بکنند.

عراقچی گفت: تداوم جنایات رژیم و کشتار زنان و کودکان در غزه و لبنان و رویکرد رژیم صهیونیستی برای گسترش جنگ در منطقه به هیچ وجه مورد قبول هیچ کسی در منطقه نیست به خصوص از سوی ایران و ترکیه.

وی با بیان اینکه ما هر دو کشور بر این باور هستیم که نسل کشی در غزه و جنایات در لبنان باید هر چه سریعتر متوقف بشود، تصریح کرد: همه کشورها به ویژه کشورهای اسلامی باید از همه ظرفیت‌ها و ابزارهای سیاسی و اقتصادی خودشان برای توقف ماشین جنگی رژیم کودک کش صهیونیستی استفاده بکنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: با سیاست‌های توسعه طلبانه رژیم اشغالگر منطقه به یک بشکه باروت تبدیل شده که انفجار آن می‌تواند صلح امنیت نه تنها منطقه بلکه جهان را با مخاطرات جدی مواجه بکند.

عراقچی تأکید کرد: احتمال بروز جنگ در منطقه یک احتمال جدی است و هیچکس در منطقه به جز رژیم صهیونیستی خواهان این وضعیت نیست. ما خواهان کاهش تنش‌ها هستیم البته همانطور که بارها اعلام کردیم برای هر سناریو و وضعیتی آمادگی لازم را داریم.

وی گفت: گسترش تنش در لبنان بسیار نگران کننده است. رژیم اسرائیل در نقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه بین‌الملل هیچ حد و مرزی برای خودش قائل نیست هیچ جنایت جنگی نمانده که این رژیم انجام نداده باشد. ما بر ضرورت آتش‌بس فوری و پایدار و ارسال فوری کمک های بشردوستانه به مردم لبنان و فلسطین تاکید کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: ما تداوم تروریسم دولتی رژیم اشغالگر قدس به ویژه ترور مجاهد شهید یحیی سنوار را به شدت محکوم می‌کنیم. تجربه ثابت کرده که شهادت این گونه رهبران بزرگ هیچ خللی در مبارزه مشروع مردم فلسطین علیه ظلم و اشغالگری ایجاد نمی کند بلکه به آن انگیزه‌های بیشتر و سرعت بیشتری می دهد.

عراقچی تأکید کرد: من شهادت شهید سنوار را به مردم فلسطین و همه مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت می گویم.

وی افزود: در مجموعه گفتگوهایی که من در منطقه داشتم چه در کشورهای منطقه خلیج فارس چه در فراتر از این منطقه در اردن، مصر، لبنان، سوریه و الان در ترکیه اولاً یک همبستگی کامل بین کشورهای منطقه با موضوع فلسطین با مردم فلسطین و با آرمان فلسطین وجود دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: محکومیت کامل اقدامات رژیم صهیونیستی بین کشورهای منطقه مشترک است. همه معتقد هستند که جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان باید متوقف بشود.

عراقچی تصریح کرد: یک نگرانی مشترک وجود دارد نسبت به افزایش تنش در منطقه و احتمال وقوع یک جنگ فراگیر چیزی که رژیم صهیونیستی دنبال آن هست و به دنبال فراگیر کردن جنگ در منطقه هست؛ همه منطقه هوشیار هستند که اجازه ندهند این اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه ایران خواهان افزایش تنش در منطقه نیست، اضافه کرد: ما خواهان توقف حملات و توقف جنایات رژیم صهیونیستی و برقراری آتش بس هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: همه کشورهایی که به لحاظ جغرافیایی بین ما و رژیم صهیونیستی قرار دارند اعلام کردند که اجازه نخواهند داد از خاک و فضای آنها علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده بشود. مجموعه تلاش هایی در سطح سازمان کشورهای اسلامی در حال هماهنگی هست تا  اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برگزار شود.

وی افزود: صدای منطقه علیه جنگ علیه جنایات رژیم صهیونیستی و ضرورت مقابله با آنها و در حمایت از مردم فلسطین الان رساتر از گذشته دارد به گوش می‌رسد.

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه ایران نیز گفت: قبل از جنگ روزانه ۵۰۰ کاروان بشردوستانه به نوار غزه وارد می شد ولی امروز در بالاترین حد خود روزانه ۳۰ کامیون مواد غذایی به نوار غزه ارسال می شود. اکنون ما شاهدیم که بحران عمیق تر شده و از دوم اکتبر تاکنون هیچ مواد غذایی به شمال نوار غزه وارد نشده این شرایط بسیار خطرناکی است.

وی افزود: مقامات ما در حال رایزنی هستیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم کمک های بیشتری را به نوار غزه ارسال بکنیم

فیدان تصریح کرد: ما از ابتدای جنگ کمک ها به نوار غزه را افزایش دادیم و ۸۴ تن مواد غذایی به نوار غزه ارسال کردیم و می‌خواهیم که این روند را ادامه بدیم اما به علت اینکه گذرگاه رفع بسته است متاسفانه مواد غذایی به صورت بسیار اندک وارد غزه می شود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب