دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

امیرآبادی: اگر کی روش جای قلعه نویی بود برد مقابل قطر جور دیگری بزرگنمایی می شد/ باید سرمربی خارجی برای استقلال آورد

امیرآبادی: اگر کی روش جای قلعه نویی بود برد مقابل قطر جور دیگری بزرگنمایی می شد  باید سرمربی خارجی برای استقلال آورد
ملی‌پوش سابق گفت: غریبه پرست هستیم، اگر کارلوس کی‌روش سرمربی بود و تیمش ۴ گل به قهرمان جام ملت‌ها می‌زد، به قدری بزرگنمایی می‌شد که گویا فینالیست جام جهانی را برده‌ایم.
کد خبر : 936286

مهدی امیرآبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، در خصوص برتری ۴ بر یک تیم ملی فوتبال ایران برابر قطر و صعود به صدر جدول گروه A مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ اظهار کرد: نیمه اول بازی پایاپایی بود علیرغم اینکه در اواخر نیمه به گل مساوی رسیدیم، اما در نیمه دوم با آنالیز دقیقی که کادرفنی کرد موفق شدیم به برتری بسیار خوبی برسیم. این برتری قاطع جواب دندان شکنی به اکرم عفیف بی‌ادب بود تا دیگر چنین رفتاری را تکرار کند. البته به این نتیجه رسیدم که غریبه پرست هستیم، اگر کارلوس کی‌روش سرمربی بود و تیمش ۴ گل به قهرمان جام ملت‌ها می‌زد، به قدری بزرگنمایی می‌شد که گویا فینالیست جام جهانی را برده‌ایم ولی، چون سرمربی ایرانی به چنین بردی رسیده، انعکاس این پیروزی پر گل کاری عادی است.

تیم ملی در راه صعود به جام جهانی نمی‌تواند جوانگرایی کند

وی ادامه داد: اگر کی روش مثل سرمربی ایرانی می‌برد جوری در بوق و کرنا می‌کردند که هر کسی خوب متوجه نشده کامل بفهمد ولی حالا که امیر قلعه‌نویی چنین بردی آورده بازتاب این برتری قاطع کاملاً معمولی است. کمی بیشتر دقت می‌کردیم خیلی بیشتر از ۴ گل هم می‌زدیم. به جای آنکه عملکرد موفق تیم ملی که از ۴ بازی ۱۰ امتیاز گرفته و ۳ بازی در خارج از ایران بوده و آن میزبانی هم در تهران نبود، باز هم به مسئله جوانگرایی یم‌پردازند که وظیفه سرمربی تیم ملی بزرگسالان نیست، باز هم با هوش و ذکاوت قلعه‌نویی تغییر نسل هم به مرور اتفاق می‌افتد. نمی‌شود تیمی که در راه صعود به جام جهانی است به یکباره جوانگرایی کند و هیچ کجای دنیا چنین کاری رخ نمی‌دهد، چون تیم ملی جای بهترین‌هاست و سن خاصی هم تعریف نشده، فقط امیدوارم کسانی که برای تیم ملی زحمت کشیدند از تغییر نسل ناراحت نشوند، چون این اتفاق به مرور زمان رخ می‌دهد و آنها هم جای بازیکنانی را گرفتند که از تیم ملی رفتند.

امسال در استقلال به فوتبال پایه توجه می‌شود  

ملی‌پوش سابق خاطرنشان کرد: پشتوانه خوبی برای تیم ملی درست نکردیم، در فوتبال پایه‌ها ضعیف هستیم، چون باشگاه‌ها توجه نمی‌کنند. در گذشته سپاهان، فولاد و حتی سایپا و پیکان در فوتبال پایه مؤثر بودند ولی آنها هم مثل گذشته عمل نمی‌کنند. امسال در استقلال به فوتبال پایه توجه می‌شود و نتیجه گرایی در اولویت نیست. در آینده‌ای نزدیک بازیکنان خوبی به تیم‌های ملی می‌دهد. در رده‌های پایه تیم‌های ملی هم باید توجه بیشتر شود. تیم ملی نوجوانان به رده جوانان رسیده و سرمربی آنها همان حسین عبدی است که شناخت خوبی دارد و بازیکنان تیم جوانان هم کاملاً می‌دانند عبدی از آنها چه می‌خواهد. باید به مربیان بلد کار و اصیل بیشتر فرصت دهند. متأسفانه در کمیته آموزش فدراسیون مربیانی هستند که تیم نوجوانان را حذف می‌کنند، چرخه می‌چرخد و مربی بعدی از همان کمیته دوباره تیم را حذف می‌کند. برای تیم ملی امید هم دو ماه مانده به یک تورنمنت بزرگ سرمربی را مشخص می‌کنند و مشخص است آن تیم حذف می‌شود. تیمی که پشتوانه اصلی تیم ملی بزرگسالان است.

تیم ملی جای آماده‌ترین نفرات است 

وی در خصوص انتقاد‌هایی که به عملکرد علیرضا جهانبخش در بازی تیم ملی مقابل قطر شد، گفت: شک نکنید این بازیکن، چون تیم باشگاهی ندارد دچار افت شده، با همدیگر روراست باشیم. بازیکنی که باشگاه ندارد فرصت بازی رسمی ندارد و ناخواسته افت می‌کند. تیم ملی جای بهترین و آماده‌ترین نفرات است، جهانبخش برای تیم ملی زحمت کشیده، اما اصول می‌گوید بازیکنانی دعوت شوند که فرم خوبی دارند. مردم فوتبال را خوب می‌فهمند و با پیگیری اخبار در جریان اتفاقات قرار می‌گیرند. دیگر کسی نمی‌تواند به دیگری دروغ بگوید. باید آماده‌ترین‌ها دعوت شوند.

غیر از عبدی دیگر مربیان تیم ملی پایه نمی‌توانند اثرگذار باشند

امیرآبادی درباره اینکه صعود تیم ملی به جام جهانی محتمل است، اما چه باید کرد تا این تیم برای اولین بار از گروه خود صعود کند، یادآور شد: ما در تمامی ادواری که به جام جهانی رفتیم فقط به صعود فکر می‌کردیم و برنامه‌ای برای آنکه از گروه‌مان بالا بیاییم نداشتیم. الان برنامه‌ریزی کنیم تا در جام جهانی ۲۰۲۶ بتوانیم از گروه‌مان صعود کنیم. عین ژاپن و کره جنوبی نگاه‌مان به آینده باشد. اگر الگوبرداری درستی کنیم حتماً می‌توانیم از گروه خود بالا بیاییم. می‌گویند بیش از هزار مربی با مدرک A آسیا داریم ولی به آنها بهایی داده نمی‌شود و یک تعداد از مربیان که ارتباط دارند در چرخه هستند. به غیر از حسین عبدی که توانایی‌های فنی خود را ثابت کرده، دیگر مربیان تیم ملی پایه نمی‌توانند اثرگذار باشند، چون امتحان خود را پس داده‌اند. من به این اعتقاد دارم بازیکن بزرگ نمی‌تواند مربی بزرگ باشد ولی باید به همه مربیان فرصت داد و ملاک‌های روز دنیا را برای قضاوت لحاظ کرد.

باید سرمربی خارجی برای استقلال آورد

کاپیتان سابق استقلال در مورد اینکه هنوز تکلیف سرمربی خارجی استقلال مشخص نشده، تصریح کرد: در این برهه با احترام به سهراب بختیاری‌زاده باید سرمربی خارجی برای استقلال آورد. مطمئن باشید هر دلال یا ایجنتی که قوی‌تر باشد، برای استقلال سرمربی خارجی می‌آورد. از طرفی هر فردی که سرمربی استقلال شود باید از خدایش باشد، چون در استقلال صاحب رزومه می‌شود. سرمربیگری تیمی که دو قهرمانی آسیایی دارد باعث افتخار خواهد بود. ساپینتو و استراماچونی تا قبل از سرمربیگری استقلال افرادی گمنام بودند و چه کسی آنها را می‌شناخت؟ با حضور در استقلال مطرح می‌شوند.  

امیرآبادی درباره انتقادات به عملکرد تیم‌های پایه باشگاه استقلال گفت:عملکرد تیم‌ها بد نیست. دیگر اتفاقات گذشته تکرار نمی‌شود. تیم‌ها بد کار نکردند و اتفاقاً آینده خوبی در انتظار بازیکنان تیم‌های پایه استقلال خواهد بود.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب