دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شهردار منطقه سه خبر داد؛

افتتاح ۲۵۲ خانه محیط زیست در سطح شهر تهران +فیلم

افتتاح ۲۵۲ خانه محیط زیست در سطح شهر تهران +فیلم
حمید جوانی شهردار منطقه سه تهران درباره چرایی آغاز به کار خانه‌های محیط زیست توضیحاتی داد.
کد خبر : 936256

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، آیین افتتاح ۲۵۲ خانه محیط زیست در شهر تهران صبح امروز در امامزاده قاضی‌الصابر برگزار شد.

بر اساس این گزارش، جوانی شهردار منطقه سه در این برنامه ابراز داشت: امروز ۲۵۲ خانه محیط زیست افتتاح می شود که یازده خانه در منطقه سه قرار دارد و امامزاده نیز میزبان یکی از پایگاهها است.

وی با اشاره به تاکید شهردار تهران در راستای ارائه خدمات به مناطق کمتر برخوردار گفت: این مراسم ها میتواند به اهمیت حفظ محیط زیست تاکید داشته باشد محیط زیست خانه ماست چرا که آینده فرزندانمان در آن شکل می گیرد.

به گفته وی، یکی از اخداف غایی این است که شهروندان نگهبان طبیعت خواهد شد، حتما اگر بخواهیم در مسیر تغییر بزرگ قدم برداریم باید از کارهای کوچک شروع کنیم، همکاری با ارگانها خصوصا با اموزش و پرورش مهم است این امادگی جهت دوره اموزشی و فرهنگ سازی در مسیر حفظ محیط زیست از سوی منطقه وجود دارد.

جوانی افزود: همه مدارس ما میتوانند خود یک خانه محیط زیست باشند و قطعا تاثیرگذاری اش میتواند از خانه های محیط زیست بیشتر باشد.

خانه‌های محیط زیست حلقه وصل مردم و حاکمیت است

در ادامه مراسم مهدی پیرهادی عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران اظهار کرد: خانه های محیط زیست از هشت ماه قبل پیگیری شد و همکاران محیط زیست آن را پیگیری کردند و تا ماههای آتی صد خانه دیگر افتتاح خواهد شد، باید در هر محله یک خانه محیط زیست در یک مدرسه داشته باشد.

پیرهادی تاکید کرد: باید برای مهدهای کودک برنامه داشته باشیم چرا که برای برنامه ریزی منسجم باید از پایه شروع کنیم و در کنار آن باید در هر مخله یک مسجد دارای خانه محیط زیست باشد تا در پایان سال جشن هزارمین خانه مخیط زیست را برگزار کنیم.

وی درباره چرایی تشکیل خانه‌های محیط زیست بیان داشت: هرجایی که سازمان ها و ادارات دولتی به تنهایی وارد شوند موفق نخواهیم شد، اما چنانچه مردم پای کار بیایند موفقت را شاهد خواهیم بود مثل دوران کرونا که مردم در مساجد حتی ماسک هم تولید می کردند، این موجب اتفاقی بزرگ شد پس در حوزه محیط زیست هم باید اتفاقاتی رخ دهد. رهبر انقلاب بارها تاکید کردند و حتی به حوزه خاک، آب و هوا توجه ویژه‌ای دارند.

اود گودرزی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در سخنانی به اهمیت توجه به موضوعات محیط زیست و نظافت شهری اشاره کرد و گفت که این مسائل نباید مغفول واقع شوند. وی تأکید کرد که لازم است زمینه‌هایی فراهم شود تا مردم در این زمینه مشارکت کنند. شهردار با بیان اینکه خانه‌های محیط زیست به عنوان یک اقدام مهم در این راستا افتتاح شده‌اند، تصریح کرد: «این خانه‌ها می‌توانند به شناخت و حل مشکلات محیط زیستی کمک کنند.»

 

وی ادامه داد: برای موفقیت در زمینه نظافت و ساماندهی زباله‌ها، نیازمند همکاری مردم و رسانه‌ها هستیم و تأکید کرد: «نباید به تنهایی انتظار داشته باشیم که مشکل زباله‌ها حل شود. این کار نیازمند مشارکت عمومی است.» شهردار همچنین به مسئله زباله‌گردها اشاره کرد و گفت: «این صحنه‌ها زشت است و باید برای رفع آن اقدام کنیم.

 

معاون شهردار تهران از اهمیت تفکیک زباله در مبدا سخن گفت و تأکید کرد که با همکاری خانوارها، به‌ویژه خانم‌ها، می‌توان به طور مؤثر این معضل را برطرف کرد. وی توضیح داد که برنامه‌هایی برای تسهیل تفکیک زباله‌ها طراحی شده است و گفت: «ما باید زمینه را فراهم کنیم تا خانواده‌ها زباله‌های خشک را جدا نگه دارند و در مواقع مقرر به ما تحویل دهند.»

گودرزی همچنین به لزوم برنامه‌ریزی و نظارت بر نظافت خیابان‌ها و بزرگراه‌ها اشاره کرد و گفت: «برای رسیدن به یک شهر تمیز، لازم است که ماشین‌های نظافتی هر شب فعالیت کنند و ما باید نظارت دقیقی بر این اقدامات داشته باشیم.

وی در پایان با اشاره به اهمیت ایجاد خانه‌های محیط زیست در هر مسجد و مدرسه، خاطرنشان کرد: «با همکاری و مشارکت مردم، می‌توانیم هزاران خانه محیط زیست فعال داشته باشیم و این به بهبود وضعیت محیط زیست و شهر کمک خواهد کرد.با یک اقدام خانواده و به خصوص بانوان می توانیم موضوع زباله گردی را رفع کنیم و آن تفکیک زباله از مبدأ است.شهروندان با استفاده از نوماند می توانند تفکیک از زباله ها را همچنین دهند و همچنین زباله تر نیز ساعت ۹ شب در مخازن قرار بگیرد.

وی ادامه داد: تبدیل موضوع پسماند و جمع آوری آن به معضل، ناپسند است. با همکاری با مردم و رویکرد مشارکتی می توانیم این معضل را رفع کنیم.

گودرزی ادامه داد: ریختن ته مانده سیگار بر روی زمین یکی از فرهنگ های غلط است. صبح ساعت ۴ صبح نظافت انجام می شود و ساعت ۷ صبح برخی خیابان و بزرگراه‌ها مملو از ته مانده سیگار می شود و فرهنگ سازي این موضوع وظیفه خانه های محیط است. رسانه ها در این موضوع نقش مهمی می توانند ایفا کنند.اگر شهر تمیزی تری می‌خواهیم باید مطالبه درست از همه داشته باشیم. با استفاده از تکنولوژی، دستگاه‌ های جدید و اقدامات فرهنگی  و رویکرد مشارکتی می‌توانیم شهر تمیز تری را داشته باشیم.

همچنین حمید جوانی شهردار منطقه سه تهران در جمع خبرنگاران، درباره چرایی آغاز به کار خانه‌های محیط زیست و به طور خاص خانه‌هایی که در منطقه سه شهر تهران قرار دارند، توضیحاتی ارائه داد که در ادامه تماشا می‌کنید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب