دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1403 - 00:03
تقویم علم؛

۲۹ مهر در دنیای علم چه خبر؟

۲۹ مهر در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 936225

به گزارش خبرگزاری آنا، تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۲۹ مهر برابر ۲۰ اکتبر را ورق می‌زنیم.  

*** 

کاشف نوترون 

۲۰ اکتبر ۱۸۹۱ میلادی برابر با ۲۹ مهر ۱۲۷۰ میلادی، جیمز چادویک، فیزیکدان انگلیسی به‌دنیا آمد. چادویک در سال ۱۹۳۵ جایزه نوبل فیزیک را برای کشف نوترون دریافت کرد. او در کمبریج و در برلین زیر نظر گایگر تحصیل کرد، سپس در آزمایشگاه کاوندیش با رادرفورد کار کرد و در آنجا ساختار اتم را بررسی کرد. او روی پراکندگی ذرات آلفا و تجزیه هسته‌ای کار کرد. چادویک با بمباران بریلیوم با ذرات آلفا، نوترون را کشف کرد. نوترون ذره‌ای خنثی در هسته اتم است. سال ۱۹۳۲، جیمز چادویک، در مقاله‌ای که در نشریه نیچر منتشر کرد نوترون را به‌عنوان ذره‌ای خنثی که در هسته اتم‌ها کشف کرده است توصیف و واژه نوترون رو ابداع کرد. او سرپرت گروهی بود که طی جنگ جهانی دوم در انگلستان روی بمب اتم کار می‌کردند.  

۲۹ مهر در دنیای علم چه خبر؟

توماس بارتولین 

۲۰ اکتبر ۱۶۱۶ میلادی برابر با ۲۹ مهر۹۹۵ خورشیدی، توماس بارتولین، آناتومیست و ریاضیدان دانمارکی به‌دنیا آمد. او در سال ۱۶۵۲ برای اولین‌بار کل سیستم لنفاوی انسان را به‌طور کامل توصیف کرد و اولین مدافع کشف گردش خون ویلیام هاروی بود. باوجوداین، در سال ۱۶۴۷ به دانشکده ریاضیات پیوست و از سال ۱۶۶۱ سپس استاد آناتومی در دانشگاه کپنهاگ شد. او آثار زیادی در مورد آناتومی، فیزیولوژی و پزشکی و یک اثر کلی در مورد فارماکولوژی (داروشناسی) منتشر کرد. سال ۱۶۵۴ بارتولین و دانشکده پزشکی دانشگاهش توصیه‌هایی را درباره اینکه مردم چگونه می‌توانند در طول طاعون از خود مراقبت کنند، منتشر کردند. پس از آنکه ملکی که بارتولین در سال ۱۶۶۳ خریده بود در سال ۱۶۷۰بر اثر آتش‌سوزی ویران شد، شاه کریستین پنجم به‌عنوان پزشک شخصی به او حقوق سالانه پرداخت کرد، اگرچه به ندرت به خدمات او نیاز بود. 

۲۹ مهر در دنیای علم چه خبر؟

کریستیانه نوسلاین-فولهارت 

۲۰ اکتبر ۱۹۴۲ میلادی برابر با ۲۹ مهر ۱۳۲۱ خورشیدی، کریستیانه نوسلاین-فولهارت، دانشمند ژنتیک‌شناس آلمانی به‌دنیا آمد. او در سال ۱۹۹۵ جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را به‌طور مشترک با اریک ویشوس و ادوارد لوئیس به دلیل کشفی که درباره کنترل ژنتیکی رشد اولیه جنین انجام داده بود برنده شد. مقاله او در نشریه نیچر باعنوان «جهش‌های موثر بر تعداد بخش‌ها و قطبیت در مگس میوه» که در او در سال ۱۹۸۰ با همکاری اریک ویشوس نوشت زمینه ژنتیک تکاملی را متحول کرد. او طی یک مطالعه سیستماتیک برای ژن‌های جهش‌یافته که بر تشکیل بخش‌هایی در تخم‌های مگس میوه کوچک تأثیر می‌گذارند، آن دو توانستند همه ژن‌های جهش‌یافته برای این کار را شناسایی و فرآیندهای رشد در جنین مگس میوه را روشن کنند.  

۲۹ مهر در دنیای علم چه خبر؟

افتتاح آکواریوم خلیج مونته‌ری 

۲۰ اکتبر ۱۹۸۴ میلادی برابر با ۲۹ مهر ۱۳۶۳ خورشیدی، آکواریوم خلیج مونته‌ری افتتاح شد که بزرگترین محیط مصنوعی برای حیات دریایی بود که در محل یک کارخانه قدیمی کنسروسازی ماهی ساردین، با کمک ۴۰میلیون دلاری دیوید پاکارد از شرکت هیولت-پاکارد (اچ‌پی)، ساخته شد و ۶هزارو۵۰۰ حیوان دریایی را در خود جای داد. دست‌کم ۵۲۵ گونه در این آکواریوم، در مقیاس بزرگ نمایش داده شده است. ایده آکواریومی اختصاص برای نمایش زیستگاه‌های خلیج مونته‌ری در سال ۱۹۷۷ ازسوی گروهی متشکل از چهار زیست‌شناس دریایی در ایستگاه دریایی هاپکینز استنفورد مطرح شد. در‌حال‌حاضر، این آکواریوم دارای یک برنامه تحقیقاتی فعال است با گروه‌هایی که روی حفاظت از سمور دریایی و زیست‌شناسی حفاظت از ماهی تن کار می‌کنند و یک موسسه خواهر، موسسه تحقیقاتی آکواریوم خلیج مونته‌ری، که تحقیقات در اعماق دریا را در دره وسیع زیردریایی مونته‌ری انجام می‌دهد. این آکواریوم سالانه حدود ۲میلیون بازدیدکننده دارد. این آکواریوم تاکنون محل فیلمبرداری فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی بوده است و به‌ویژه منبع الهام صحنه‌هایی از فیلم پویانمایی در جستجوی دُری محصول کمپانی‌های دیزنی و پیکسار بوده است.  

۲۹ مهر در دنیای علم چه خبر؟

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب