دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست خبری مطرح کرد؛

عودت پاداش مدیران فوتبالی/ اقدامات سازمان بازرسی در خصوص ساختمان‌های ناایمن +فیلم

عودت پاداش مدیران فوتبالی  اقدامات سازمان بازرسی در خصوص ساختمان‌های ناایمن +فیلم
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: تلاش کردیم از پشتوانه علمی و پژوهشی مراکز علمی بهره ببریم دراین راستا تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه‌ها و مراکز تصمیم ساز کشور منعقد کردیم تا از این ظرفیت استفاده کنیم.
کد خبر : 936337

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری ذبیح الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور ظهر امروز برگزار شد.

خداییان در ابتدای این نشست ابراز داشت: در ابتدا شهادت جمع کثیری از جبهه مقاومت و به خصوص مردم شهید پرور فلسطین و لبنان و به ویژه سید مقاومت سید حسن نصرالله و فرماندهان حزب الله و شهید نیلفروشان را تسلیت می‌گویم.

وی گفت: شاهدیم در غزه و لبنان رژیم صهیونیستی دست به جنایت می‌زند و سازمان‌های بین المللی از کنار موضوع گذشته و سکوت اختیار میکنند، اما این امر تسریع در سرنگونی رژیم صهیونیستی را فراهم می‌کند.

وی به سالروز تشکیل سازمان بازرسی اشاره کرد و افزود: سازمان بازرسی وظیفه نظارت بر حسن جریان امور را برعهده دارد این وظیفه خطیر است چرا که باید نظارت کنیم تا مقررات به درستی اجرایی شود، ما برای اجرای وظایف در راستای اجرای منویات رهبری و تاکیدات ریاست جمهور و ریاست قوه مقننه اولویت کار سازمان را بر اتخاذ ورود پیشگیرانه قرار دادیم و در این راستا برای پیشگیری فساد باید ابتدا شناسایی کنیم و بعد راهکار را اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه بستر‌های فساد و راهکار‌های رفع آن را احصا کردیم ، گفت: در دولت سیزدهم مراتب را به رئیس جمهور فقید شهید آیت الله رئیسی ابلاغ کردیم در آن زمان ایشان دستور دادند دولت با همکاری سازمان نسبت به شناسایی گلوگاه‌های فساد اقدام کند، بنابراین برنامه‌های کلان را در راستای این سیاست قرار دادیم، تا چنانچه یکی از گلوگاه‌های مثلا فرار مالیاتی باشد یکی از برنامه‌ها موضوع شناسایی راه‌های فرار مالیاتی و پیشگیری از آن است.

وی ادامه داد: طبیعی است این امر نیاز به بروز رسانی و کار پژوهشی دارد بنابراین سعی کردیم از پشتوانه علمی و پژوهشی مراکز علمی بهره ببریم، در این راستا تفاهمنامه‌هایی با بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز تصمیم ساز، چون پژوهشگاه قوه قضاییه پژوهشگاه شورای نگهبان، دانشگاه تهران دانشگاه امام صادق ع و... منعقد کردیم تا از این ظرفیت استفاده کنیم و در ادامه در حال تفاهم با دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه‌های دیگر هم هستیم.

 نظارت سازمان بازرسی بر تخصیص وام ازدواج و فرزند آوری

وی درباره تخصیص وام ازدواج و فرزند آوری گفت: در سال گذشته بانک‌ها به نسبت اجرای تکالیف موفق بوده‌اند، اما در شش ماهه اول امسال در راستای تخصیص عقب هستند، در سال جاری متقاضیان فرزند آوری در پایان سال ۱۴۰۲ طبق آمار ۲۸۰ هزار و ۸۹۴ نفر بودند اما اکنون این افراد نه تنها کاهش نیافته‌اند بلکه به ۴۱۷ هزار نفر افزایش یافته اند، از سوی دیگر در مسئله پرداخت وام ازدواج هم با کندی پرداخت مواجهیم چرا که در سال ۱۴۰۲ تعداد افراد در صف انتظار ۱۴۹ هزار و ۱۵۱ نفر بودند که اکنون به ۳۹۶ هزار نفر رسیده اند، یعنی هم تعداد افراد در صف انتظار وام فرزندآوری و هم ازدواج افزایش داشته است از این رو از بانک مرکزی تتقاضا داریم همانند سال گذشته اقدام مقتضی را انجام دهند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: در سال گذشته، تعداد ۶۱۱۲ برنامه نظارت و بازرسی در سطح کشور اجرا شد که نتیجه آن ارائه ۱۰۶۱۸ گزارش به مسئولان از جمله رئیس‌جمهور، وزرا، استانداران و سایر مقامات بود. از این تعداد، ۶۶۷۰ گزارش جنبه اصلاحی داشت و در راستای پیشگیری از تخلفات و هشدار در فرآیندها ارائه شد.  همچنین، ۲۵۸۷ مورد تخلف اداری شناسایی و به هیئت‌های انتظامی معرفی شدند. از این تخلفات، ۳۱۴ مورد مربوط به مدیران بوده که به هیئت‌های انتظامی نهاد ریاست‌جمهوری گزارش شده و ۱۰۴۹ مورد نیز به عنوان گزارش کیفری به مراجع قضایی ارسال شده است.
وی تاکید کرد:  در گزارش‌های اصلاحی، ۱۶۷۴۱ پیشنهاد برای بهبود امور و ارتقای سلامت اداری ارائه شده که از این تعداد، ۱۳۵۵۸ مورد مربوط به اصلاح فرآیندها و رفع مشکلات بوده است. اثربخشی این گزارش‌ها، چه مالی و چه غیرمالی، نسبت به سال قبل ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت:  طی همکاری با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حدود یک میلیون و سیصد هزار هکتار از اراضی ملی تثبیت مالکیت شدند. همچنین از تخریب و تغییر کاربری غیرقانونی ۱۰ هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی جلوگیری شد.

وی افزود: در زمینه رفع تصرف اراضی ملی و دولتی، با پیگیری‌های انجام شده و همکاری دستگاه قضا، جهاد کشاورزی و سازمان ثبت، ۲۳۱۱ هکتار از این اراضی خلع ید و بازپس‌گیری شدند.  در نتیجه بیش از ۶۰۰۰ مورد بازرسی در سال گذشته، ۱۶۷۴۱ پیشنهاد اصلاحی برای بهبود امور ارائه شد که اثربخشی‌های مالی و غیرمالی قابل‌توجهی را به همراه داشت.

خداییان در پاسخ به سوالی درباره بلاتکلیفی ۵ هزار  ثبت‌نام کننده برای خودروی سورن و اقدامات سازمان بازرسی در این زمینه گفت: یکی از گله‌های مکرر مردم و شکایات واصله به سامانه  ۱۳۶ مربوط به عملکرد وزارت صمت و خودروسازان است. این شکایات بیشتر در زمینه کیفیت خودرو، قیمت‌ها و خدمات پس از فروش است. یکی از موارد مهم، مشکلات متقاضیان سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در سال ۱۴۰۱ بود.

وی گفت: حدود ۵ هزار نفر برای خودروی سورن با موتور EF۷ ثبت‌نام کردند، اما خودروسازان به دلیل ناتوانی در تأمین این تعداد خودرو، فراخوانی برای تغییر خودرو صادر کردند. پس از پیگیری‌های سازمان بازرسی، وزارت صمت تأیید کرد که اعلام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تنها جهت تشکیل فهرست انتظار خودروی انتخابی بوده است. طبق این اعلامیه، تعهد خودروساز برای تأمین خودرو پس از فراخوان، واریز وجه و انعقاد قرارداد به‌صورت رسمی ایجاد می‌شود.

وی افزود: شورای رقابت نیز در مصوبه شماره ۶۴۷ تأکید کرد که ثبت‌نام در سامانه به‌خودی‌خود تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی‌کند و تنها پس از اتمام ثبت‌نام و انعقاد قرارداد، این تعهد الزام‌آور می‌شود.

اقدامات سازمان بازرسی در خصوص ساختمان‌های ناایمن

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین در پاسخ به خبرگزاری آنا درباره اقدامات سازمان بازرسی در خصوص ساختمان‌های ناایمن نیز گفت:  تعدادی از واحدهای ناایمن شناسایی شدند که ۷۰ درصد از این واحدها تجاری، مسکونی و برخی سینمایی بودند. حدود ۶۱ ساختمان از گروه وضعیت بحرانی خارج شدند ولی هنوز ۶۸ ساختمان را داریم که باید در اسرع وقت نسبت به آن‌ها اقداماتی صورت بگیرد.

۲۹۶ ساختمان در دستگاه‌های اجرایی نیاز به ایمن‌سازی دارند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره شناسایی ساختمان‌های ناایمن گفت: در این خصوص برنامه نظارت و بازرسی داشتیم که تعدادی از واحدهای ناایمن شناسایی شدند.

خدائیان افزود: ۷۰ درصد از این واحدها اداری، تجاری، مسکونی یا سینمایی بودند همچنین حدود ۶ درصد از این ساختمان‌ها مربوط به مراکز درمانی و بهداشتی بودند.

وی اضافه کرد: هشدارهایی به وزیر کشور و شهرداری در سال‌های گذشته ارائه شد همچنین مکاتباتی با وزارتخانه‌هایی که ساختمان‌های ناایمن داشتند از جمله وزارت آموزش و پرورش و کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: کمیته تخصصی با حضور نماینده دادستان تهران در آتش‌نشان تشکیل شد و در استانداری تهران نیز کارگروهی به منظور ایمن سازی بازار بزرگ تهران شکل گرفت تا با کمک شهرداری تهران این موضوع ساماندهی شود.

وی اظهار داشت: حدود ۶۱ ساختمان از گروه وضعیت بحرانی خارج شدند اما هنوز ۶۸ ساختمان وجود دارد که حتماً باید نسبت به آنها اقدامات لازم صورت گیرد.

خدائیان افزود: ۲۹۶ ساختمان در دستگاه‌های اجرایی نیاز به ایمن‌سازی دارند و یا ساخته شدند که پایان کاری برای آنها گرفته نشده است که باید نسبت به ایمن‌سازی آنها اقدام شود.

خدائیان در پاسخ به سوالی درباره  ورود سازمان بازرسی کل کشور به حوزه فوتبال و خرید چمن مناسب برای ورزشگاه‌ها گفت: در رابطه با فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها، در چند بخش برنامه نظارت و بازرسی داشتیم. یکی از موضوعات مربوط به خرید چمن‌ طبیعی برای ورزشگاه آزادی است. موضوع بعدی در مورد قراردادها و پرداختی‌ها است. متاسفانه بعد از حدود ۲۰ سال از عمر چمن طبیعی ورزشگاه آزادی فقط اقدام به ترمیم موضعی آن کرده بودند و خزانه این ورزشگاه نیز مشکل جدی داشت. با گزارش‌ها و هشدارهای داده شده با پیمانکار قرارداد بسته شده و در حال ترمیم چمن و استحکام ورزشگاه هستند.

تخلفات برخی از آژانس‌های هواپیمایی و سایت‌های متخلف در خصوص فروش بلیت‌ها مانند بلیت اربعین

خداییان در پاسخ به سوالی درباره تخلفات برخی از آژانس‌های هواپیمایی و سایت‌های متخلف در خصوص فروش بلیت‌ها مانند بلیت اربعین گفت: در مدت اخیر میان وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های هواپیمایی اختلافاتی بر سر قیمت‌گذاری بلیط هواپیما وجود داشت. وزارت راه و شهرسازی معتقد بود که قیمت بلیط‌ها باید توسط ستاد تنظیم بازار تعیین شود، در حالی که شرکت‌های هواپیمایی تأکید داشتند که قانون آزادسازی قیمت‌ها را به رسمیت شناخته و آن‌ها می‌توانند قیمت بلیط را به‌طور آزاد تعیین کنند.

وی افزود: این اختلاف نهایتاً به دیوان عدالت اداری ارجاع شد و دیوان عدالت اداری رأی به ابطال الزام قیمت‌گذاری توسط ستاد تنظیم بازار داد. وزارت راه و شهرسازی به این حکم اعتراض کرد، اما حکم نهایی توسط هیئت عمومی دیوان عدالت اداری صادر شد. با توجه به افزایش قیمت بلیط‌ها توسط شرکت‌های هواپیمایی، انتظار می‌رود دولت نیز در تخصیص یارانه سوخت و دیگر تسهیلات به این شرکت‌ها تجدید نظر کند تا شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نباشیم.

ورود بی رویه  اتباع  از جمله اتباع افغانستان به کشور

خداییان در پاسخ به سوالی در خصوص ورود بی رویه  اتباع  از جمله اتباع افغانستان به کشور گفت: ما با اتباع مجاز مشکلی نداریم؛ مساله اتباع غیر مجاز است. طبق قانون هرگونه ورود یا تردد اتباع غیرمجاز به کشور ممنوع است و یک قانون است و باید رعایت شود. بر اساس ماده ۱۸۱ قانون کار، کارفرمایان اجازه ندارند اتباع غیرمجاز را به کار بگیرند و برای این تخلف مجازات حبس در نظر گرفته شده است.

وی افزود: انتظار می‌رود نیروهای انتظامی و ضابطان قضایی با کارفرمایانی که اتباع غیرمجاز را استخدام می‌کنند، برخورد قانونی داشته باشند. همچنین لازم است این افراد شناسایی، جمع‌آوری و گزارش‌های لازم به دستگاه قضایی ارائه شود. دستگاه قضایی نیز موظف است با جدیت و قاطعیت نسبت به این تخلفات واکنش نشان داده و برخورد لازم را انجام دهد تا از تکرار این تخلفات جلوگیری شود. یکی از مشکلات عمده کشور در رابطه با اتباع غیرمجاز، ورود مکرر آن‌ها به کشور پس از اخراج است.

شرکت‌های دارویی که احتکار دارو داشتند ‌را معرفی کردیم

خداییان در خصوص اقدامات سازمان بازرسی در حوزه تجهیزات پزشکی گفت: ما در رابطه با سازمان غذا و دارو برنامه‌های متعددی داشتیم، در یک برهه‌ای از زمان با مشکل کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها مواجه بودیم و کارگروه‌هایی تشکیل شد و پس از بررسی دیدیم، برخی از شرکت‌ها اقدام به احتکار دارو کردند، ۴ شرکت را به اتهام احتکار و اختلال در عرضه دارو معرفی کردیم. گزارشی به ریاست جمهوری داده شد. همچنین نحوه نظارت سازمان بر تأمین دارو حتی در دوره کرونا، نحوه حمایت از تولید داخل و مواد خاص، نحوه تأمین و توزیع و پایش اقلام دارویی مورد نیاز بیماران خاص، نظارت بر تجهیزات پزشکی و شناسایی تجهیزات دارویی برای صدور مجوز را داشتیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب