دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در آنا بخوانید؛

واکنش بازار طلا به صبر استراتژیک ایران/ التهاب آفرینی قیمت‌ طلا چه زمانی پایان می‌یابد+ نمودار

واکنش بازار طلا به صبر استراتژیک ایران  التهاب آفرینی قیمت‌ طلا چه زمانی پایان می‌یابد+ نمودار
بازار طلا از ابتدای سال جاری دستخوش تغییرات زیادی بود؛ هر چند قیمت طلای ۱۸ عیار اوایل سال در محدوده بین ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نوسان میکرد، اما درنهایت تنش آفرینی صهیونیست ها در منطقه‌ موجب افزایش قیمت جهانی طلا شده و قیمت داخلی طلا را به کانال ۴ میلیون تومان به ازای هر گرم کشاند.
کد خبر : 936419

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، بازار طلا از ابتدای سال جاری دستخوش تغییرات زیادی بود؛ هر چند قیمت طلای ۱۸ عیار اوایل سال در محدوده بین ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نوسان می ‌کرد، اما درنهایت تنش آفرینی صهیونیست ها در منطقه‌ موجب افزایش قیمت جهانی طلا شده و قیمت داخلی طلا را به کانال ۴ میلیون تومان به ازای هر گرم کشاند. در این بین تحلیل قیمت طلا در موقعیت‌های مختلف سیاسی جالب است.

قیمت بازگشایی بازار طلا در تاریخ ۵ فروردین ۱۴۰۳، ۳ میلیون ۲۶۲ هزار و ۶۰۰ تومان بود و روند نزولی داشت به طوری‌که تا تاریخ ۷ فروردین قیمت طلا تا کانال ۲۲۰ هزار تومان عقب نشینی کرد. اما بلافاصله پس از آن اخباری که حاکی از افزایش تنش در منطقه بود شروع شد و روند قیمتی را تغییر داد.

در تاریخ ۱۳ فروردین خبری عجیب و بی سابقه بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت؛ رژیم صهیونیستی با نفی بدیهی‌ترین قوانین دیپلماتیک به ساختمان سفارت ایران در سوریه حمله کرده و جمعی از دیپلمات‌ها و مستشاران ایرانی را به شهادت رساند. این خبر تکان دهنده زمینه‌ای برای برای جهش قیمتی شدید در بازار طلا بود به طوریکه تا ۱۸ فروردین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسید.

پس از آن با فروکش کردن هیجان ناشی از عمل تروریستی تا روز ۲۰ فروردین روند قیمتی کاهشی بوده و تا حدود ۵۲۶ هزار تومان عقب نشینی کرد. اما در این رفتار وحشیانه و لفاظی‌های صهیونیست‌ها بازار را هر لحظه ملتهب‌تر می‌کرد؛ به همین جهت بازار مجددا روندی صعودی به خود گرفته و قیمت طلا در صبح ۲۵ فروردین سقف ۸۷۹ هزار تومان را لمس کرد. اینجا دیگر همه روشن بود؛ صبر ایرانی‌ها به پایان رسیده است!

غرش در آسمان؛ لرزش در بازار

نیمه شب ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ جهان شاهد تغییری عجیب در نظام جهانی بود. موشک‌های ایرانی برای اولین بار از خاک ایران برخواسته و غرش کنان به سوی سرزمین‌های اشغالی در حرکت بودند؛ کمی قبل‌تر موشک‌های کروز و پهباد‌ها نیز به سوی اهداف خود در سرزمین‌های اشغالی حرکت کرده بودند. صبر استراتژیک ایران تمام و عملیات وعده صادق شروع شد!

اولین واکنش بازار به این تغییر سیاست دفاعی ایران ریزش گسترده در قیمت طلا بود، تا جایی که روز ۲۶ فروردین قیمت طلا یک کانال عقب نشینی کرده و در محدوده ۷۳۴ هزار تومان متوقف شد و ادامه روند نزولی قیمت طلا با اقتدارنمایی ایران قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار را در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ به کانال ۶۶۲ بازگرداند.

بازار طلا

در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه طلا به قعر قیمتی بازگشته و با قیمت ۳ میلیون و ۳۲۶ هزار تومان فروخته می‌شد. این حد قیمتی در تمامی طول اردیبهشت ماه حفظ شده و حتی با وجود عرضه اوراق اسلامی با نرخ ۳۶ درصد در ۲۲ اردیبهشت روند نزولی قیمت طلای ۱۸ عیار تشدید شده و تا ۳۰۵ هزار تومان نیز کاهش یافت.

اما ناگهان در ۳۰ اردیبهشت ماه خبری دلخراش منتشر و ایران را عذادار کرد؛ هلیکوپتر حامل رئیس جمهور و همراهان وی دچار سانحه شده و خبر‌ها حاکی از شهادت وی و وزیر امور خارجه بود. این خبر موجب التهابی کوتاه مدت در بازار طلا شده و قیمت طلا را به کانال ۶۰۰ هزار تومان برد، اما این التهاب چندان طول نکشید و قیمت هر گرم طلا در ۵ خرداد به قعر ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار رفت.

شروع رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری

در ۲۰ خرداد نتایج تایید صلاحیت کاندیدا‌های ریاست جمهوری از سوی مرجع ذیربط اعلام شد و در همین حین نیز قیمت طلا همچنان در کانال ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نوسان می‌کرد. در تاریخ ۱۶ تیر نتایج نهایی انتخابات اعلام و مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران شد. پزشکیان در تاریخ ۷ مرداد در مقام ریاست جمهوری تنفیذ شده و در تاریخ ۹ مرداد مراسم تحلیف وی با حضور مهمانان خارجی برگزار شد در حالی که بازار طلا همچنان با روند نزولی در آرامش بوده و در همان کانال قبل خود نوسان می‌کرد.

آتش افروزی مجدد صهیونیست ها

اما در شب پس از مراسم تحلیف رژیم صهیونیستی بار دیگر چهره تروریست خود را به نمایش گذاشت و در اقدامی جنایتکارانه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور به تهران آمده بود را به شهادت رساند. این اقدام جنایت کارانه بار دیگر التهاب را به بازار باز گرداند و قیمت هر گرم طلا تا ۴ روز بعد به کانال ۶۰۰ هزار تومان صعود کرد.

کمی بعد با فروکش کردن التهاب‌ها طلا به کانال ۳۰۰ هزار تومان بازگشت، اما این پایان ماجرا نبود. لفاظی‌ها و التهاب آفرینی صهیونیست‌ها منطقه را به سوی جنگی گسترده می‌برد و همین برای افزایش قیمت طلا در بازار کافی بود. سوم مهر ماه طلا به کانال ۹۰۰ هزار تومان وارد و در تاریخ هفتم مهرماه برای اولین بار در تاریخ پس از ترور شهید سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله در بیروت طلا وارد کانال ۴ میلیون تومان شد.

کارشناسان بازار طلا معتقدند؛ ادامه افزایش حباب قیمت طلا با توجه به شرایط سیاست خارجی ایران بعید است و به نظر می رسد وضعیت قیمت ها در بازار داخلی طلا تا یکی دو ماه آینده به روال گذشته باز می گردد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب