دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نتایج یک تحقیق جدید؛

پدران دیابتی با مصرف متفورمین نگران نوزاد خود نباشند

پدران دیابتی با مصرف متفورمین نگران نوزاد خود نباشند
داده‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، مصرف متفورمین در پدران دیابتی که قصد فرزندآوری دارند، برای فرزندان آنها بی‌خطر است.
کد خبر : 936425

به گزارش خبرگزاری آنا، مطالعات جدید نشان می‌دهد داروی متفورمین که برای بیماران دیابیتی کاربرد دارد، برای مردانی که قصد فرزندآوری دارند بی خطر است.

مردان می‌توانند بدون نگرانی از ایجاد نقص‌های مادرزادی در فرزندان خود، داروی دیابت متفورمین را که جهت کنترل بیماری دیابت آنها تجویز شده است، مصرف کنند.

بر اساس این گزارش با بررسی بیش از ۳ میلیون بارداری در نروژ و تایوان، محققان هیچ ارتباطی بین نقص‌های مادرزادی و استفاده از متفورمین توسط پدران، در سه ماه قبل از بارداری، که دوره توسعه اسپرم است، پیدا نکردند.

متفورمین، یک داروی عمومی نسبتاً ارزان است که معمولا برای دیابت نوع دو تجویز می‌شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ از دانمارک نشان داده بود که متفورمین با خطر ۱.۴ برابر بیشتر نقص‌های مادرزادی در پسرانی که پدرانشان این دارو را مصرف می‌کردند، مرتبط است. مطالعاتی که پس از آن انجام شده‌اند، این ارتباط را تأیید نکرده‌اند.

در ژوئن امسال، نتایج دو مطالعه منتشر شده در Annals of Internal Medicine حاکی از این بود که استفاده مادر و پدر از متفورمین خطر بیماری‌های مادرزادی در فرزندان را افزایش نمی‌دهد. داده‌های حاصل از مطالعه در نروژ و تایوان، نتایج این مطالعه را تقویت می‌کند.

در همین رابطه آلن پیسی، کارشناس مسائل بهداشت باروری مردان در دانشگاه منچستر در بریتانیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که یافته جدید مبنی بر اینکه هیچ ارتباطی بین مصرف متفورمین توسط پدر و نقص‌های مادرزادی وجود ندارد معقول است چرا که هرگز هیچ مکانیزم بیولوژیکی معقولی وجود نداشت که ما را به این نتیجه‌گیری هدایت کند که متفورمین موجب نقص‌های مادرزادی در نوزادان می‌شود.

منبع: رویترز

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب