دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
متخصص فارماکولوژی:

مصرف یا قطع دارو در دوران بارداری باید زیر نظر پزشک باشد

مصرف یا قطع دارو در دوران بارداری باید زیر نظر پزشک باشد
متخصص فارماکولوژی مصرف یا قطع دارو در دوران بارداری را وابسته به شرایط فرد دانست گفت: این تصمیم را باید پزشک فرد اعلام کند.
کد خبر : 936282

به گزارش خبرگزاری آنا؛ بهاره توکلی‌فر داروساز و متخصص فارماکولوژی در خصوص توصیه‌های دارویی در دوران بارداری، گفت: یکی از موضوعاتی که برای خانم‌های باردار خیلی مهم است مصرف داروهای مختلف در دوره بارداری است و باید بدانیم که این مسئله یک جواب قطعی ندارد.

 وی افزود: نمی‌توان به همه گفت داروها مجاز هستند یا اینکه همه داروها ممنوع‌اند. اما سازمان بهداشت جهانی در یک طبقه بندی برای مصرف دارو در دوران بارداری گروهی از داروها از جمله ویتامین‌ها، داروهایی برای کنترل فشار خون، کنترل دیابت و کم کاری تیروئید هستند را داروهای مجاز اعلام کرد چراکه یعنی هیچ مشکلی برای جنین ایجاد نخواهند کرد و خانم باردار میتواند با خیال راحت آن‌ها را مصرف کند

تکولی‌فر ادامه داد: همچنین این سازمان تعدادی از داروها را در ممنوع و یا مطلقا ممنوع به حساب آورده، چرا که این داروها به راحتی از جفت رد شده و عوارضی بر روی جنین می‌گذارند و بر تشکیل ارگان‌های جنین و همینطور کارکرد این‌ها می‌توانند تاثیر منفی گذارند و حتی می‌توانند منجر به سقط جنین شوند به همین دلیل این داروها در دوران بارداری ممنوع به حساب می‌آید.

وی تاکید کرد: اما حد فاصل داروهای مجاز و ممنوع ما یک گروه بزرگی از دارو‌ها را داریم که نه کاملا بی خطر‌اند و نه به پر خطری گروه ممنوع هستند و تصمیم گیری در مورد مصرف این داروها کاملا به شرایط فرد برمی‌گردد و کاملا به صلاحدید پزشک مربوطه است.

متخصص فارماکولوژی با اشاره به اینکه پزشک باید با توجه به شرایط مادر تعیین کند کدوم دارو بهتر است که استفاده شود و یا اینکه مزایا و معایبش به گونه‌ای است که معایبش بیشتر خواهد بود و بهتر است که دارو استفاده نشود گفت: ما در کل با دو گروه خانم باردار مواجه هستیم خانم های باردار سالم که هیچ مشکلی از قبل نداشتند و توصیه می‌کنیم که اصلا در طی بارداری دارویی استفاده نکنند مگر اینکه با مشکلی مواجه شوند، به عنوان مثال خانم مبتلا به عفونت، مشکلات گوارشی، دیابت بارداری و فشار خون بالای دوران بارداری شوند که خب باز طبق صلاح دید پزشک مربوطه میتواند از داروهای مناسب در این دوره استفاده کند.

وی ادامه داد: اما گروه دوم خانم‌هایی هستند که از قبل مبتلا به یک بیماری زمینه‌ای بودند مثلا مبتلا به فشار خون بالا، دیابت یا بیماری مثل آسم، تشنج، روماتیسم و غیره بوده‌اند که چون این بیماری‌ها نیازمند دارو درمانی طولانی هستند،  بهترین توصیه برای چنین خانمی این است که قبل از اقدام به باردار شدن در مورد مصرف دارو‌های خود از پزشک مربوطه مشاوره دریافت کند.

 تکولی‌فر گفت: ممکن است دارویی به یک داروی مناسب دوران بارداری تغییر پیدا کند و یا دوز دارو نیاز به کاهش داشته باشد که همه این‌ تغییرات باید زیر نظر پزشک مربوطه انجام گیرد.

وی افزود: اگر قبل از اقدام به بارداری تمهیداتی اندیشیده نشده باشد و یک بارداری ناخواسته اتفاق افتاده باشد مادر باردار به محض مطلع شدن از بارداری باید پزشک را در جریان قرار دهد و داروها تنظیم شود و گاهی افراد داروها را خودسرانه  قطع می‌کنند، این کار بسیار اشتباه است چراکه این بیماری‌ها می‌تواند شدت پیدا کند و مجدداً عوارضی را برای جنین به همراه داشته باشد.

متخصص فارماکولوژی در پایان تاکید کرد: سلامت مادر در دوران بارداری در سلامت جنین بسیار تاثیر گذار است به همین خاطر مصرف و یا قطع تمامی داروها باید با نظر پزشک مربوطه انجام شود تا یک بارداری کاملا سالم انجام شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب