دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آبان 1403 - 00:00
تقویم علم؛

۱ آبان در دنیای علم چه خبر؟

۱ آبان در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 936469

به گزارش خبرگزاری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۱ آبان برابر ۲۲ اکتبر را ورق می‌زنیم.  

*** 

گرافن 

۲۲ اکتبر ۲۰۰۴ میلادی برابر با ۱ آبا ۱۳۸۳ خورشیدی، دو پژوهشگر دانشگاه منچستر انگلستان به‌ نام‌های آندره گایم و کنستانتین نووسلف مقاله‌ای را در نشریه ساینس منتشر کردند و در آن به شرح ماده جدیدی پرداختند که از لایه دوبعدی اتم‌های کربن ساخته شده و از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است. این ماده دوبعدی که گرافن نام دارد خاصیت رسانایی الکتریکی و حرارتی بسیار بالایی دارد و باوجوداینکه ۲۰۰برابر قوی‌تر از فولاد است اما بسیار انعطاف‌پذیر است. گایم و نووسلف به‌دلیل آزمایش‌های پیشرو درمورد ماده دو بعدی گرافن برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۰ شدند.  

۱ آبان در دنیای علم چه خبر؟

اختراع فتوکپی خشک 

۲۲ اکتبر ۱۹۳۸ میلادی برابر با ۱ آبان ۱۳۱۷ خورشیدی، چستر کارلسون، فیزیکدان آمریکایی از شیوه فتوکپی خشک یا الکتروفتوگرافی که همچنین با نام زیروگرافی هم شناخته می‌شود رونمایی کرد. کارلسون با همکاری دستیارش از یک پوشش گوگردی روی صفحه از جنس روی استفاده کرد که به‌شدت با یک دستمال مالیده شده بود تا بار الکترواستاتیکی تولید شود. سپس یک اسلاید شیشه‌ای را با استفاده از جوهر هندی برای نوشتن 10-22-38 ASTORIA تهیه کرد و این اسلاید را روی سطح گوگرد در اتاق تاریک قرار داد. پس از روشن کردن صفحه با یک لامپ رشته‌ای به‌مدت چند ثانیه، اسلاید حذف شد. وقتی پودر لیکوپودیوم روی سطح گوگرد پاشیده شد و از بین رفت، تصویر تقریباً کاملی از نوشته باقی ماند. با انتقال تصاویر پودری به کاغذ مومی و حرارت دادن ورق‌ها برای ذوب‌شدن موم، کپی‌های دائمی ایجاد شد. زیراکس یک علامت تجاری و همچنین اصطلاحی برگرفته از زیروگرافی برای معرفی عمومی دستگاه‌هایی است که فتوکپی را امکانپذیر می‌کنند.   

۱ آبان در دنیای علم چه خبر؟

کاشف ویتامین ث 

۲۲ اکتبر ۱۸۹۶ میلادی برابر با ۱ آبان ۱۲۷۵ خورشیدی، چارلز گلن کینگ، زیست‌شیمی‌دان آمریکایی کاشف ویتامین ث به‌دنیا آمد. او در سال ۱۹۳۲ زمانی که دانشگاه پیتسبورگ کار می‌کرد ویتامین ث را که پیشرفت علمی و پزشکی بسیار مهمی است، پس از پنج سال تلاش استخراج کرد. کینگ و همکارانش با تحقیقات پر زحمت روی استخراج اجزای آب‌لیمو- که به هزاران لیمو نیاز داشت- ماده‌ای بلوری جدا کردند و در آن، ویتامین ث را شناسایی و سپس آن را سنتز کردند. طی جنگ جهانی دوم، کینگ به‌عنوان رئیس بنیاد تغذیه آمریکا منصوب شد. این بنیاد تحقیقاتی را درباره مشکلات تغذیه‌ای که یک کشور و ارتش در حال جنگ با آن مواجه است، تامین مالی می‌کرد. او تا زمان بازنشستگی از دانشگاه کلمبیا در سال ۱۹۶۴ به کار نوآورانه خود با ویتامین ث ادامه داد. کینگ هم‌زمان با آلبرت زِنِت-جورجی اما مستقل از او ویتامین ث را کشف کرد و از این‌رو، بسیاری معتقدند که او برای کشف این ویتامین مستحق اعتبار برابر با زنت-جورجی است. 

۱ آبان در دنیای علم چه خبر؟

فرانک اسپدینگ 

۲۲ اکتبر ۱۹۰۲ میلادی برابر با ۱ آبان ۱۲۸۱ خورشیدی، فرانگ هارولد اسپدینگ‌، شیمی‌دان آمریکایی به‌دنیا آمد. اسپدینگ طی دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰، فرآیندهایی را برای کاهش تک‌تک عناصر خاکی کمیاب به حالت فلزی با هزینه‌کم ابداع کرد و بدین ترتیب این مواد را با قیمت‌های مناسب در اختیار صنعت قرار داد. پیش از این، پس‌از کشف شکافت هسته‌ای در سال ۱۹۳۹، دولت ایالات متحده از دانشمندان برجسته خواست تا در توسعه انرژی هسته‌ای شرکت کنند. سال ۱۹۴۲، اسپدینگ از کالج ایالتی آیووا، متخصص در شیمی خاک‌های کمیاب، موافقت کرد که شعبه پروژه منهتن در شهر ایمز آیووا را راه‌اندازی کند که نتیجه آن عرضه فرآیندی آسان و ارزان برای تولید اورانیوم با کیفیت بالا بود. با فرآیند ابداعی او، بین سال‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۵، تقریباً 2میلیون پوند اورانیوم (حدود ۹۰۸هزار کیلوگرم) در پردیس دانشگاه آیووا در آزمایشگاه قدیمی پاپ‌کورن، فرآوری شد. 

۱ آبان در دنیای علم چه خبر؟

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب