دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فعالیت سیصد شرکت تجدیدپذیر/ امکان احداث سالانه هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی

فعالیت سیصد شرکت تجدیدپذیر  امکان احداث سالانه هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: شرکت‌های پیمانکار نیروگاه‌های خورشیدی زیادی در سراسر کشور فعال است و بر اساس اعلام رسمی کشور تا امروز سیصد شرکت پیمانکار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس فعال دارند.
کد خبر : 936556

به گزارش خبرگزاری آنا ازانجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر، شهباز حسن پور نماینده مجلس استان کرمان و عضو کمیسیون صنایع مجلس در مورد کسری و ناترازی برق کشور اظهار داشت: کسری برق به سمت نادرستی پیش می‌رود. سال آینده ما با قطعی برق بیشتری در بخش صنایع و خانگی روبروخواهیم بود. همچنین با کسری گاز هم روبرو هستیم و بنابراین توسعه نیروگاه‌های فسیلی مسیر درستی نیست ویکی از دلایل کسری برق و گاز این است که ما سال‌های طولانی فقط به انرژی‌های فسیلی تکیه کردیم و از انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله خورشیدی غفلت کردیم. همسایگان ما با سرعت زیاد به سمت احداث نیروگاه‌های خورشیدی رفته اند، ولی سرعت ما بسیار کم بوده است.

سازمان صنایع کوچک به مصوبه مجمع خود در خصوص اقساط ده ساله برای شهرک‌های خورشیدی عمل نماید

نماینده مجلس علت موانع توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران گفت:در همایش توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در صنایع (اینداست سولار ایران) که سوم مهرماه توسط انجمن ساتکا برگزار شد، من به چند مورد اشاره کردم. از جمله این که مجمع سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران متشکل از وزرای صمت، نیرو، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، دارایی و رئیس سازمان برنامه مصوب کردند که زمین شهرک‌های صنعتی و شهرک‌های خورشیدی بصورت اقساط ده ساله برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی به متقاضیان واگذار شود، ولی دردستورالعمل مصوب هیات مدیره این سازمان در ابتدای سال ۱۴۰۳ حداکثر زمان اقساط چهار ساله در نظر گرفته شده که خلاف مصوبه مجمع است.

وی ادامه داد:این موجب شده است که احداث نیروگاه خورشیدی در زمین‌های شهرک‌های خورشیدی متوقف شود. سازمان صنایع کوچک وشرکت‌های استانی آن باید دقت کنند که اگر انگیزه و مشوق‌های کافی برای سرمایه گذاران نیروگاه خورشیدی فراهم نکنند، صنایع زیرمجموعه آنها با ادامه کسری برق مواجه خواهند شد، لذا می‌باید سهم خود را ادا کنند. نباید بصورت بخشی به این مساله نگاه کرد.

سازمان صنایع کوچک در هر استان پنج شهرک خورشیدی ایجاد کند

حسن پور تاکید کرد: همچنین انتظار از سازمان صنایع کوچک این است که مطابق با مصوبه مجمع سازمان، در هر استان پنج شهرک خورشیدی ایجاد شود، تا سرمایه گذاران و همچنین صنایع آن استان بتوانند بدون درگیر شدن با مراحل اداری اخذ زمین، زمین‌های آماده شده را تحویل گرفته و اقدام به احداث نیروگاه خورشیدی نمایند. ولی در بسیاری از استان‌ها هنوز شرکت‌های استانی در این خصوص تلاش کافی انجام نداده اند.

ما هم به نیروگاه‌های بزرگ و هم نیروگاه‌های کوچک و متوسط خورشیدی نیاز داریم

حسن پور در پاسخ به اینکه نظر شما توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران باید توسط نیروگاه‌های بزرگ مقیاس ایجاد شود یا نیروگاه‌های کوچک اشاره کرد:ما هم نیاز به نیروگاه‌های بزرگ مقیاس داریم و هم کوچک مقیاس. برای مثال شرکت گل گهر نیروگاه خورشیدی۴۰ مگاواتی در دست احداث دارد که ۲۰ مگاوات آن آماده شده است. شرکت ملی صنایع مس نیز احداث چند نیروگاه خورشیدی بیش ازصد مگاوات را دربرنامه دارد. همچنین شرکت سیمان ممتازان نیز نیروگاه‌های مگاواتی احداث کرده است. کشور ما دارای وسعت و زمین‌های فراوانی است که احداث نیروگاه‌های خورشیدی مگاواتی را امکان پذیر می‌کند.

سیصد شرکت پیمانکار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در کشور

نماینده استان کرمان در مجلس، عنوان کرد:ما نباید نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس که تولید در محل مصرف هستند را نادیده بگیریم. کشور ما دارای شرکت‌های پیمانکار نیروگاه‌های خورشیدی زیادی در سراسر کشور در استان‌ها و شهرستان است. ما باید از اینها کمک بگیریم و به توانمندی‌های شان اطمینان کنیم. انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتکا) به ما می‌گویند که تا الان سیصد شرکت پیمانکار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس فعال دارندکه این تعداد قابل افزایش به ۵۰۰ شرکت در طول یکسال است.

امکان احداث سالانه هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در صنایع کشور

وی خاطر نشان کرد:ما بیشتر از ۳۰ استان و بیشتر از ۴۸۰ شهرستان در کشور داریم. اگر در هر شهرستان یک شرکت پیمانکار نیروگاه خورشیدی داشته باشیم، و اگر هر کدام از این شرکت‌ها سالانه ۲۰ نیروگاه خورشیدی با سایز متوسط ۱۰۰ کیلوواتی برای صنایع شهرستان خود احداث کنند، سالانه ۲ مگاوات نیروگاه خورشیدی در هر شهرستان، و سالانه هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در صنایع کشور احداث می‌شود که ظرفیت قابل توجهی است. توجه کنید که ما مجموعا تاکنون به هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور نرسیده ایم.

امکان احداث سالانه ۲۵۰، ۵۰۰ و هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی خانگی در کشور

این مقام مسئول در خصوص نیروگاه‌های خورشیدی خانگی نیز همینطور است. اگر شرکت‌های پیمانکار ما دراستان‌ها و شهرستان‌ها هر کدام سالانه صد نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی روی سقف خانه‌ها ایجاد کنند، بدین معنا است که ما سالانه در هر شهرستان ۵۰۰ کیلووات و مجموعا در کشور سالانه ۲۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی احداث می‌کنیم که این رقم در سال‌های بعد با قویتر شدن پیمانکاران می‌تواند دو برابر و به ۵۰۰ مگاوات و سال‌های بعد به احداث هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی خانگی برسیم. مددجویان کمیته امداد نیز جزو بخش خانگی هستند که این طرح هم اکنون برای آنها در حال اجرا است، بدین ترتیب که برق تولید می‌کنند و از این طریق درامد کسب می‌کنند.

اثر تعداد در نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس نادید گرفته شده است

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به احداث این تعداد نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس عملی یادآور شد:قطعا امکان پذیر است. اینها دور از دسترس نیست. در یکی از کشور‌های اروپایی ماهانه هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس احداث می‌شود. باید دقت کنیم که نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس روی سقف خانه‌ها و کارخانه‌ها احداث می‌شوند ونیازی به طی کردن روند اخذ زمین از منابع طبیعی و استعلام‌های آن، دریافت سایر مجوز‌ها مانند اتصال به شبکه و همچنین احداث خط و پست جدید و نیز دریافت تسهیلات بزرگ و وثایق بزرگ و ... ندارند؛ بنابراین روند احداث این نیروگاه‌ها می‌تواند بسیار سریع باشد. اثر تعداد در نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس چیزی است که در ذهن مسئولان ما تاکنون نادیده گرفته شده است.

رسیدن به اعداد و اهداف بزرگ با نیروگاه کوچک نیز امکان پذیر است

عدم نادیده گرفتن نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس تاکنون اشاره کرد: مسئولان ما، چون قول احداث ظرفیت‌های بزرگ را می‌دهند، تصور می‌کنند که صرفا با احداث نیروگاه‌های بزرگ می‌توانند به این اعداد برسند، در حالی که احداث نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس در تعداد بالا نیز ما را به همان اهداف می‌رساند. این یک حاصلضرب ساده ریاضی است. نیروگاه ۵ کیلوواتی شاید ظاهرا کوچک باشد، ولی ضربدر تعداد یک میلیون مشترک به عدد ۵ هزار مگاوات می‌رسد.

لزوم تمرکز زدایی از تهران در صدور مجوز‌ها

وی در پاسخ به نتیجه رسیدن سریع توسعه نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس کاری بیان کرد: ما باید از تهران تمرکز زدایی کنیم. ما وقتی می‌خواهیم هزاران نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در شهرستان‌ها احداث کنیم، غیر ممکن است که همه اینها برای اخذ مجوز به تهران بیایند.

تسهیلات تبصره ۱۸ به درستی تخصیص داده شود

حسن پور برای دریافت تسهیلات برای بخش خانگی و صنایع گفت: از محل تسهیلات تبصره ۱۸ مبلغ دو هزار میلیارد تومان به وزارت نیرو تخصیص داده شده است. وزارت نیرو می‌باید این تسهیلات را بدرستی تخصیص دهد. اگر برای هر نیروگاه پنجاه کیلوواتی مبلغ یک میلیارد تومان و برای هر نیروگاه صد کیلوواتی مبلغ دو میلیارد تومان تسهیلات داده شود، سه هزار عدد نیروگاه با سایز متوسط پنجاه و صدکیلوواتی با این مبلغ می‌توان در صنایع احداث کرد.

اعطای تسهیلات به صنایع در انتظار واریز مبالغ ماده ۱۶ است

وی افزود:بجز تسهیلات تبصره ۱۸، تسهیلات ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان نیز هست. مطابق با این قانون که مصوب مجلس است، صنایع اقدام به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر وتامین یک تا پنج درصد ازبرق مصرفی ازانرژی‌های تجدیدپذیرمی نمایند، درغیر اینصورت توانیر مبالغی را از صنایع دریافت می‌نماید که مجموعا مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان درسال گذشته و ۶۰۰۰ هزارمیلیارد تومان درسال جاری می‌شود. دراین قانون نوشته شده است که ۲۵ درصد ازاین منابع باید به حساب صندوق نوآوری و شکوفایی واریز شده و برای اعطای تسهیلات به نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس به صنایع داده شود. یعنی همان صنایعی که طبق این قانون ملزم به احداث نیروگاه تجدیدپذیرهستند، همان صنایع بتوانند تسهیلات دریافت کنند که نیروگاه خود را سریعتر احداث نمایند. ولی وزارت نیرو هنوز این مبالغ را واریز نکرده است. درآئین نامه این ماده، پیش بینی شده است که وزارت نیرو درصدی را بصورت علی الحساب تعیین کند و مبالغ بصورت خودکار از قبوض برق تفکیک شده و به حساب ذینفعان واریز شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب