دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شناسایی علائم مسمومیت ناشی از مصرف الکل و اقدامات ضروری

شناسایی علائم مسمومیت ناشی از مصرف الکل و اقدامات ضروری
سرپرست گروه تجویز و مصرف فراورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو در خصوص علائم مسمومیت با متانول هشدار داد و گفت: این مواد می‌توانند به نابینایی و حتی مرگ منجر شوند.
کد خبر : 936576

به گزارش خبرگزاری آنا؛ کشاورز ملکی، سرپرست گروه تجویز و مصرف فراورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش موارد مسمومیت با الکل در سطح کشور، تأکید کرد که مصرف مشروبات الکلی تقلبی، به ویژه آن‌هایی که حاوی متانول هستند، می‌تواند خطرات جانی و جدی را به دنبال داشته باشد. متانول، نوعی الکل سمی است که در مشروبات الکلی قاچاق، ضدیخ و برخی از حلال‌ها وجود دارد و می‌تواند علائم اولیه مسمومیت را در مدت زمان کوتاهی بروز دهد.

وی ادامه داد: علائم اولیه مسمومیت با متانول معمولاً بین نیم تا چهار ساعت پس از مصرف ظاهر می‌شود و شامل تهوع، استفراغ، درد شکمی، سردرد، گیجی و خواب‌آلودگی است. متأسفانه در این مرحله بسیاری از بیماران به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

سرپرست گروه تجویز و مصرف فراورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو همچنین به علائم اصلی مسمومیت اشاره کرد که ممکن است بین ۶ تا ۲۴ ساعت بعد از مصرف الکل بروز کند. این علائم شامل اختلالات بینایی مانند تاری دید، دید برفکی، تغییر میدان بینایی، ترس از نور، دوبینی و حتی کوری کامل است. او هشدار داد که پس از گذشت ۲۴ ساعت، وضعیت بالینی فرد مسموم به طور جدی وخیم‌تر می‌شود و ممکن است به تشنج و اغما منجر شود که در نهایت می‌تواند منجر به مرگ شود.
دکتر کشاورز ملکی تأکید کرد: شناسایی سریع فرد مسموم بر اساس علائم بالینی و انجام اقدامات درمانی فوری می‌تواند جان فرد را نجات دهد. لذا در صورت مشاهده علائم اولیه در فردی که با الکل یا متانول در تماس بوده، ضروری است که هر چه سریع‌تر او را به مراکز درمانی منتقل کنیم.

وی در پایان بر اهمیت رعایت قوانین شرعی و قانونی در کنار آگاهی از خطرات مصرف الکل تأکید کرد و گفت: مصرف مشروبات الکلی نه تنها غیرقانونی است، بلکه سلامت جسمی و روانی افراد را نیز به شدت تهدید می‌کند. با توجه به خطرات جدی نظیر کوری و مرگ، توصیه می‌شود افراد از مصرف هرگونه مشروبات الکلی، به ویژه انواع تقلبی و غیر استاندارد، خودداری کنند.


سرپرست گروه تجویز و مصرف فراورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو افزود: اگر فردی در ۷۲ ساعت گذشته از مشروبات الکلی استفاده کرده است، بهتر است به مراکز درمانی مراجعه کند تا از عدم بروز مشکلات جدی اطمینان حاصل کند. مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری مانند کوری و مرگ به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب