دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
متخصص اطفال در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

شرایط تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان

شرایط تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان
متخصص اطفال گفت: کودکانی که کمتر از ۵ و ۲ سال سن دارند یا از بیماری‌های مزمن کلیوی، ریوی و مغزی رنج می‌برند و همچنین خیلی چاق هستند حتما واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.
کد خبر : 936583

عبدالله کریمی متخصص عفونی اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا، در رابطه با بیماری شایع کودکان در فصل پاییز و زمستان، اظهار کرد: شایع‌ترین بیماری که کودکان در فصل سرما به آن مبتلا می‌شوند، سرما خوردگی و آنفولانزا ناشی از ویروس‌ها است.

وی ادامه داد: تب، سرفه، آبریزش بینی، بدن درد، بی حالی، استفراغ ، اسهال و سرفه از علائمی است که سرما خوردگی و آنفولانزا دربدن کودکان ایجاد می‌کند.

این متخصص عفونی اطفال با بیان چند توصیه مهم افزود: مهم‌ترین کار و بهترین اقدامی که والدین می‌توانند انجام دهند، پیشگیری است. توصیه می‌شود برای کودکانی که کمتر از ۵  سال سن دارند یا از بیماری‌های مزمن کلیوی، ریوی و مغزی رنج می‌برند و خیلی چاق هستند حتما واکسن آنفلولانزا تزریق شود.

کریمی تصریح کرد: کسانی که برای اولین بار در سنین ۶ ماه تا ۹ سال واکسن آنفولانزا را دریافت می‌کنند، باید به فاصله یک ماه این واکسن را تکرار کنند. همچنین مقدار دوزی که باید برای کودکان تزریق شود نیم میلی لیتر است که در سنین کمتر از ۳ سال با توجه به حجم ماهیچه در ناحیه قدامی و جانبی ران زده و در کودکان بیشتر از ۲ سال در بازو تزریق می‌شود. از سوی دیگر باید توجه داشت که هوای داخل واکسن نباید گرفته شود، زیرا مقداری از مایع داخل آن به بیرون ریخته شده و حجم واکسن کم می‌شود.

وی با اشاره به این که کودکان کمتر از ۶ ماه بیشتر در معرض ابتلا به آنفولانزا هستند گفت: به دلیل محدودیت تزریق واکسن در افراد کمتر از ۶ ماه توصیه می‌شود والدین این افراد حتما واکسن آنفولانزا را دریافت کنند تا کودکشان کمتر در معرض ابتلا به بیماری باشد. نوع و برند واکسن و این که ۳ ظرفیتی است یا ۴ ظرفیتی هیچ اهمیتی ندارد و مهم دریافت و تزریق واکسن است.

هر سرفه‌ای در کودکان نیاز به درمان ندارد

این متخصص اطفال مطرح کرد: سرفه یکی از شایع‌ترین علائم بیماری آنفولانزا در کودکان است. لازم است والدین بدانند که هر سرفه‌ای نیاز به درمان ندارد. سرفه‌هایی که به صورت قطاری و پشت سر هم هستند و خواب کودک را مختل می‌کنند و همچنین موجب کبودی کودک می‌شوند نیازبه درمان‌های مخصوص دارند در غیر این موارد شربت‌های ضد سرفه تجویز  و معمولا به مدت ۳ روز استفاده می‌شود.

کریمی تصریح کرد: خانواده‌ها از تجویز خودسرانه دارو‌های ضد آلرژی مانند سیتریزین و لوراتادین و ... ممانعت کنند؛ زیرا این دارو‌ها برای سرفه‌های ناشی از آلرژی موثر است و نباید برای هر سرفه‌ای استفاده شود. توصیه می‌شود در کودکان کمتر از ۲ سال از دارو‌های ضد سرفه استفاده نشود، زیرا عوارض این دارو‌ها بر کودکان کمتر از ۲ سال بسیار زیاد است. یکی از عوارض این دارو  طولانی‌تر شدن مدت زمان سرفه است.

وی گفت: مایعات و غذا‌هایی که موجب نرم شدن گلو می‌شود بهترین خوراکی است که والدین می‌توانند در مواقع بیماری به کودک خود بدهند. از مصرف غذا‌های سرخ کردنی، بستی و تنقلات حتما خودداری شود. بهترین روش برای درمان، مراجعه به موقع به پزشک متخصص است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب