دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی زمینه‌ساز خیزش دوم علمی است

سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی زمینه‌ساز خیزش دوم علمی است
بیانیه بیست و هفتمین اجلاس شورای دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد. در بیانیه پایانی بیست و هفتمین اجلاس شورای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید شد: سند تحول و تعالی دانشگاه زمینه‌ساز خیزش دوم علمی از منویات مقام معظم رهبری است.
کد خبر : 936264

به گزارش خبرگزاری آنا، متن بیانیه بیست و هفتمین اجلاس شورای دانشگاه آزاد اسلامی به شرح زیر است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه بیست و هفتمین اجلاس شورای دانشگاه‌آزاد اسلامی

بیست و هفتمین اجلاس شورای دانشگاه‌آزاد‌اسلامی در تاریخ ۲۲ و ۲۳ مهرماه ۱۴۰۳ با هدف تبیین «دانشگاه نماد اقتدارآفرین» در مجتمع سی‌سرا برگزار گردید. در این اجلاس یاد شهیدان بویژه شهید جمهور حضرت آیت‌الله رئیسی، شهید هنیه و شهید مقاومت شهید سیدحسن نصرالله گرامی داشته شد.

رئیس محترم نهاد نمایندگی مقام مظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با بیان آیات و روایات به تبیین تأثیر آرامش آفرینی در «نمازجمعه نصر» مبادرت ورزیدند و ریاست محترم هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با ابلاغ پیام مکتوب به اجلاس با محکوم کردن و تقبیح جنایات رژیم کودک کش صهیونی بر رسالت دانشگاهیان در شرایط حساس کنونی تأکید کرده و لیست بلندی از افتخارات دانشمندان، مخترعان و مکتشفان اسلامی و ایرانی را در حوزه‌های مختلف علوم و فنون در عصر طلایی تمدن اسلامی ارائه کردند و در پایان پیام خویش بر ضرورت بازنگری در سبک آموزش و پژوهشی متناسب با رسالت خطیر دانشگاه تأکید نمودند. 

در این اجلاس ریاست دانشگاه آزاد اسلامی با گرامی داشت یاد شهدا بویژه شهید جمهور، شهید هنیه و شهید سیدحسن نصرالله، عملیات وعده صادق (۱) و (۲) را محصول ایمان و شجاعت و قدرت علم و فنآوری دانستند. ایشان دانشگاه را «نماد اقتدارآفرینی» و «نماد پیشرفت» و با استفاده از آیه شریفه «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ» (حدید - ۲۵) رسالت اصلی دانشگاه را خلق «قوت» و «بأس شدید» دانسته و با بهره گیری از آیه شریفه «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلَافًا کَثِیرًا» (نساء - ۸۲) و آیه شریفه «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ» (انفال - ۶۰) «عقل و دل» را لازمه تحقق تدبر و ایجاد وضعیت «بازدارندگی» در مواجهه با دشمنان و ایجاد ترس در دل دشمنان دانستند. ایشان ملاحظات زیر را برای ایجاد خیزش علمی دوم پس از فترت ایجاد شده در خیزش اول ضروری دانستند:

۱. ملاحظه اینکه دانشگاه از منظر امام راحل (ره) «قوه متفکره ملت است» و از منظر مقام معظم رهبری دانشگاه رسالت «تربیت قوه عاقله کشور» را برعهده دارد و در این مسیر توجه به عناصر سه گانه علم، عالم و جهت‌دهی علمی لازم و ضروری است.

۲. با آیات قرآن کریم می‌توان استفاده کرد که برای توفیق در تحقق دو عنصر «قوت» و «بأس شدید» توجه به نکات زیر ضروری است:

الف) عقل نظری برای جهت دهی دانش و عقل عملی برای جهت دهی به تربیت عالم و نهاد علمی می‌بایست مورد اهتمام دانشگاه قرار گیرد.

ب) مودت و عدالت دو عنصر اساسی تحقق سازمان و نهاد پایدار و با ثبات می‌باشد. بر این مبناست که برخورداری از امکانات و دژ‌های محکم برای یهودیان مصونیت افزا نبوده؛ چرا که دارای قلوب پراکنده بودند و از مودت و هماهنگی برخوردار نبودند.

ریاست دانشگاه در بیان چرایی تشبیه «قوت» و «بأس شدید» در جامعه به «آهن» در آیات قرآن کریم با بهره گیری از یافته‌های علمی «ساختار مستحکم» و «هماهنگی درونی بین اتم ها» را دو ویژگی عنصر آهن دانستند. بر این اساس راهبرد اساسی قوام بخش نهاد عبارت است از ساختار و روابط و مناسبات که عدالت را تضمین کرده و مودت که بقاء و پایداری و رضایت مندی را تضمین می‌کند. بر این اساس دانشگاه همچون نهاد‌های دیگر نیازمند ساختار و عناصر گفتمانی و فکری و عملی هماهنگ و منسجم است. 

۳. سند تحول و تعالی دانشگاه زمینه‌ساز خیزش دوم علمی را فراهم نموده است. بر این اساس؛ در برنامه‌های دانشگاه بازآفرینی در ساختار‌های ذیل مورد توجه قرار گرفته است:

الف) بازآفرینی ساختاری با شکل گیری دانشکدگان و دانشکده‌های موضوعی

ب) بازآفرینی سیاستی اداری با ملاحظه شبکه محوری نه نقطه زنی و استقرائی

ج) اهتمام به شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها 

د) بازآفرینی مأموریت‌ها از جمله مأموریت هماهنگی واحد‌ها 

ه) بازآفرینی مأموریت دانشگاه در عرصه اخلاق پردازی و جامعه پردازی 

ه) اهتمام به اقداماتی، چون خانه‌های گفتگو و تضارب آراء 

در این اجلاس موضوع محوری تحول «نظام اداری»، «جهش و خیزش علمی و تحول در پژوهش و فناوری»، «فرهنگی دانشجویی»، «امور بانوان و تحکیم خانواده» و «رسالت دانشگاه در تبیین بیانیه گام دوم» برای تحول دانشگاه مورد بحث و بررسی و تصویب خواهی قرار گرفت. بر این اساس نکات زیر مورد تاکید قرار گرفت:

۱. در عرصه تحول در نظام اداری با بهره گیری از سند تحول و تعالی دانشگاه و با هدف «کاهش سطوح سازمانی»، «تاکید بر سرعت پاسخگویی» و «افزایش شایسته سالاری» و با ملاحظه «آسیب شناسی نظام اداری» اقدامات زیر صورت می‌پذیرد:

الف) توزیع متوازن نیرو‌های انسانی مبتنی بر کارسنجی و عدالت شغلی و گرایش به ساختار ارتقای افقی به جای عمودی مورد توجه قرار می‌گیرد.

ب) به خود ارزیابی سالیانه کارکنان در نظام ارتقاء افقی و عمودی اهتمام ورزیده می‌شود.

ج) نظام هوشمند ارتباطی از طریق سامانه‌ها به جای ارتباط فیزیکی جایگزین می‌شود.

د) تحول در نظام اداری، نظام مکاتباتی و نظام پاسخگویی مورد اهتمام قرار می‌گیرد.

ه) سطوح اداری مبتنی بر نظام سنجش و سوابق و کارسنجی و شایسته سالاری کاهش می‌یابد. 

۲. در عرصه جهش‌علمی و تحول در نظام فناوری و پژوهشی بیش از هر چیز اصلاح رویکرد فلسفی و نقطه عزیمت مبتنی بر مبانی مبتنی بر علوم انسانی و اسلامی ضروری است و در این عرصه در اجلاس بر رفتار شبکه‌ای و یکپارچه سازی سامانه‌ها و اقدامات هم افزای واحد‌های دانشگاهی و ایجاد شبکه‌های سرای نوآوری زنجیره‌ای همچون شبکه کسب و کار، صنعت ساختمان، شبکه غذا و فراسودها، شبکه سرای نوآوری هنر و رسانه، شبکه انیمیشن، علوم انسانی اسلامی، فنآوری‌های اجتماعی و هوش مصنوعی تاکید و اقدامات زیر ضروری دانسته‌شد:

الف) تخصیص بودجه مناسب به دور از ضوابط دست و پاگیر

ب) بهره گیری از بخش خصوصی و اصلاح ساختار‌های آموزشی، پژوهشی و محتوایی

د) افزایش اعتبار و منزلت محققان

ه) سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های موجود پژوهشی 

و) دسترسی آسان به منابع علمی و پایگاه‌های داده

ز) توانمندسازی اساتید و دانشجویان

ح) قرار مغز‌ها و جذب و حفظ استعداد‌ها

ط) ارتباطات بین المللی دانشگاهی و دیپلماسی علمی هدفمند

ی) بستر‌های فراهم شده توسط هوش مصنوعی

ک) ایجاد شبکه نوآوری باز (OIN)

ل) کاربست مدل‌های نوین حکمرانی علمی

م) علم شهروندی و جهش علمی

ن) ایجاد زیرساخت اقتصاد توکنیزه شده پژوهشی

س) ایجاد شورای نوآوری پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

۳. دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه فرهنگی- دانشجویی، فعالیت‌های هویتی- فرهنگی را باغبانی فرهنگی دانسته و بر اهتمام به بیانیه تعلیم و تربیت اجتماعی با محوریت و اولویت استادان و بهره گیری از یافته‌های پیمایش سیمای دانشجو و تحلیل امور فرهنگی در شورای فرهنگی برای صیانت از هویت جامعه هدف دانشگاه اقتدار آفرین تأکید کرده و در بازه شش ماهه بسته‌های مداخله‌ای در خصوص یافته‌های پیمایش سیمای دانشجو در هر استان تدوین می‌گردد و این پیمایش دوسالانه به روز می‌شود.

۴. در عرصه اهتمام به فعالیت‌های بانوان و تحکیم خانواده، تأسیس شبکه بانوان نقش آفرین جامعه هدف (استادان، کارکنان و دانشجویان) و پیگیری دانشگاه حامی مادر و بهره گیری بیشتر از ظرفیت بانوان فرهیخته در عرصه‌های مدیریتی و آموزشی و تربیتی مورد تأکید قرار گرفت.

۵. در عرصه رسالت دانشگاه در تبیین بیانیه گام دوم با تأکید بر امیدآفرینی، اهتمام ریاست نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی به ترویج اخلاق و معنویت و معاونت امور مجلس دانشگاه به جهت دهی طرح اعتلا به فرهنگ استکبار ستیزی و غرب شناسی و معاونت فرهنگی – دانشجویی و مشاور امور بانوان ریاست دانشگاه به جهت دهی فعالیت‌های تبیینی خویش به سبک زندگی اسلامی- ایرانی به صورت کشوری ضروری دانسته شد. 

در این اجلاس به اتفاق آراء امور زیر نیز مورد تأکید قرار گرفت:

۱. دانشگاه آزاد اسلامی با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونی، از اقدامات جبهه مقاومت در مواجهه فعال در مقابل این رژیم کودک کش و اقدامات نظام جمهوری‌اسلامی‌ایران در حمایت از جبهه مقاومت تقدیر کرده و آمادگی خویش را در عرصه‌های مختلف حمایتی اعلام می‌دارد.

۲. دانشگاه آزاد اسلامی از امت اسلامی و مردم همیشه در صحنه و شهید‌پرور در حضور حماسی در نماز جمعه نصر و ارائه کمک‌های مادی و معنوی به جبهه مقاومت تقدیر و سپاسگزاری می‌کند.

۳. دانشگاه آزاد اسلامی خود را موظف به ایفای نقش خویش در تحقق منویات مقام معظم رهبری و توقعات از دانشگاه می‌داند و با اقدامات متناسب با سند تحول و تعالی خویش و اصلاحات ساختاری و رویکردی برای خیزش علمی، تلاش خود را برای پیشگیری از نفوذ علمی و فرهنگی معطوف می‌دارد.

۴. دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق رسالت دانشگاهی به عنوان «نماد اقتدار ملی» بازآفرینی ساختاری و کنشگری را وظیفه خود دانسته و با بهره گیری از داشته‌های خود و آسیب شناسی وضعیت موجود ساختار مبتنی بر عدالت و مودت را پیگیری خواهد‌نمود؛ و آخر دعواتنا ان الحمدلله رب العالمین

۱ ـ همانا ما پیمبران خود را با ادلّه و معجزات فرستادیم و با ایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند، و آهن (و دیگر فلزات) را که در آن هم سختی (جنگ و کارزار) و هم منافع بسیار بر مردم است (نیز برای حفظ عدالت) آفریدیم، و تا معلوم شود که خدا و رسلش را با ایمان قلبی که یاری خواهد کرد؟ (هر چند) که خدا بسیار قوی و مقتدر (و از یاری خلق بی‌نیاز) است.

۲ ـ آیا در قرآن از روی فکر و تأمل نمی‌نگرند؟ و اگر از جانب غیر خدا بود در آن اختلافی بسیار می‌یافتند.

۳ ـ شما (ای مؤمنان) در مقام مبارزه با آن کافران خود را مهیا کنید و تا آن حد که بتوانید از آذوقه و تسلیحات و آلات جنگی و اسبان سواری زین کرده برای تهدید و تخویف دشمنان خدا و دشمنان خودتان فراهم سازید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب